Dnes Sobota - skorojasno 11°C
Zítra Neděle - skorojasno 12°C
Sobota 23. 10. 2021
Svátek má Teodor
Koronavirus
Aktuální informace o epidemii.
Do čtyř let chce Praha mít 750 dobíjecích stanic pro elektromobily
Dobíjecí stanice je součástí stožáru veřejného osvětlení. Foto: THMP

Do čtyř let chce Praha mít 750 dobíjecích stanic pro elektromobily

Na území metropole by mělo do čtyř let zprovozněno minimálně 750 dobíjecích stanic pro elektromobily. V následujících pěti letech by jich mělo přibýt dalších několik tisícovek. Vyplývá to z dokumentu, který včera schválili pražští radní. Vedení města rovněž schválilo plán rozvoje dobíjecí infrastruktury, která navrhuje několik variant postupu jejich vybudování. Rozšíření elektromobility má pomoci zlepšit kvalitu ovzduší v Praze.

Rada hl. m. Prahy v pondělí projednala a schválila dokument Generel rozvoje dobíjecí infrastruktury v hlavním městě Praze do roku 2030, který má určit další směr rozvoje elektromobility v metropoli. 

„Praha se v rámci analýzy prostředí, technických řešení a trendů v oblasti veřejného dobíjení pro generel inspirovala mimo jiné i zkušenostmi z dalších evropských metropolí se srovnatelným počtem obyvatel. Ve Vídni, Hamburku nebo Rotterdamu už je elektromobilita ve výrazně pokročilejší fázi rozvoje, a tak se od nich Praha ráda přiučí, uvedl pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti).

Generel pracuje v otázce rozvoje počtu elektromobilů do roku 2030 se třemi scénáři. Dva jsou totožné se strategií Národního akčního plánu čisté mobility, třetí scénář předjímá Klimatický závazek Prahy a předpokládá, že v roce 2030 by se na území Prahy mohlo pohybovat zhruba 200 tisíc elektromobilů, což by při provozu přibližně stejného počtu vozů jako dnes představovalo 30 procent všech osobních a malých dodávkových vozů v Praze.

Z tržní segmentace a zkušeností z dosavadního dobíjecího chování uživatelů vyplývá, že pro veřejné dobíjení by měla být hlavním tématem podpora takzvaného parkovacího rezidentního dobíjení, tedy dobíjení v rámci parkování na běžných parkovacích místech obvykle po dobu několika hodin. Generel pracuje i s technologií veřejného rychlodobíjení. Jde o další segment služeb, který má větší komerční potenciál ve srovnání s parkovacím dobíjením. 

Generel se také zabývá tématem elektrické distribuční sítě v Praze a její kapacity pro připojení a provoz dobíjecích bodů. Celkem byly zpracovány čtyři typy připojení parkovacích dobíjecích stanic k elektrické distribuční síti. Jako nejvýhodnější se podle generelu ukazuje varianta využití synergií s obnovou elektrické distribuční sítě a elektrické sítě veřejného osvětlení pro zajištění budoucího připojení dobíjecích stanic na lampách veřejného osvětlení. 

Generel popisuje další důležité body pro rozvoj a podporu veřejného dobíjení, jako je otázka parkování, návrh rozmístění stanic na území hlavního města a další. Výstupem generelu je návrh několika možných investičních variant.

 „Při přípravě generelu bylo nutné vzít v potaz možné finanční dopady koronavirové krize. Ta bude mít zásadní vliv na rozpočet města v budoucích letech a omezí se možnost investičních aktivit, je ale zásadní zajistit další rozvoj dobíjecí infrastruktury pro elektromobily na území Prahy,“ sdělil místopředseda představenstva OICT a ředitel Úseku projektového řízení a fondů Matej Šandor.

Schválená koncepce rozvoje navrhuje pětici možností, jak síť dobíjecích míst vybudovat. Liší se jak ve výši nákladů, tak množství snížených emisí. Nejdražší varianta, takzvaný investiční model, počítá s náklady až dvě miliardy. Jako nejlepší strategie vycházejí podle studie firmy Deloitte, kterou si město nechalo udělat, založení společného podniku měst s některou z firem a koncese na vybudování a provoz stanic.

V rámci první vlny výstavby by v Praze do roku 2025 mělo být zprovozněno alespoň 750 dobíjecích stanic v kombinaci jak na EV-ready lampách, tak i mimo ně. V další etapě časový plán do roku 2030 předpokládá, že cílem výstavby stanic by mělo být zřízení celkově 4,5 tisíce parkovacích dobíjecích stanic. 

Vedení Prahy chce kromě vzniku dobíjecích stanic pro elektromobily či vozy na plyn podporovat i další alternativní způsoby dopravy, a to sdílení automobilů nebo upravit ceny v parkovacích zónách pro elektromobily a hybridní vozy. Pracovat bude také na zavedení mýtného. Radní loni v říjnu schválili Strategii podpory alternativních pohonů do roku 2030.


Autor: red

V Cholupické přibyla parkovací místa, navýšení chystá Praha 12 i v dalších ulicích

21. října 2021 v 10:12

V ulici Cholupická na Kamýku v Praze 12 se změnou dopravního režimu podařilo zhruba o deset navýšit počet parkovacích míst. Odpovídá to koncepci, kterou připravil dopravní odbor radnice. Dvanáctá městská část o tom informovala na svém webu.

Jednosměrné uzavření tunelu Mrázovka

21. října 2021 v 10:11

Od neděle 24. října od 23 hodin do pondělí 25. října do 5 hodin bude uzavřen západní tunelový tubus A směrem na Barrandovský most a druhý tubus bude jednosměrný s původním směrem provozu.

V lokalitách Baby a Liboce budou zóny placeného stání

20. října 2021 v 11:56

V pondělí 15. listopadu spouští hl. m. Praha zóny placeného stání v Praze 6 v lokalitách Baba a Liboc. Na nich mohou bez omezení parkovat pouze řidiči s platným parkovacím oprávněním. K jeho získání je třeba občanský průkaz, kde je uvedeno místo trvalého pobytu v Praze 6, a velký technický průkaz...

Začala oprava opěrné zdi a sanace svahu v Komořanské ulici

19. října 2021 v 08:40

Technická správa komunikací (TSK) naváže na přípravné práce, které probíhaly během září, a začne od úterý 19. října s opravou opěrné zdi včetně sanace nestabilního svahu u komunikace Komořanská.

Bubenečský tunel bude jednu noc uzavřen

14. října 2021 v 06:30

Ve čtvrtek 14. říjne ve 23 hodin dojde k uzavření Bubenečského tunelu. Uzavírka potrvá do pátku 15. října do 5 hodin.

Další články
Nahoru