Dnes Sobota - jasno 26°C
Zítra Neděle - prehanky-dest 25°C
Sobota 13. 8. 2022
Svátek má Alena
Zpravodajství
Aktuální zprávy z hlavního města
Do čtyř let chce Praha mít 750 dobíjecích stanic pro elektromobily
Dobíjecí stanice je součástí stožáru veřejného osvětlení. Foto: THMP

Do čtyř let chce Praha mít 750 dobíjecích stanic pro elektromobily

Na území metropole by mělo do čtyř let zprovozněno minimálně 750 dobíjecích stanic pro elektromobily. V následujících pěti letech by jich mělo přibýt dalších několik tisícovek. Vyplývá to z dokumentu, který včera schválili pražští radní. Vedení města rovněž schválilo plán rozvoje dobíjecí infrastruktury, která navrhuje několik variant postupu jejich vybudování. Rozšíření elektromobility má pomoci zlepšit kvalitu ovzduší v Praze.

Rada hl. m. Prahy v pondělí projednala a schválila dokument Generel rozvoje dobíjecí infrastruktury v hlavním městě Praze do roku 2030, který má určit další směr rozvoje elektromobility v metropoli. 

„Praha se v rámci analýzy prostředí, technických řešení a trendů v oblasti veřejného dobíjení pro generel inspirovala mimo jiné i zkušenostmi z dalších evropských metropolí se srovnatelným počtem obyvatel. Ve Vídni, Hamburku nebo Rotterdamu už je elektromobilita ve výrazně pokročilejší fázi rozvoje, a tak se od nich Praha ráda přiučí, uvedl pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti).

Generel pracuje v otázce rozvoje počtu elektromobilů do roku 2030 se třemi scénáři. Dva jsou totožné se strategií Národního akčního plánu čisté mobility, třetí scénář předjímá Klimatický závazek Prahy a předpokládá, že v roce 2030 by se na území Prahy mohlo pohybovat zhruba 200 tisíc elektromobilů, což by při provozu přibližně stejného počtu vozů jako dnes představovalo 30 procent všech osobních a malých dodávkových vozů v Praze.

Z tržní segmentace a zkušeností z dosavadního dobíjecího chování uživatelů vyplývá, že pro veřejné dobíjení by měla být hlavním tématem podpora takzvaného parkovacího rezidentního dobíjení, tedy dobíjení v rámci parkování na běžných parkovacích místech obvykle po dobu několika hodin. Generel pracuje i s technologií veřejného rychlodobíjení. Jde o další segment služeb, který má větší komerční potenciál ve srovnání s parkovacím dobíjením. 

Generel se také zabývá tématem elektrické distribuční sítě v Praze a její kapacity pro připojení a provoz dobíjecích bodů. Celkem byly zpracovány čtyři typy připojení parkovacích dobíjecích stanic k elektrické distribuční síti. Jako nejvýhodnější se podle generelu ukazuje varianta využití synergií s obnovou elektrické distribuční sítě a elektrické sítě veřejného osvětlení pro zajištění budoucího připojení dobíjecích stanic na lampách veřejného osvětlení. 

Generel popisuje další důležité body pro rozvoj a podporu veřejného dobíjení, jako je otázka parkování, návrh rozmístění stanic na území hlavního města a další. Výstupem generelu je návrh několika možných investičních variant.

 „Při přípravě generelu bylo nutné vzít v potaz možné finanční dopady koronavirové krize. Ta bude mít zásadní vliv na rozpočet města v budoucích letech a omezí se možnost investičních aktivit, je ale zásadní zajistit další rozvoj dobíjecí infrastruktury pro elektromobily na území Prahy,“ sdělil místopředseda představenstva OICT a ředitel Úseku projektového řízení a fondů Matej Šandor.

Schválená koncepce rozvoje navrhuje pětici možností, jak síť dobíjecích míst vybudovat. Liší se jak ve výši nákladů, tak množství snížených emisí. Nejdražší varianta, takzvaný investiční model, počítá s náklady až dvě miliardy. Jako nejlepší strategie vycházejí podle studie firmy Deloitte, kterou si město nechalo udělat, založení společného podniku měst s některou z firem a koncese na vybudování a provoz stanic.

V rámci první vlny výstavby by v Praze do roku 2025 mělo být zprovozněno alespoň 750 dobíjecích stanic v kombinaci jak na EV-ready lampách, tak i mimo ně. V další etapě časový plán do roku 2030 předpokládá, že cílem výstavby stanic by mělo být zřízení celkově 4,5 tisíce parkovacích dobíjecích stanic. 

Vedení Prahy chce kromě vzniku dobíjecích stanic pro elektromobily či vozy na plyn podporovat i další alternativní způsoby dopravy, a to sdílení automobilů nebo upravit ceny v parkovacích zónách pro elektromobily a hybridní vozy. Pracovat bude také na zavedení mýtného. Radní loni v říjnu schválili Strategii podpory alternativních pohonů do roku 2030.


Autor: red

Petržílkova je dočasně uzavřena

11. srpna 2022 v 09:07

V rámci probíhající rekonstrukce lávky Petržílkova je celá ulice do 23. srpna uzavřena. Objízdná trasa vede ulicí V Hůrkách.

Vodítkem přivázal fenku k sedačce auta

28. července 2022 v 09:26

Když procházel mladý pár ulicí po Dvořákově nábřeží, všiml si na zadním platě kufru ležícího psa. Auto stálo na přímém slunci, venkovní teplota se blížila k 30 stupňům, všechna okna byla zavřená, proto zhruba po 15 minutách muž kontaktoval tísňovou linku...

Rekonstrukce křižovatky Poděbradská – Průmyslová – Kbelská začne 1. srpna

28. července 2022 v 07:04

Technická správa komunikací (TSK) zahájí v pondělí 1. srpna rozsáhlou rekonstrukci křižovatky Poděbradská – Průmyslová – Kbelská, díky které dojde ke zvýšení kapacity a bezpečnosti chodců i dopravy.

Na další části Strakonické vznikne nový jízdní pruh pro hromadnou dopravu a IZS

25. července 2022 v 10:14

Technická správa komunikací (TSK) zahájí ve středu 27. července další etapu rozšíření Strakonické v úseku od nadjezdu mimoúrovňové křižovatky Mezichuchelské ulice po autobusovou zastávku Malá Chuchle.

Další články
Nahoru