Denisa Prošková: MALÍŘKY
6. dubna 2025 22:41
Tato kniha je připomenutím známých, slavných i neprávem zapomínaných osobností, a zároveň průvodcem dějinami umění od renesance po současnost. A to nejen v Evropě, ale po celém světě, včetně umělkyň z řad původních obyvatel kolonizovaných zemí.
Slovy autorky:
Malířky… Proč pravě ony? Čím jsou zajímavé? Co mohou dát lidem, kteří uměním nežijí?
Než jsem se pustila do přípravy této knížky, chodila jsem a otravovala okolí otázkou: „Kolik znáš malířek?“ Nemyslela jsem takové ty slečny a paní, které tvorbou zaháněly nudu. Slečinky ze zámožných rodin, u nichž malování akvarelů patřilo, stejně jako hra na piano a znalost francouzské kuchyně, k výchově příslušnic vyšších kruhů.
Měla jsem na mysli ženy, které svou tvorbou překročily hranice své země i doby, v níž žily. Které talentem konkurovaly mužům a často je i předčily. Umělkyně, jejichž díla prověřil čas bez ohledu na to, jestli byly slavné už za svého života.
I lidé s velkým rozhledem ze sebe vysoukali sotva tři čtyři jména.
Samozřejmě vedla Frida Kahlo, báječně proslavena filmem. Kéž by všechny malířky někdy našly patronku v hollywoodské herečce, která umělkyni, známou jen v jejím regionu, vytáhla na světový umělecký piedestal. Nepřekvapilo mě to. Dějiny umění psali po staletí muži. Můžeme se u toho vztekat, můžeme argumentovat, že to bylo proto, že talentované holky válcovalo patriarchální uspořádání.
To na situaci nic nemění. Historie má bohužel tu vlastnost, že ji nejde měřit našimi dnešními kritérii spravedlnosti.
Pátrání po výjimkách a jejich lov z hlubin zapomnění nebo ignorace byly vzrušující. Moje stará, zaprášená státnice z dějin uměni, kterou jsem v životě využila jen při soukromých výletech po galeriích, se mi teď hodila jako takový kompas. I tak jsem se chvílemi styděla za to, jak málo toho o uvedených umělkyních vím.
Vůbec není pravda, že všechny třely bídu s nouzi. Některé naopak královsky zbohatly.
I tak byly jejich osudy krkolomné. V knize nechybí ani „amatérky“ – osobnosti, které se proslavily v jiných sférách, a jejich stejně skvělé umělecké nadání tak nepravém zůstalo skryto ve stínu.
Neberte tuto knížku jako učebnici. Jen jsem se před vámi prostřednictvím příběhů umělkyň různých národnosti i z různých století snažila rozvinout pestře tkaný koberec dějin umění. Zbavit je neoprávněného puncu nezáživnosti.
Nejšťastnější budu, když si po přečteni jednotlivých kapitol začnete o dotyčných ženách
hledat podrobnější informace.
Jednou z 48 hrdinek knihy je například…
Bohumila (Míla) Doleželová
Narodila se 12. listopadu 1922 v Prostějově v Československu. Zemřela 30. prosince 1993 v Telči v České republice.
V zahraničí je přezdívaná „moravská Frida Kahlo“ nebo „Paul Gauguin v sukni“. Jako jedna z mála českých malířek, tvořících v šedesátých a sedmdesátých letech minulého století, uspěla v mezinárodním měřítku. Podstatná část její tvorby stojí na romské tematice, kterou si vybrala v době, kdy byla svým zaujetím pro Romy podezřelá. Její díla vlastní galerie v USA, Francii, Mexiku, Izraeli i soukromí sběratele.
Romský Ježiš, romské ženy jako madonky, romská svatba. Míla ve své tvorbě spojovala zájem o křesťanství a v Československu odstrkované etnikum. Netradiční, nevykalkulovaná témata z ní udělala solitéra, schopného uspět ve světovém měřítku.
Denisa Prošková (*1965)
Ilustrátorka, publicistka, matka dvou dospělých synů, nadšená pozorovatelka života s odporem k názorové militantnosti.
Vystudovala Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze, atelier knižní ilustrace a grafiky u profesora Jiřího Šalamouna. Od studií propojuje výtvarnou tvorbu s psaním, 20 let působila v médiích.
V roce 2003 získala s textem Titulovaná blbost cenu v soutěži Evropský fejeton což jí zvedlo sebevědomí na tolik, aby se knížkám věnovala průběžně. Napsala a ilustrovala přes třicet knížek pro děti i dospělé (mimo jiné Neberte si to osobně, Ukradli mi kabelku, Znáte jejich příběhy…) Knihy pro děti Kde rostou peníze a Aby vám peníze dobře sloužily byly vydány v šesti jazycích.
Miluje svoji rodinu, Portugalsko, mrkvový dort, lidové umění i street art, knihy, kytky, houbaření, vůni hlíny a vysokohorské túry. Raději poslouchá, než mluví a souhlasí s Eleanor Roosevelt, která prohlásila: „Pamatujte-si, nikdo vás nemůže přimět k tomu, abyste se cítili méněcenní bez vašeho souhlasu.“
Denisa Prošková: Malířky, vydává nakladatelství Universum, 224 stran, doporučená cena 499 Kč