Do oprav komunikací metropole letos investovala 2,5 miliardy korun, meziročně více
3. prosince 2021 13:40
Počasí letos umožnilo TSK stavět a opravovat o pár týdnů déle, než je obvyklé, a tak se stihlo přes tři tisíce akcí běžné údržby a přes 150 velkých investičních staveb. Pracovalo se po celé Praze.
Od oprav výtluků ve vedlejších ulicích přes rekonstrukci oblasti pro pěší na I. P. Pavlova nebo předláždění Hlávkova mostu až po rozšiřování Strakonické ulice o jeden jízdní pruh.
TSK až do přelomu podzimu a zimy stihla letos proinvestovat skoro dvojnásobek financí oproti loňskému roku. Do infrastruktury šly 2,5 miliardy korun a další stovky milionů korun do běžné údržby a oprav.
„Peníze šly letos hlavně do rekonstrukcí městských radiál – Prosecká, Argentinská nebo i Koněvova –, ale také do pěší a cyklistické infrastruktury. Letos nám přálo počasí a díky tomu jsme stihli přes 150 velkých investičních staveb a více než 3 000 akcí běžné údržby,“ uvedl náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha Sobě).Zatímco Barrandovský most ty nejnáročnější práce teprve čekají, desítky menších akcí v okolí už jsou hotové. Jsou opravené například sjezdové a nájezdové rampy, vyměnil se povrch na Modřanské a v letošním roce TSK zahájila stavební práce na rozšíření Strakonické, jednoho z nejvýznamnějších pražských tahů vedoucích na Barrandovský most.
Bylo k tomu potřeba upravit svahy, vystavět opěrné zdi, přeložit inženýrské sítě a vybudovat dešťovou kanalizaci. Příští rok v létě by tu měl přibýt téměř tříkilometrový pruh vyhrazený pro MHD, přičemž všechny pruhy pro osobní dopravu zůstanou zachovány.
Stavělo se i pod magistrálou ve Wilsonově ulici u křižovatky Bulhar. Kromě nového asfaltového povrchu vozovky se tu díky koordinaci akcí rovnou vymění i mostní závěry a opraví se podchod k hlavnímu nádraží.
U desítek akcí se také podařilo zkrátit dobu realizace, například při první etapě rekonstrukce Karlova náměstí směrem do Ječné. Kromě vozovky a chodníků se tu zkrátila i délka vybraných přechodů, opravily se světelné křižovatky a uliční vpusti, a to dokonce o tři týdny dříve, než bylo v plánu.
Přestože covid významně zasáhl a omezil pracovní síly i dodávky materiálů ve stavebnictví i v tomto roce, úspěšně se dokončil také balík akcí v Horoměřické. TSK provedla demolici a stavbu nového mostu. Podařilo se také předláždit Hlávkův most.
„V letošním roce jsme ve veřejných zakázkách začali klást větší důraz na rychlost realizace staveb a také na zkušenosti s podobnými stavbami. Kupříkladu u výběrového řízení na dodavatele rekonstrukce Barrandovského mostu hraje zásadní roli nejen cena, ale také to, jak dlouho budou práce různým firmám trvat. Vzhledem k obrovskému množství aut a řidičů, kteří most denně využívají, potřebujeme zajistit, aby se plný provoz obnovil co nejdříve,“ sdělil Jozef Sinčák, generální ředitel TSK.
Dílčí opravy TSK zajistila na desítkách mostů, například na mostech X029 K Autisu, X651 Národní, nebo postavila zcela nový most Y502 převádějící ulici Za Černým mostem, který má novou nosnou konstrukci s vyšší světlou výškou nad železniční tratí.Proběhly i drobné opravy světelných křižovatek, kde přibyly přechody pro chodce, jako na náměstí Jiřího z Poděbrad nebo přes magistrálu z Vinohradské ulice, a protihluková opatření, kdy se staví nová protihluková stěna na Spořilovském plácku, opěrné stěny svahu kolem Komořanské nebo je vyměněn povrch za nízkohlučný v Argentinské.
Vedení města kvůli velkému množství uzavírek kritizují opoziční ODS a ANO. Jejich představitelům vadí zejména podle nich nekoordinovaný postup při uzavírkách. Podle opozičních zastupitelů tím ve městě vznikají kolony a doprava na některých místech kolabuje.
„Řidiči musí při jízdě městem čelit i 70 dopravním omezením. V některých velmi vytížených lokalitách je doprava zablokovaná i několika uzavírkami najednou," uvedla ODS v tiskovém prohlášení. Občanští demokraté si rovněž stěžovali na to, že město a TSK o uzavírkách nedostatečně komunikují s městskými částmi. Scheinherr kritiku dlouhodobě odmítá.