Dnes Pátek - zatazeno 15°C
Zítra Sobota - obcasny-dest 15°C
Pátek 30. 9. 2022
Svátek má Jeroným
Zpravodajství
Aktuální zprávy z hlavního města
Do Prahy se vrací trolejbusy, takto budou vypadat
Trolejbus, který by měl ještě letos začít jezdit ve zkušebním provozu v Praze. Zdroj vizualizace: SOR Libchavy

Do Prahy se vrací trolejbusy, takto budou vypadat

Pražský dopravní podnik (DPP) nakoupí 15 nových bateriových kloubových trolejbusů od společnosti SOR Libchavy. Firma vyhrála veřejnou zakázku, kterou podnik vypsal loni. Za jeden trolejbus SOR TNS 18 zaplatí 14,55 milionu korun. V tiskové zprávě o tom informoval mluvčí DPP Daniel Šabík. Trolejbusy budou jezdit na lince 58, která povede z Palmovky do Miškovic a nahradí stávající autobusovou linku 140.

DPP v tendru obdržel celkem tři nabídky, kromě vítězné také od společností Carrosserie HESS a Škoda Electric. Celková hodnota zakázky je 220,4 milionu korun, o bezmála 80 milionů korun nižší, než byla její předpokládaná hodnota. 

SOR TNS 18 je stoprocentně nízkopodlažní bateriový kloubový trolejbus s celovozovou klimatizací a přepravní kapacitou 134 osob – 41 sedících a 95 stojících. Vůz je vybaven systémem naklápění karoserie pro snížení nástupní hrany a usnadnění nástupu cestujících nebo výklopnou plošinou pro osoby s omezenou schopností pohybu.

„Je to současně plně bezemisní vozidlo, topení i klimatizace jsou napájeny výlučně elektricky. Trolejbusy splňují také veškeré standardy kvality Pražské integrované dopravy, budou vybaveny odbavovacím a informačním systémem a dodány v novém jednotném designu,“ sdělil Šabík. 

Trolejbusy budou vybaveny také zařízením pro automatické počítání cestujících, kamerovým systémem zahrnujícím monitorování interiéru, čelní nehodovou kamerou, boční a couvací kamerou a navíc kamerou snímající trolejbusové sběrače. 

Součástí dodávky je rovněž systém energetického managementu, který DPP umožní vzdálené sledování, řízení a plánování nabíjení a vyhodnocování provozu z energetického hlediska. Dvě vozidla z flotily budou vybavena navíc automatickým zařízením pro preventivní postřik troleje proti námraze. Jejich domovskou garáží bude Klíčov. 

Záruční doba každého dodaného trolejbusu bude 9 let, vyjma trakčních akumulátorů, jejichž záruční doba bude 6 let.

Po dobu této záruky musí být vozidlo schopno dojet na trakční akumulátor minimálně 12 kilometrů s použitím topení nebo klimatizace za jakýchkoliv provozních a klimatických podmínek v podmínkách hlavního města. 

Cena jednoho vozidla s kompletní výbavou je 14,5 milionu korun. Součástí dodávky jsou také 4 nabíječky a 7 sad hardware a software pro diagnostiku závad. V rámci této veřejné zakázky DPP vysoutěžil také možnost dodání náhradních trakčních akumulátorů včetně jejich výměny za cenu 1,44 milionu korun za kus. 

Trolejbusy budou jezdit na trati, jejíž výstavbu DPP zahájil 10. ledna. Stavba by měla trvat asi deset měsíců. Při výstavbě podnik využije již vybudované asi kilometr dlouhé vedení v Prosecké ulici. Nové vedení vznikne mezi Palmovkou a Kundratkou, Kelerkou a zastávkou Prosecká a mezi terminálem Letňany a obchodním centrem Čakovice.


Autor: Jan Puci

Omezení provozu na náplavce Rašínova nábřeží

13. září 2022 ve 20:56

Ve dnech 19.–25. září bude omezen provoz na náplavce Rašínova nábřeží v úseku před restaurací Vltava, mezi Palackého a Jiráskovým mostem. Na tomto místě bude náplavka zcela uzavřena z důvodu výkopových prací a stavebních úprav v rámci zasíťování Rašínova nábřeží/ realizace nových inženýrských sítí...

Další články
Nahoru