
Díky nové funkci v Záchrance už požádalo o pomoc přes 200 lidí s psychickými problémy
26. května 2025 19:55
Z dosavadních dat vyplývá, že 234 uživatelů kliklo na „Potřebuji pomoc“, 71 lidí dalo přednost pomoci na dálku, 77 lidí už využilo osobní návštěvu, 190 uživatelů využilo mapu, aby našli cestu k organizaci a 4 uživatelé 4 aktivovali alarm, protože se cítili se v přímém ohrožení života.
Stovky lidí se díky modulu obrátily na odbornou pomoc. Nejčastěji kvůli úzkostem, depresím, sebepoškozování, vztahovým problémům, závislostem nebo dokonce sebevražedným myšlenkám.
„To je pro mě silný důkaz, že jdeme správným směrem a že propojení technologií s péčí o duševní zdraví může skutečně zachraňovat životy,“ řekla náměstkyně primátora Prahy pro oblast zdravotnictví a sociálních věcí Alexandra Udženija. Psychosociální modul byl podle ní navržen jako jednoduchý a intuitivní nástroj pro lidi, kteří se ocitli v psychické tísni.

„Již nyní zde uživatelé mohou využít služby třicet organizací. A aby byla pomoc maximálně dostupná a efektivní, v současné chvíli jednáme s dalšími patnácti,“ uvedla Markéta Školoudová, ředitelka organizace Zahrada pro duši.
Cílem je podle ní odlehčit i záchrannému systému. V roce 2024 vyjížděli pražští záchranáři k bezmála šesti tisícům případů spojených s psychickou krizí. Mnohé z těchto výjezdů by bylo možné efektivně řešit dříve – právě s pomocí odborných služeb propojených v rámci nového modulu.
Nový psychosociální modul je první svého druhu v České republice. „Už nyní se připravuje jeho rozšíření i do dalších krajů – v první řadě do Jihomoravského, kde plánujeme spuštění do konce roku 2025,“ upřesňuje Klára Křížková, provozní ředitelka aplikace Záchranka.
„Výsledky ukazují, že propojení digitální technologie s odbornou psychosociální pomocí dává smysl. Záchranka se stává nástrojem, který neslouží jen v krizích ohrožujících život, ale i v těžkých psychických stavech, kdy je důležité nečekat a nabídnout pomoc okamžitě,“ dodala Udženija.O modulu:
Psychosociální modul v aplikaci Záchranka byl spuštěn koncem března 2025 a nabízí přehled krizových služeb, linek důvěry, poradenských center i terénních týmů. Je určen lidem, kteří se ocitli v akutní psychické tísni, ale také těm, kdo hledají podporu pro své blízké nebo se potřebují zorientovat v možnostech odborné pomoci.
Modul je dostupný všem uživatelům aplikace Záchranka, kteří se nacházejí na území Prahy. V sekci Lokátor najdou možnost „Potřebuji pomoc“, kde aplikace nabídne odpovědi podle toho, zda je uživatel nebo jeho blízký v přímém ohrožení života. Následně poskytne seznam organizací v okolí, které odpovídají konkrétní situaci – ať už se jedná o úzkosti, ztrátu blízkého, závislost nebo jiné formy tísně.
Díky přehlednému rozhraní mohou lidé okamžitě zjistit, jakou formu pomoci zvolit – osobní konzultaci, chat, telefonát, nebo spojení s tísňovou linkou. Aplikace nabídne také edukaci o varovných příznacích duševní krize.
Zdroj: MHMP
Hlavní město investovalo do vývoje a spuštění modulu 405 000 korun. Náklady na provoz a údržbu činí 10 000 korun měsíčně.