Desítky přístřešků na zastávkách nově ukazují, kolik minut zbývá do odjezdu spojů
8. července 2024 18:22
„Umístění odjezdového panelu přímo do přístřešku na jeho vnitřní stěnu je sekundárním řešením na zastávkách, kde nelze z dispozičních důvodů instalovat samostatně stojící odjezdový panel,“ sdělila Kopová.
Hardware a instalaci zajišťuje THMP ve spolupráci s Regionálním organizátorem pražské integrované dopravy (Ropid), který je dodavatelem odjezdových dat a současně určuje konkrétní lokality. S realizací dalších takto integrovaných odjezdových panelů se počítá v druhé polovině letošního a v průběhu příštího roku.
Doplnění odjezdových panelů do přístřešků navazuje na instalaci samostatně stojících informačních panelů na nejvytíženějších zastávkách MHD, kterou hlavní město zahájilo již v loňském roce. Dopravní data se čerpají z platformy Golemio, která na panelech umožňuje v reálném čase zobrazit odjezdy nejbližších spojů a také aktuální mimořádnosti v provozu nebo komunikovat krizové situace v Praze.
Panely integrované v přístřešcích ukazují nonstop odjezdový čas v minutách a směr až pro pět nejbližších spojů. Vedle čísla konkrétního spoje se zobrazují ikony, které cestujícím napoví, zda se jedná o nízkopodlažní soupravu a zda je klimatizovaná.„Spodní řádek panelu pak ukazuje aktuální datum a čas. V provozu jsou například na autobusových zastávkách Staroměstská, K Letišti nebo Lotyšská,“ vysvětlila Kopová.
Podle radního pro infrastrukturu Michala Hrozy bude odjezdový panel integrován až do stovky moderních přístřešků v novém městském designu. „Další dvě desítky panelů THMP sestaví a nainstaluje ještě letos, zbývající pak v průběhu roku příštího. Do konce roku 2025 tak bude mít Praha více než stovku plně digitalizovaných přístřešků, které budou vybaveny jak digitální obrazovkou s Městským informačním kanálem, tak dopravním odjezdovým panelem,“ uvedl radní Hroza.
„THMP dodává kompletní hardware, zajišťuje instalaci panelů do přístřešků i funkčnost celého řešení včetně monitoringu. Jedná se o řešení navržené naším vývojovým týmem v rámci THMP, které je dostupné z běžných komponent na trhu, vysoká priorita byla věnována IT bezpečnosti. Jednotlivé komponenty od nosných prvků přes řídící počítač až po všechny elektro součásti se kompletují v našich dílnách,“ sdělil místopředseda představenstva THMP Tomáš Novotný.Součástí podle něj bude i systém tyfloset, který pomáhá v orientaci cestujícím se zrakovým postižením. Mají-li k dispozici speciální pomůcku v podobě dálkově ovládaného vysílače, jeho aktivací spustí hlasovou službu, která je bezprostředně informuje, jaký spoj právě přijíždí a kam směřuje.