Do územního plánu Prahy bude zaneseno metro na Žižkov a do Vysočan
23. března 2018 11:51
Další prodloužení není součástí stávajícího projektu stavby nové linky, která zatím má vést z Písnice na náměstí Míru. Včera schválená změna má umožnit výkupy pozemků pro budoucí prodloužení.
Schválený dokument zavazuje městský Institut plánování a rozvoje (IPR), aby v plánu přeměnil rezervu na závazný návrh, což umožní magistrátu začít vykupovat potřebné pozemky.
Zároveň IPR dostal za úkol připravit ve stejném smyslu připomínku k současnému návrhu Metropolitního plánu, který trasu D vede z Vinohrad na Náměstí Republiky. IPR v minulosti vypracoval analýzu, podle které je tato trasa vhodnější. Metropolitní plán má začít platit v roce 2023.
Podle předsedy dopravního výboru Matěje Stropnického (Zelení/Trojkoalice), který je zároveň zastupitelem Prahy 3, je Žižkov jedinou vnitřní městskou částí bez zastávky metra. V horní části Žižkova na pomezí s Vinohrady nicméně jsou zastávky Želivského, Flora a Jiřího z Poděbrad.
Podle zastupitele a místostarosty Prahy 3 Alexandra Bellu (ODS) je budoucí prodloužení metra přes Prokopovo či Basilejské náměstí na Jarov nutné zejména kvůli obsloužení spodní části Žižkova a plánované nové výstavbě, která má vzniknout v oblasti Nákladového nádraží Žižkov.
Metro D spojí centrum s jižní částí města. Jako první se má začít stavět část z Depo Písnice na Pankrác, poté přijde na řadu etapa z Pankráce na náměstí Míru. Projektanti náklady předběžně odhadují na zhruba 50 miliard korun. Praha chce na stavbu čerpat dotace z evropských fondů. DPP nyní řeší výkup pozemků mezi Pankrácí a Písnicí, letos má začít geologický průzkum pro stavbu. Na nové lince mají jezdit vlaky bez řidiče.