dnes
Pondělí - jasno
15°C
zítra
Úterý - obcasny-dest
13°C
pozítří
Středa - obcasny-dest
14°C
Do dvou let bude vypracována studie proveditelnosti rychlotratě z Prahy do Brna
Ilustrační foto: archiv ČD

Do dvou let bude vypracována studie proveditelnosti rychlotratě z Prahy do Brna

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zadala zpracování Studie proveditelnosti vysokorychlostní trati Praha – Brno – Břeclav uzavřením smlouvy s vítěznou společností Sudop Praha. Práce na studii poběží 29 měsíců a zaměří se na technické, provozní a následně ekonomické posouzení celého úseku z Prahy přes Brno do Břeclavi. Současně prověří a navrhne proveditelné řešení, které uspokojí budoucí vnitrostátní i přeshraniční poptávku v osobní dálkové dopravě. Posoudí dvě principiální varianty vedení trati a tři rychlostní úrovně 250, 300 a 350 km/h. Za studii, která musí být předložena nejpozději do září 2020, zaplatí SŽDC celkem 16,9 milionu korun.

„Zahájení prací na studii proveditelnosti klíčového vnitrostátního vysokorychlostního úseku je dalším milníkem v přípravě a budoucí realizaci konceptu Rychlých spojení. Navážeme na již probíhající zpracování úseku z hlavního města do Drážďan,“ přibližuje ředitel odboru strategie SŽDC Radek Čech.

 Vysokorychlostní trať by vedla z Prahy přes Brno do Vranovic, kde by se napojila na modernizovanou konvenční železnici do Břeclavi. Posuzovat se nebudou pouze přínosy samotné trati, ale významné bude také hodnocení přínosů a zlepšení obslužnosti hned v několika regionech, konkrétně ve Středočeském kraji, na Vysočině, dále v Jihomoravském, Zlínském i Moravskoslezském kraji, neboť by realizací projektu k podstatnému uvolnění kapacity na stávajících tratích.

Samotné práce jsou rozděleny do dvou navazujících etap. V první z nich se posoudí dvě principiální varianty stavby nové trati, a to takzvaný severní koridor přes Havlíčkův Brod a jižní přes Benešov.

Součástí studie bude stanovení dopravního konceptu, zohlední se investiční i provozní náročnost, a také územní průchodnost formou základního vyhodnocení územních kolizí. V rámci určení přepravního potenciálu se posoudí vliv traťových rychlostí v hladinách 250, 300 a 350 km/h s jasně stanovenými jízdními dobami a se zohledněním okolních nácestných míst.

V rámci druhé etapy se vybere maximálně devět provozně-technických variant, které budou indikovat ekonomickou efektivitu. Cílem bude optimalizace zvolených variant, návrh a následný rozbor etapizace řešení.

V závěrečné fázi se na základě ekonomického hodnocení zredukuje počet finálně posuzovaných variant, vyloučí se nejhůře hodnocené. Do plného dopracování jich postoupí celkem šest. Tento počet je zároveň požadovaným rozsahem zadané studie.

Pro účely ekonomického hodnocení se také sestaví varianta bez projektu, která bude vycházet z výchozího stavu infrastruktury, tedy provozu a údržby stávající konvenční železniční infrastruktury na ose Praha – Brno – Břeclav. Studie se vedle samotného vedení trasy vysokorychlostní tratě zaměří na zaústění tratí do hlavních železničních uzlů v Praze a Brně.

SŽDC plánuje ještě letos vypsání soutěže na zhotovitele studie proveditelnosti dalšího vysokorychlostního úseku mezi Brnem a Ostravou. Navázaly se tak přípravy propojení páteřní sítě vysokorychlostního systému v České republice. Zvažovaná trať by měla navazovat na železnici z Brna do Přerova, jejíž modernizace se v současnosti připravuje.


Bubenečský tunel bude ze soboty na neděli zcela uzavřen

Dnes v 11:19

Od soboty 27. října od 23 hodin do neděle 28. října do 5 hodin bude uzavřen Bubenečský tunel. Objížďka je vedena po trase: Milady Horákové, Veletržní, Dukelských hrdinů, U Výstaviště, Partyzánská, Trojský most

Roztyly C: Omezení přístupu imobilních osob ve stanici metra

Včera v 09:27

Z důvodu provádění zátěžové zkoušky osobního výtahu mezi nástupištěm a vestibulem stanice dojde ve čtvrtek 25. října od 10 do 12 hodin k dočasnému omezení přístupu imobilních osob ve stanici metra Roztyly na trase C.

Dopravní omezení v Podbabské a Papírenské v Praze 6

17. října 2018 ve 14:01

Z důvodu budování hradidlové komory u břehu Vltavy, která do budoucna zabrání zaplavování nejníže položené části komunikace pod mostem, probíhají v úseku stavební práce. Jsou zde umístěny dočasné semafory, které řídí dopravu. 

Čtyři noci bude uzavřen Letenský tunel

15. října 2018 ve 22:39

Z důvodu údržby a mytí tunelu bude uzavřen Letenský tunel od 17. října do 21. října vždy v noci od 23 hodin do 5 hodin.

Nepojedou tramvaje křižovatkou Lazarská a Spálená

14. října 2018 v 07:41

Z důvodu opravy tramvajové trati na křižovatce ulic Lazarská a Spálená dochází od čtvrtka 18. října od 4:30 hodin do pondělí 29. října do 4:30 hodin k obousměrnému přerušení provozu tramvají v úseku Lazarská–Jindřišská.

Do srpna bude uzavřen vstup do metra z Karlova náměstí

9. října 2018 v 11:30

Ode dneška je kvůli výměně eskalátorů a dalším opravám uzavřen vstup do metra z Karlova náměstí. Cestující musí pro vstup i výstup do a ze stanice používat vestibul z Palackého náměstí.

Další články
Nahoru