Digitální schránky sbíraly zpětnou vazbu od návštěvníků hřišť v Praze 6
18. července 2024 20:33
Na Puškinovo náměstí a do parku Hadovka na Praze 6 byly na začátku dubna ve spolupráci s příspěvkovou organizací KITT6, která zajišťuje ICT služby pro Prahu 6 a její organizace, nainstalovány digitální schránky na sběr zpětné vazby.
Ty jsou designované tak, aby s pomocí jednoduchých tlačítek sbíraly zpětnou vazbu od obyvatel a poskytly data, se kterými se dá pracovat při plánování lokálních projektů, jako je například rekonstrukce dětských hřišť či zlepšení bezpečnosti na problematických křižovatkách.
„Díky realizovanému pilotnímu projektu jsme mohli využít komunitní data přímo z terénu a získat tak cennou zpětnou vazbu, která velice dobře doplňuje další datové zdroje, se kterými město již nyní pracuje,” sdělil Luboš Kratochvíl, generální ředitel a předseda představenstva městské společnosti OICT.
V rámci tohoto pilotního sběru byl záměr sehnat zpětnou vazbu od návštěvníků místních dětských hřišť. Radnici zajímal názor na herní infrastrukturu i návrhy na zlepšení herních ploch pro děti. Praha se také na spokojenost/nespokojenost s veřejnými toaletami v blízkosti hřišť, kde byl zámět hodnotit čistotu, přístupnost a celkovou spokojenost uživatelů.
A co nejzajímavějšího tento pilotní projekt zjistil? Co se týče dětských hřišť, 65 procent návštěvníků tvoří lidé s dětmi do 6 let, jen 5 procent lidí na hřiště doprovázelo starší děti. 66 procent respondentů navštěvuje hřiště každý týden a 41 procent lidí na něm zůstává hodinu i déle. Celkově je 61 procent lidí spokojeno s herními prvky, které na hřišti jsou, zpětná vazba ale ukázala, že lidem chybí více zařízení pro starší děti.
U veřejných toalet je 43 procent z těch, kteří je využívají, spokojených a 34 procent zůstalo neutrálních, což naznačuje prostor pro zlepšení. V rámci projektu jsme se obyvatel Prahy 6 také ptali na design toalet, kde se ukázalo, že 50 procent lidí je spokojených, 40 procent je ale s tím, jak toalety vypadají, nespokojených.
„Díky výsledkům získaným prostřednictvím digitálních schránek na zpětnou vazbu budeme moci u nás na šestce identifikovat klíčové oblasti pro zkvalitňování veřejného prostoru a vybavenosti a plánovat jejich budoucí rozvoj tak, aby co nejvíce odpovídal potřebám občanů a komunit. Projekt zároveň ukázal, jak mohou moderní technologie výrazně zefektivnit komunikaci mezi občany a veřejnou správou,” sdělil starosta Prahy 6 Jakub Stárek (ODS).
„A protože se způsob sběru dat skrze digitální schránky ukázal jako velice efektivní, domlouváme se nyní společně s naší příspěvkovou organizací KITT6 a Citizen Dialog Kit na sběru dalších dat stejným způsobem,“ dodal.
Realizátorem a držitelem know-how na tyto schránky je spin-off belgické univerzity KU Leuven s názvem Citizen Dialog Kit. Koordinátorem projektu je pak finská městská společností Forum Virium Helsinki, která se věnuje inovačním projektům s důrazem na sociální aspekty.
„Výzva, kterou Praha v rámci projektu CommuniCity předložila, nám umožnila ověřit náš inovativní nástroj i za hranicemi naší země. Vysoká čísla zapojení a využitelná zpětná vazba získaná v Praze 6 opět ukazují, jak cenné je setkávat se s lidmi tam, kde se pravidelně pohybují a žijí,” přiblížil projekt Jorgos Coenen, jeden z jeho realizátorů, výzkumný pracovník Katedry architektury Katolické univerzity v Lovani.