Dnes Sobota - oblacno 9°C
Zítra Neděle - oblacno 6°C
Sobota 8. 5. 2021
Koronavirus
Aktuální informace o šíření epidemie v Praze.
Do čtyř let chce Praha mít 750 dobíjecích stanic pro elektromobily
Dobíjecí stanice je součástí stožáru veřejného osvětlení. Foto: THMP

Do čtyř let chce Praha mít 750 dobíjecích stanic pro elektromobily

Na území metropole by mělo do čtyř let zprovozněno minimálně 750 dobíjecích stanic pro elektromobily. V následujících pěti letech by jich mělo přibýt dalších několik tisícovek. Vyplývá to z dokumentu, který včera schválili pražští radní. Vedení města rovněž schválilo plán rozvoje dobíjecí infrastruktury, která navrhuje několik variant postupu jejich vybudování. Rozšíření elektromobility má pomoci zlepšit kvalitu ovzduší v Praze.

Rada hl. m. Prahy v pondělí projednala a schválila dokument Generel rozvoje dobíjecí infrastruktury v hlavním městě Praze do roku 2030, který má určit další směr rozvoje elektromobility v metropoli. 

„Praha se v rámci analýzy prostředí, technických řešení a trendů v oblasti veřejného dobíjení pro generel inspirovala mimo jiné i zkušenostmi z dalších evropských metropolí se srovnatelným počtem obyvatel. Ve Vídni, Hamburku nebo Rotterdamu už je elektromobilita ve výrazně pokročilejší fázi rozvoje, a tak se od nich Praha ráda přiučí, uvedl pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti).

Generel pracuje v otázce rozvoje počtu elektromobilů do roku 2030 se třemi scénáři. Dva jsou totožné se strategií Národního akčního plánu čisté mobility, třetí scénář předjímá Klimatický závazek Prahy a předpokládá, že v roce 2030 by se na území Prahy mohlo pohybovat zhruba 200 tisíc elektromobilů, což by při provozu přibližně stejného počtu vozů jako dnes představovalo 30 procent všech osobních a malých dodávkových vozů v Praze.

Z tržní segmentace a zkušeností z dosavadního dobíjecího chování uživatelů vyplývá, že pro veřejné dobíjení by měla být hlavním tématem podpora takzvaného parkovacího rezidentního dobíjení, tedy dobíjení v rámci parkování na běžných parkovacích místech obvykle po dobu několika hodin. Generel pracuje i s technologií veřejného rychlodobíjení. Jde o další segment služeb, který má větší komerční potenciál ve srovnání s parkovacím dobíjením. 

Generel se také zabývá tématem elektrické distribuční sítě v Praze a její kapacity pro připojení a provoz dobíjecích bodů. Celkem byly zpracovány čtyři typy připojení parkovacích dobíjecích stanic k elektrické distribuční síti. Jako nejvýhodnější se podle generelu ukazuje varianta využití synergií s obnovou elektrické distribuční sítě a elektrické sítě veřejného osvětlení pro zajištění budoucího připojení dobíjecích stanic na lampách veřejného osvětlení. 

Generel popisuje další důležité body pro rozvoj a podporu veřejného dobíjení, jako je otázka parkování, návrh rozmístění stanic na území hlavního města a další. Výstupem generelu je návrh několika možných investičních variant.

 „Při přípravě generelu bylo nutné vzít v potaz možné finanční dopady koronavirové krize. Ta bude mít zásadní vliv na rozpočet města v budoucích letech a omezí se možnost investičních aktivit, je ale zásadní zajistit další rozvoj dobíjecí infrastruktury pro elektromobily na území Prahy,“ sdělil místopředseda představenstva OICT a ředitel Úseku projektového řízení a fondů Matej Šandor.

Schválená koncepce rozvoje navrhuje pětici možností, jak síť dobíjecích míst vybudovat. Liší se jak ve výši nákladů, tak množství snížených emisí. Nejdražší varianta, takzvaný investiční model, počítá s náklady až dvě miliardy. Jako nejlepší strategie vycházejí podle studie firmy Deloitte, kterou si město nechalo udělat, založení společného podniku měst s některou z firem a koncese na vybudování a provoz stanic.

V rámci první vlny výstavby by v Praze do roku 2025 mělo být zprovozněno alespoň 750 dobíjecích stanic v kombinaci jak na EV-ready lampách, tak i mimo ně. V další etapě časový plán do roku 2030 předpokládá, že cílem výstavby stanic by mělo být zřízení celkově 4,5 tisíce parkovacích dobíjecích stanic. 

Vedení Prahy chce kromě vzniku dobíjecích stanic pro elektromobily či vozy na plyn podporovat i další alternativní způsoby dopravy, a to sdílení automobilů nebo upravit ceny v parkovacích zónách pro elektromobily a hybridní vozy. Pracovat bude také na zavedení mýtného. Radní loni v říjnu schválili Strategii podpory alternativních pohonů do roku 2030.


Most v ulici Za Černým mostem bude neprůjezdný

6. května 2021 v 15:07

Technická správa komunikací (TSK) zahájí v úterý18. května rekonstrukci mostu, který vede přes železniční trať a převádí ulici Za Černým mostem, která se dále napojuje přes komunikaci Cíglerova na Pražský okruh (Poděbradská/Chlumecká).

V noci ze čtvrtka na pátek neprojedete Brusnickým a Dejvickým tunelem

4. května 2021 ve 14:03

Z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologie budou tunely Brusnický a Dejvický uzavřeny od čtvrtka 6. května od 23 hodin do pátku 7. května do 5 hodin.

V noci ze středy na čtvrtek neprojedete Strahovským tunelem

3. května 2021 ve 13:59

Z důvodu pravidelné údržby technologie a čištění kamer bude Strahovský tunelu od středy 5. května od 23 hodin do čtvrtka 6. května do 5 hodin uzavřen.

Patočkovu ve směru do centra uzavřou opravy

1. května 2021 v 09:03

Technická správa komunikací (TSK) zahájí 10. května souvislou údržbu ulice Patočkova ve směru do centra, v úseku ulic Bělohorská a Pod Královkou.

Pro nový tunel do Berouna hledá Správa železnic zpracovatele dokumentace

29. dubna 2021 ve 12:42

Správa železnic vyhlásila opakované výběrové řízení na zhotovení aktualizace dokumentace pro územní řízení stavby nové trati mezi Prahou-Smíchovem a Berounem. Její součástí bude přibližně 24 kilometrů dlouhý tunel.

Praha 9: Nově otevřené parkoviště pro rezidenty

27. dubna 2021 v 11:35

Od úterý 27. dubna je řidičům k dispozici rezidentské parkoviště za Poliklinikou Prosek.

Další články
Nahoru