
Do Čakovic jezdí opět nízkopodlažní vlak, ale jen na některých spojích
18. března 2025 09:15
Toto částečně nízkopodlažní vozidlo splňující také požadavky na kapacitu bude v provozu na spojích označených jako bezbariérově přístupné po dobu čtyř měsíců, než se z opravy vrátí jedna ze dvou původních jednotek řady 813. Z provozních důvodů bude toto vozidlo tento týden nasazeno na spojích, které nejsou v jízdním řádu garantovaně nízkopodlažní.
Na vlakové lince S34 od loňského podzimu jezdí záložní motorové vozů řady 810, které ale nesplňují jak požadavek na bezbariérovost, tak i na potřebnou kapacitu. „Tento neuspokojivý stav nastal poté, co muselo být z provozu odstaveno jedno vozidlo po nehodě a druhé vozidlo bylo následně přistaveno na plánovaný vyšší stupeň oprav a zároveň na zástavbu mobilní části evropského zabezpečovacího zařízení ETCS," sdělil Drápal.
S ohledem na neplnění požadovaných standardů kvality byla proto podle Drápala dopravci KŽC Doprava již za minulý rok snížena platba za realizované výkony o zhruba 3 miliony korun. K tomu vyměřila organizace Ropid dopravci v uplynulém čtvrtletí sankci ve výši 300 000 korun.
Dopravce současně začal pracovat na zajištění náhradního částečně nízkopodlažního vozidla, které nyní zahajuje provoz. Pronajatá motorová jednotka Regionova bude v provozu do doby návratu jedné ze dvou původních jednotek z opravy, který je plánován na konec letošního června.
Druhá jednotka, která prochází náročnější opravou po nehodě, by se měla na linku S34 vrátit do konce letošního roku. Do té doby bude na spojích, které nejsouv jízdním řádu označeny jako bezbariérově přístupné, nasazováno druhé náhradní vozidlo v podobě motorového vozu řady 810. Na nejvytíženější ranní vlaky bude
i nadále s ohledem na zajištění potřebné kapacity nasazována dvojice motorových vozů řady 810.
„Na základě všech výše uvedených skutečností byl dále s dopravcem v březnu 2025 podepsán dodatek smlouvy, který upravuje některá ustanovení s cílem reflektovat podobné nepřijatelné situace z hlediska kvality služby cestujícím," řekl mluvčí. Tímto dodatkem současně došlo ke zkrácení platnosti smlouvy o rok, tedy do konce roku 2027.
Do té doby bude připravena a realizována soutěž na nového provozovatele vlaků na lince S34. „Hlavním předmětem nového dodatku smlouvy je doplnění řešení situací, které nebyly dosud ve smlouvě podrobněji definovány: postupy při odstavení vozidel z důvodu nehod, instalace zabezpečovače ETCS, vyvazovacích a hlavních oprav a při mimořádných událostech," popsal Drápal.
„Součástí dodatku se stal i upravený výchozí finanční model reflektující dlouhodobé nasazení náhradních vozidel řady 810 a dodatečně dohodnutého vozidla řady 814. S ohledem na tuto skutečnost se předpokládaná platba kompenzace dopravci za linku S34 za rok 2025 snížila o zhruba 7 milionů korun. Limit dalších sankcí, které mohou být na základě skutečného stavu provozu vyměřeny, se současně navýšil na 500 000 korun," dodal mluvčí Ropidu.