Dnes Sobota - obcasny-dest 7°C
Zítra Neděle - polojasno 8°C
Sobota 20. 4. 2024
Svátek má Marcela
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
Do dvou let bude vypracována studie proveditelnosti rychlotratě z Prahy do Brna
Ilustrační foto: archiv ČD

Do dvou let bude vypracována studie proveditelnosti rychlotratě z Prahy do Brna

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zadala zpracování Studie proveditelnosti vysokorychlostní trati Praha – Brno – Břeclav uzavřením smlouvy s vítěznou společností Sudop Praha. Práce na studii poběží 29 měsíců a zaměří se na technické, provozní a následně ekonomické posouzení celého úseku z Prahy přes Brno do Břeclavi. Současně prověří a navrhne proveditelné řešení, které uspokojí budoucí vnitrostátní i přeshraniční poptávku v osobní dálkové dopravě. Posoudí dvě principiální varianty vedení trati a tři rychlostní úrovně 250, 300 a 350 km/h. Za studii, která musí být předložena nejpozději do září 2020, zaplatí SŽDC celkem 16,9 milionu korun.

„Zahájení prací na studii proveditelnosti klíčového vnitrostátního vysokorychlostního úseku je dalším milníkem v přípravě a budoucí realizaci konceptu Rychlých spojení. Navážeme na již probíhající zpracování úseku z hlavního města do Drážďan,“ přibližuje ředitel odboru strategie SŽDC Radek Čech.

 Vysokorychlostní trať by vedla z Prahy přes Brno do Vranovic, kde by se napojila na modernizovanou konvenční železnici do Břeclavi. Posuzovat se nebudou pouze přínosy samotné trati, ale významné bude také hodnocení přínosů a zlepšení obslužnosti hned v několika regionech, konkrétně ve Středočeském kraji, na Vysočině, dále v Jihomoravském, Zlínském i Moravskoslezském kraji, neboť by realizací projektu k podstatnému uvolnění kapacity na stávajících tratích.

Samotné práce jsou rozděleny do dvou navazujících etap. V první z nich se posoudí dvě principiální varianty stavby nové trati, a to takzvaný severní koridor přes Havlíčkův Brod a jižní přes Benešov.

Součástí studie bude stanovení dopravního konceptu, zohlední se investiční i provozní náročnost, a také územní průchodnost formou základního vyhodnocení územních kolizí. V rámci určení přepravního potenciálu se posoudí vliv traťových rychlostí v hladinách 250, 300 a 350 km/h s jasně stanovenými jízdními dobami a se zohledněním okolních nácestných míst.

V rámci druhé etapy se vybere maximálně devět provozně-technických variant, které budou indikovat ekonomickou efektivitu. Cílem bude optimalizace zvolených variant, návrh a následný rozbor etapizace řešení.

V závěrečné fázi se na základě ekonomického hodnocení zredukuje počet finálně posuzovaných variant, vyloučí se nejhůře hodnocené. Do plného dopracování jich postoupí celkem šest. Tento počet je zároveň požadovaným rozsahem zadané studie.

Pro účely ekonomického hodnocení se také sestaví varianta bez projektu, která bude vycházet z výchozího stavu infrastruktury, tedy provozu a údržby stávající konvenční železniční infrastruktury na ose Praha – Brno – Břeclav. Studie se vedle samotného vedení trasy vysokorychlostní tratě zaměří na zaústění tratí do hlavních železničních uzlů v Praze a Brně.

SŽDC plánuje ještě letos vypsání soutěže na zhotovitele studie proveditelnosti dalšího vysokorychlostního úseku mezi Brnem a Ostravou. Navázaly se tak přípravy propojení páteřní sítě vysokorychlostního systému v České republice. Zvažovaná trať by měla navazovat na železnici z Brna do Přerova, jejíž modernizace se v současnosti připravuje.


Autor: TZ

Praha 6: Jak řešit pěší propojení Kladenské a Africké ulice

Dnes ve 12:09

Pokud se chcete zapojit do rozhodování, která ze tří uvažovaných variant má šanci na realizaci, přijměte pozvání na veřejné setkání v úterý 23. dubna v 17 hodin u trafačky za domem na adrese Kladenská 12.

Děti rozdají smajlíky a mračouny

Dnes v 08:07

Akce Smajlík vrací do ulic Prahy 4. Dopravně preventivní akci pořádá radnice a Policie České republiky. Děti si opět připravily pro řidiče smajlíky a mračouny.

V úseku Hradčanská – Strossmayerovo náměstí nahradí tramvaje autobusy

15. dubna 2024 v 10:22

Od středy 17. dubna do neděle 28. dubna bude z důvodu oprav přerušen tramvajový provoz v úseku Hradčanská – Strossmayerovo náměstí.

Praha 6: Přestupky nově vyřešíte v Poliklinice Pod Marjánkou

8. dubna 2024 v 07:17

Ve dnech 18. a 19. dubna bude pro veřejnost uzavřený odbor přestupkového řízení, protože se bude stěhovat z adresy Dr. Zikmunda Wintra 768/20 do Polikliniky Pod Marjánkou.

Další články
Nahoru