dnes
Sobota - snih
2°C
zítra
Neděle - snih
1°C
pozítří
Pondělí - snih
0°C
Dětská Praha

Dětem nestačí jen předčítat. Příběhy je musíme naučit vnímat a přemýšlet o nich

Předčítání s porozuměním je aktivita podporující čtenářskou pregramotnost. Je to interaktivní proces, při kterém je potřeba posluchače vtáhnout do děje. Dítě by mělo mít prostor pro vlastní komentář k obrázkům, mělo by se naučit odpovídat na otázky týkající se textu, interpretovat děj a formulovat svůj vlastní názor. Pokud se děti naučí poslouchat, slyšet, vnímat a přemýšlet, pak budou mít dobrý základ dovednosti učit se.

Odborníci se shodují na tom, že nebudeme-li při předčítání věnovat pozornost rozvoji dovednosti porozumění, pak je to jako bychom dětem žádnou knihu nepřečetli.

A vedoucí metodička pro primární a preprimární edukaci vzdělávací organizace EDUkační LABoratoř (EDULAB) Miluše Vondráková k tomu dodává: „Čím mladší máme posluchače, tím kratší musí být intervaly mezi poslechem a zpětnou vazbou zaměřenou na porozumění slyšenému. Prostorem pro vlastní komentář dětí k obrázkům a průběžnými otázkami ověřujeme, zda dítě správně rozumí dějové linii příběhu a tím posouváme dovednost poslechu s porozuměním na úroveň vědomé aktivity, rozvíjíme myšlení, fantazii a paměť.“

Jak tedy vtáhnout malého posluchače do děje? V počáteční fázi rozvoje poslechu s porozuměním klademe pouze otázky na úrovni reprodukce, kdy jsou odpovědí základní informace přímo obsažené v textu: Kdo? Co? Kde? Kam? Následnou fází jsou otázky na úrovni dedukce, kdy odpověď musí dítě samo formulovat na základě slyšených informací: Proč? Jak se to stalo? Co si myslel? Otázky na vyšší úrovni vnímání a myšlení jsou zaměřeny na interpretaci a vyžadují propojení předchozích zkušeností a znalostí dětí se slyšeným textem a následnou formulaci různých možných správných odpovědí: Co se mohlo stát? Proč to tak dopadlo? Nejnáročnější úroveň otázek se zaměřuje na hodnocení, kdy dítě musí formulovat vlastní názor a zdůvodnit jej, což vyžaduje nejen zvládnutí poslechu s porozuměním, ale vyžaduje především rozvinutou slovní zásobu a schopnost verbalizace myšlenek: Co si myslíš o…? Co by se stalo, kdyby…? Bylo správné, že…?

pan-kaktus-pribeh-ze-zahradniho-mesta-nahled Řada odborníků také poukazuje na to, že většina rodičů potřebné informace nemá a také je nemá odkud získat. „Často tento názor slyšíme i od našich lektorek a lektorů, učitelek a učitelů Metodických center pro předškolní vzdělávání Školka hrou, proto jsme vydali knihu pro malé posluchače a čtenáře, jejíž součástí jsou stručné metodické pokyny, rady pro rodiče či předčitatele jak vtáhnout dítě do děje. Jmenuje se Pan Kaktus: Příběh ze zahradního města,“ konstatuje Miluše Vondráková.

Autorem námětu a ilustrací je Jan Písařík. „Ten příběh se začal odvíjet v mé mysli při procházce botanickou zahradou v Barceloně. Po návratu domů jsem ihned nechal tužku a fantazii rozběhnout se po papíru. Nejsem moc velký spisovatel, vlastně jsem spíš velký čtenář a tak jsem požádal o spolupráci svého kamaráda Carlose Be, španělského dramatika. Pro nás oba to je první kniha pro děti.“

Do češtiny ji přeložila Iveta Gonzálesová, autorem adaptace je Martin Halaxa. „V každém z nás je kus dítěte, když jej nenecháme zemřít, můžeme ho v sobě uchovat celý život. Věk nerozhoduje. Jsou mladí staří a staří mladí. Jaký věk má pan Kaktus? Nevím a ani na tom nezáleží. Důležité je, že dokáže promlouvat k dětské duši a na svém příběhu nám ukázat, že život stojí za to žít,“ shrnuje na závěr Jan Písařík.





Praha 9: Klub Harfica se těší stále většímu zájmu dětí

10. ledna 2018 v 11:00

Volnočasový klub Harfica v Harrachovské ulici na Proseku, jehož provozovatelem je městská část Praha 9, patří k nízkoprahovým zařízením, které se zaměřuje především na děti ze sociálně znevýhodněného prostředí, děti, které samy neví, jak trávit volný čas, nemají ve svém okruhu pozitivní příklad,...

Stromky základních škol Sázavská a Slovenská zvítězily

22. prosince 2017 v 07:06

Spodní část náměstí Míru zdobí tento rok poprvé krásné vánoční stromky, které pořídila radnice Prahy 2 pro své základní školy k nazdobení. Žáci stromečky ozdobili na začátku adventu a zástupci městské části vybírali ten nejkrásnější.

Děti, které navrhly hřiště, přišly na radnici

13. prosince 2017 v 07:24

Minulý týden zastupitelstvo MČ Prahy 10 přivítalo žáky ze Základní škola Karla Čapka, kteří se aktivně zapojili do participativního rozpočtu. Navrhli vznik workoutového hřiště V Heroldových sadech, veřejnost jejich návrh odhlasovala. Dnes je hřiště již několik měsíců úspěšně...

Čertovské řádění a vánoční tvoření v Monkey´s Gym

9. listopadu 2017 v 09:30

Umějí čert, Mikuláš a anděl sportovat? Že nevíte? Tak se přijďte 3. prosince odpoledne podívat do dětského centra Monkey´s Gym na Zábavné čertování, které je spojené i s vánočním tvořením pro děti i rodiče. Po celé odpoledne bude o zábavu postaráno.

Yelloween přiláká do Žlutých lázní pražská strašidla

25. října 2017 ve 13:26

Areál Žluté lázně se stane v neděli 29. října cílem všech strašidel. Malé i velké příšery čeká od 12 do 19 hodin zábavné odpoledne, kde nebude chybět strašidelná show, stezka odvahy, dlabání dýní, opékání špekáčků a mnoho dalších zajímavostí. Vstup do areálu je...

Další články
Nahoru