Do konce dubna zasedne komise k rekonstrukci Karlova mostu, prvním cílem je určit rozsah nutné diagnostiky
3. března 2020 10:50
Komise vznikla nedávno při radě hlavního města a nejdříve se bude zabývat přípravou opravy zdiva Karlova mostu. Podle primátorova náměstka Adama Scheinherra je důvodem pro exitenci komise zajištění co nejvyšší odborné úrovně opravy. Jedním z prvních úkolů komise proto bude odsouhlasení rozsahu diagnostických prací.
„Karlův most je jednou z našich nejcennějších památek, a proto je správné věnovat mu maximální péči. Kameny na klenbách, pilířích a zábradlích se dočkají šetrné a technologicky pokročilé diagnostiky, na základě které se pak určí postup a harmonogram navazujících prací. Jedno je ale jisté už teď, rekonstrukce to bude propracovanější a historicky citlivější než ta z roku 2010,“ uvedl Scheinherr.
Velká oprava probíhala v letech 2007 až 2010, ale týkala se jen mostovky, tedy plochy, po které chodí lidé a zábradlí. Projekt realizovaný v době vládnutí primátora Pavla Béma budil emoce, kritici vyčítali zbytečně velký objem vyměněných pískovcových kvádrů v zábradlí. Konalo se také několik demonstrací. Oprava se stala jedním z témat kampaně před volbami v roce 2010. Firma kritiku odmítala, zásahy byly podle jejího tvrzení prý kvůli špatnému stavu kamenů nutné.
Nyní přijde na řadu kontrola kamenů lícového zdiva na mostních pilířích a obloucích. Více než 60 000 kamenů bude nutné po jednom zkontrolovat a případně vyměnit. Když se však začne s pracemi, které mohou postupně trvat podle odhadů až dvě či tři desítky let, zatím není jasné.
Náklady rekonstrukce bude možné specifikovat až po dokončení diagnostiky, kdy bude zřejmé, v jakém jsou stavu jednotlivé kameny historické památky.
Komise bude řešit také opravy, které je nutné udělat co nejdříve, což je například spárování zábradlí. Podle náměstka je také nutné vyřešit opravu podstavce sousoší Sen svaté Luitgardy, který je ve špatném stavu.
Vyměněné ledolamy
V loňském roce proběhla za zhruba 30 milionů korun výměna všech sedmi ledolamů u Karlova mostu. Jejich stav se totiž v posledních letech rychle zhoršoval. Nové klády z dubového dřeva, které chrání pilíře stavby, jsou zhruba půl metru široké a 12 metrů dlouhé.
U každého ledolamu se musely nejprve odmontovat jeho svrchní části, pak bylo třeba odtěžit zához a sedimenty, prohlédnout staré piloty a poté namontovat svislé prvky pilotu pod vodou, což byla nejsložitější část celé operace.
Poté už se jen namontovala zpět vrchní část ledolamu a práce se dokončily doplněním kamenného záhozu, který zajistí stabilitu. Součástí prací byla i demontáž a montáž slavnostního osvětlení.Stromy, z nichž se staly nové ledolamy, pochází z polesí Moravského Krumlova a okolí Strážnice. Každý z nich museli lesníci pečlivě prohlédnout, aby neměl vady. Klády byly před potopením do Vltavy ještě chemicky ošetřeny. Vzhledem k charakteru použitého materiálu z dubu letního a zimního je každý z nových ledolamů originálem.