dnes
Neděle - zatazeno
12°C
zítra
Pondělí - jasno
12°C
pozítří
Úterý - obcasny-dest
12°C
Lifestyle / Zdraví / Cestování

Dobré vědět: Chystáte se cvičit, nebo už cvičíte? Pozitivní i dopady popisuje ortoped Michálek. Těmto chybám se určitě vyhněte!

    Chcete si zlepšit svou formu nebo sportujete jen tak pro radost? Pravidelný pohyb zlepšuje náladu, je prevencí řady chronických onemocnění a v neposlední řadě díky němu shodíte přebytečné kilogramy. Jestli jste se delší dobu nevěnovali žádné fyzické aktivitě, měli byste nejprve začít s lehčím cvičením a zátěž postupně zvyšovat. Vyhnete se tak poranění svalů, šlach nebo kloubů. Na pozitivní i negativní dopady cvičení jsme se podívali s ortopedem Vladimírem Michálkem.

Pohyb přináší štěstí

Pohyb nás nejenom udržujete ve formě, ale jsme díky němu více pozorní a vyplavují se nám endorfiny – hormony štěstí. „Nedostatek pohybu má za následek, že tělo začíná chátrat a jeho tělesné funkce se pomalu zhoršují,“ říká Vladimír Michálek. Při výběru je podle ortopeda důležité, zvolit si takovou sportovní aktivitu, která je úměrná vašemu aktuálnímu stavu, věku a kondici, a především by vás měla dlouhodobě bavit. Je třeba se obrnit silnou vůlí a trpělivostí, protože začátky bývají vždy náročné a u sportu to platí obzvláště.

Dostaňte se do formy

Některé druhy cvičení jsou vhodné jako prevence kardiovaskulárních chorob – jedná se např. o aerobik, při kterém si nejen zdokonalujete fyzickou kondici, ale i zlepšujete krevní oběh. Za jednu hodinu aerobního cvičení spálíte zhruba 2452 kJ. Jedním z nejvhodnějších sportů z hlediska spalování tuků je pak spinning, při němž za hodinu spálíte až 3972 kJ. Velkou výhodou spinningu je, že si zátěž nastavujete individuálně, takže je vhodný i pro začátečníky.

Poslední dobou je velice populární běh, a to zejména díky tomu, že při něm zapojujete všechny svaly a souměrně formujete celou postavu. I běhání však skrývá určitá rizika: „Při nesprávném výběru obuvi si můžete přivodit bolest chodidel a celé spektrum bolesti zad. Měli byste se vyhýbat tréninku na tvrdém povrchu, např. betonu a asfaltu, protože otřesy při došlápnutí mohou negativně působit na kolena a jiné klouby,“ upozorňuje Michálek.

Jestli trpíte problémy s pohybovým aparátem, dejte přednost například plavání. Klouby ani páteř se ve vodě nenamáhají, ale naopak si odpočinou.

Jak tedy cvičit správně?

Z nezávislého průzkumu realizovaného pro produkt Ozonicon vyplývá, že druhou nejčastější příčinou vzniku bolesti svalů a kloubů je právě sport. Je překvapivé, že jedničkou ve způsobování bolestí kloubů je oblíbená cyklistika. Na druhém a třetím místě se umístil běh a posilování. Na čtvrtém místě pak skončil fotbal, který dle průzkumu zapříčiňuje stejně bolestivé zdravotní problémy jako například zumba.

Ať už se rozhodnete pro aerobik, bodystyling nebo spinning, než se do cvičení pustíte, měli byste se v případě, že trpíte zdravotními problémy poradit s vaším lékařem, jestli je pro vás zvolená sportovní aktivita vhodná.

Pro udržení zdravého životního stylu a štíhlé linie je ideální cvičit dvakrát až čtyřikrát do týdne. Délka pohybové aktivity by neměla být kratší než dvacet minut, jelikož až po dvaceti minutách začíná naše tělo spalovat.

Abyste se vyhnuli zbytečným zraněním, která jsou běžnou součástí sportu, nezapomeňte se před cvičením protáhnout – pěti až desetiminutový strečink připraví vaše tělo na následnou zátěž.

Nepodceňte ani protažení po cvičení, vaše svalstvo se stane pružnějším a rychleji se zregeneruje. Další dobrou radou je vyhnout se nárazovému nebo velmi náročnému cvičení. Při úpravě tělesné hmotnosti je významným faktorem poměr příjmu a výdeje energie.

Dalším podstatným prvkem ve snaze o úbytek váhy je rychlost vašeho metabolismu. Zrychlení podpoříte rozdělením pestré stravy do pěti menších porcí. Důležité je dodržovat také pitný režim, který vám navíc napomůže vyplavit z těla toxické látky. Denně se doporučuje vypít minimálně dva litry tekutin.


Praha 9: Pečujete o své blízké? Potkejte se s odborníky

Dnes v 08:01

Setkání s odborníky z projektu Dva životy – Praha, který pomáhá pečujícím o své blízké – děti nad 18 let, partnery s onkologickým onemocněním, po vážných autonehodách, seniory, zdravotně postižené osoby, rodiče, prarodiče, se koná v úterý 5. března.

Vodou můžete šetřit v koupelně, kuchyni i na zahradě

Včera v 07:38

Více než miliarda lidí na Zemi nemá přístup k nezávadné pitné vodě. U nás se spotřebuje za den průměrně 93 litrů vody na osobu, zatímco v nejchudších částech světa se lidé musí spokojit i s 10 litry na den.

Veolia pomáhá v boji s kůrovcem

14. února 2019 ve 12:53

Přední čeští entomologové a odborníci na umělou inteligenci spojili síly v rámci projektu na podporu rozvoje vědy a techniky Česká hlava k boji proti kůrovci. Pomocí systémů s umělou inteligencí vytvářejí program, který z leteckých snímků lesů automaticky vyhledá a označí stromy, které jsou...

Když jde o srdce. Den zdraví na Šestce

12. února 2019 v 10:33

Ve čtvrtek 14. února budou na Šestce desítky doktorů, sester, mladých mediků a další odborný personál z Ústřední vojenské nemocnice ve Střešovicích.

David Frej: Život bez zánětu

9. února 2019 v 10:15

Zánět je reakcí imunitního systému, která nás chrání proti toxinům, infekcím a poranění. Chronický zánět, který v těle přetrvává dlouhou dobu, ovšem způsobuje závažné poškození a poruchy vedoucí k chronickým onemocněním.

Každá plechovka se počítá

6. února 2019 v 10:58

Úspěšný celoevropský projekt Každá plechovka se počítá (Every Can Counts) oficiálně vstupuje do Česka. V České republice chce zvýšit povědomí o výhodách správného třídění nápojových plechovek. Osvěta v jejich třídění ještě nikdy nebyla prezentována zábavnější formou – plechovka je náš hrdina,...

Další články
Nahoru