dnes
Pátek - oblacno
5°C
zítra
Sobota - prehanky-snih
3°C
pozítří
Neděle - snih
2°C
Den Vltavy: Zájemce svezou zdarma gondoly, historický dvoustěžník, vyhlídkové lodě i přívozy
Zájemci, pokud se na ně dostane, budou mít možnost svézt se na historické benátské gondole. Foto: archiv

Den Vltavy: Zájemce svezou zdarma gondoly, historický dvoustěžník, vyhlídkové lodě i přívozy

Vševltavský spolek organizuje v sobotu 21. března od 11 do 14 hodin na náplavce mezi Železničním a Palackého mostem Den Vltavy s bohatým programem. V provozu bude zdarma přívoz, ale i celá řada unikátních lodí. Lidé zažijí plavbu třeba na nejstarší osobní rychlolodi, klasických výletních lodí, historickém dvoustěžníku, ale i na historické benátské gondole. V pravé poledne uvidí první oficiální regatu osobních lodí.     

Pražané i další návštěvníci se mohou těšit na různé atrakce s námořnickou tématikou a nevšední zážitky. Profesionální potápěči předvedou, jak funguje unikátní potápěčský zvon Keson, písně plavební zahraje pětičlenná námořnická kapela Matylda-banda de la marina, Vltavu bude brázdit historicky první regata osobních lodí. 

Oslavy souvisí také se Světovým dnem vody, který spadá na neděli. „Cílem akce je připomenout občanům Prahy význam Vltavy pro naše město. Chceme návštěvníky seznámit s poněkud skrytým světem Vltavy a života kolem ní. Myslím, že se lidi sami přesvědčí o tom, jak pestrý a bohatý je to svět,“ popsal základní cíle akce Zdeněk Bergman, převozník pražský a předseda  Vševltavského spolku.

Bohatý program Dne Vltavy zahájí již v osm ráno Salonní rychloloď Nepomuk, která vyrazí se zájemci z přístaviště Podbaba. Na palubě bude recitovat básně mistr ČR ve Slam Poetry Metoděj Konstantin.

Lodě všech typů a velikostí budou na první nedočkavce čekat u speciálního mola v deset hodin dopoledne uprostřed farmářských trhů na Rašínově nábřeží. Lodě zde budou kotvit až do druhé hodiny odpolední. Nástupní molo zájemci těžko přehlédnou, jelikož bude označeno logem spolku. Na nástupní místo bude upozorňovat také stánek spolku, jakási dočasná centrála a infocentrum, která zodpoví všechny dotazy týkající se Vltavy a činnosti spolku. Přívoz bude kyvadlově vyplouvat z označených míst blíže směrem k Palackému mostu.  

 „Rád bych pozval všechny občany, rodiče i děti. Člověk málokdy spatří v jeden moment na hladině Vltavy gondolu, historický dvoustěžník, přívozy a velké lodě,“ dodal Bergman.

Co návštěvníci mohou zažít zdarma na Dni Vltavy?

 

Potápěčský zvon keson

Lidé si budou moci prohlédnout nábřežní zdi způsobem, jak je ještě neviděli! Vodní záchranná služba Hippocampus návštěvníkům názorně předvede technologii, známou jako potápěčský keson. Ten se používal již během první a druhé světové války k opravě bitevních lodí. Potápěči z Hippocampusu jej nyní využívají k opravě nábřežních zdí.

Benátská gondola

Na Den Vltavy si Pražané vyzkouší také plavbu na pravé benátské gondole.

„Eleanora je pýchou naší lodní flotily. Byla postavena v Benátkách v roce 1858 a její zdobení je unikátní. Na zádi je možné obdivovat tzv. Ferro neboli železo, jehož tvar není nahodilý. Svým zpracováním připomíná Canal grande, který protéká benátskými čtvrtěmi San Polo, Cannaregio, San Marco, Castello, Dorsoduro a Santa Croce, které jsou na železu znázorněny obdélníkovými výběžky,“ popisuje jedinou benátskou gondolu v Praze Lucie Turnerová ze společnosti Pražských Benátek.

Na gondole Eleanoře se již v Praze svezla řada významných osobností jako například kardinál Dominik Duka, zpěvačka Lucie Bílá, houslový virtuóz Václav Hudeček, česká miss world Taťána Kuchařová a další.

Plachtění na dvoustěžníku

Plachetnice, přesněji řečeno kutr Jim je historická výcviková loď východoněmeckých kadetů, z 50. let, sloužila k napínání plachet a k výcviku synchronizovaného veslování na Baltu. Vltavu v Praze brázdí od roku 2005, kapacitu má 12 lidí, při příznivém počasí (větru) si budou moci návštěvníci vyzkoušet plavbu za pomocí plachet. Jim disponuje celodřevěným unikátním trupem lodi.

Slam Poetry

Na palubě Salonní rychlolodi Nepomuk při plavbě z Podbaby bude probíhat vystoupení básníků v čele s mistrem ČR ve Slam Poetry Metodějem Constantinem. Loď Nepomuk vyplouvá z Podbaby v 8:00 a cestou na Výtoň se zastaví s návštěvníky na exkurzi v Lodním muzeu nákl. říční dopravy.  Slam Potery je stále populárnější, velmi specifický styl básnického přednesu, založený na improvizaci a sugestivním pojetí.

Muzeum říční nákladní dopravy lodníka Roberta Fialy

Muzeum se nachází v Holešovickém přístavu a exkurze se mohou zúčastnit cestující, které sem zaveze Salonní rychloloď Nepomuk, vyplouvající v 8:00 z přístaviště Podbaba. Součástí muzea je nejstarší nákladní loď Racek, kterou včasnou renovací v podstatě zachránil lodník Robert Fiala. Muzeum je umístěno v motorové nákladní lodi Josef Božet, přestavěné na tzv. dílenské plavidlo.

První oficiální regata pražských osobních lodí

V pravé poledne proběhne první oficiální regata pražských osobních lodí. Pražan spatří nevídané – závod osobních lodí!

Kormidlování na malých lodích

Kdo přijde na Den Vltavy, může si vyzkoušet také kormidlování malých plavidel bez „řidičáku“ resp. Kapitánského průkazu se zaškolením!

Exkurze na velkých parnících

Parník Taurus, na kterém se plavily v Německu diktátoři Hitler a Stalin, unikátní Salónní rychloloď Nepomuk, lodě Czech Boat a Classic River na Den Vltavy zpřístupní své útroby zvědavcům z Náplavky. Návštěvníci budou mít jedinečnou příležitost nahlédnout do interiéru lodí, ale i do míst, kam normální cestující nevkročí -  do strojovny a do kormidelny!

Loď Taurus

Loď Taurus byla vyrobena v roce 1911 jako parník Theodore Fontaine v Berlíně. Během druhé světové války se parník plavil na Odře v německých Pomořanech, loď v té době navštívil postupně nacistický vůdce Adolf Hitler a po konci války sovětský diktátor Josif Vissarionovič Stalin. Po zakoupení firmou v roce 2005 byla kompletně zrestaurována a s kapacitou 100 osob je také určena převážně pro organizované skupiny.  

Loď Tyrš

Zadokolesový motorový remorkér Tyrš byl postaven v roce 1958 v českých loděnicích v Mělníku. Pohání ho reverzní šestiválcový motor s vrtáním o průměru 350 mm. Díky svému mělkému ponoru 80 centimetrů sloužil do roku 1990 Tyrš jako tažná loď mezi Děčínem Ústím nad Labem a Magdeburgem. Roku 1993 byl Tyrš přestavěn na osobní loď o kapacitě 296 osob.


Další články
Nahoru