Den Dyslexie nabídne na Letné řadu workshopů, účast je pro zájemce zdarma
8. září 2021 11:18
„I andělé mohou dělat chyby v psaní, čtení a počítání,“ zní logo letošního ročníku Dne Dyslexie. „To znamená, že dyslexii může mít kdokoliv, bez ohledu na pohlaví, věk či vzdělání. Dyslexie nejde v běžném životě na první pohled poznat, ale při projevu můžete někdy působit, že jste v obalu chaosu. Můžete se špatně vyjadřovat, napíšete vzkaz plný hrubek nebo totálně nečitelně a jako dyskalkulik můžete přijít na schůzku jiný den, protože si špatně zapíšete datum. Prostě vnímáte jinak a jste totální nepraktik. Každému dys jde, nebo nejde něco jiného, neexistuje na to jedna univerzální rovnice,“ uvedla Kupčíková.
„Na Dni Dyslexie se představíme opět my všichni, co dyslexii máme a budeme sdílet, jak jsme se s tím vypořádali ve svých životech. Můžete se těšit na workshopy s výtvarnými umělci, kteří svými úspěchy dokazují, jak jde s dyslexií žít a realizovat své sny. Zajímavé a přínosné budou i workshopy s odborníky, kteří se zabývají různými spektry těchto znevýhodnění. Snažíme se ukázat možnosti a najít společné řešení,“ pokračovala.
Den Dyslexie je otevřený všem, bez ohledu na věk či vzdělání. Děti nebo i dospělí, kteří prošli a procházejí školou mnohdy s velkou úhonou na duši hledají pomoc. Den Dyslexie jim může ukázat jak na všechny DYS, ať už je to psaní (dysgrafie), čtení (dyslexie), počítání (dyskalkulie), porucha řeči (dysfázie) nebo známé ADHD.
Umělkyně otevírá letošní workshopy s otázkami:
Je dyslexie velký problém nebo je to dar?
Lze ji nějak uchopit a žít s tímto znevýhodněním? Jak na to?
Žije společnost s předsudky, že dělat pravopisné chyby je vizitkou hlupáka?
Za odborníky: Jana Štěpánová, speciální pedagožka s vlastní praxí, otevírá otázku: Dyslexie, nezralost nebo vizuální stres?
Stanislava Emmerlingová, speciální pedagožka, poukazuje na emocionální příčiny vzniku poruch DYS z epigenetického pohledu (dědičnost a vlivy prostředí).
Lenka Krejčová, psycholožka, která v DYS-centru Praha provádí diagnostiku dětí, dospívajících i dospělých.
Renáta Wolfová, speciální pedagožka s vlastní praxi a spoluautorka online aplikace „Včelka na podporu čtenářských dovedností“. Když barvy pomáhají číst nejen dyslektikům a Libor Štěpán, odborník na Irlen syndrom.
Pozornost a stres v procesu nápravy dyslexie a přístroj na nápravu pozornosti na workshopu Ludmily Leinweberové.
Jak na angličtinu, když nám nejde ani čeština a vůbec jak uchopit cizí jazyky, Alena Krömerová, překladatelka a tlumočnice.
Dagmar Rýdlová, autorka programu Jazyky bez bariér – logopedie – výuka angličtiny a dalších jazyků.
Workshopy s umělci:
Sochařka, Markéta Korečková vytvoří trojrozměrné objekty pomocí dvojrozměrného listu papíru a bude se věnovat práci s třetím rozměrem, geometrií, počítání a odhadu.
Kateřina Novotná, sochařka a malířka s workshopem Slova jako šperk, šperk jako objekt? Sám sobě šperkem.
Multimediální slabikář a testy pro prevenci dyslexie a jak na písmenka, které jsou všude kolem nás, napoví sochařka a malířka Alena Kupčíková.
Režisér Jaroslav Černý, autor filmu DAR dyslexie, pohovoří o své zkušenosti.
Fotograf a soustružník, Jindřich Matěk, který dokáže uchopit svoji dyslexii a s dětmi bude skládá objekty do tvaru písmen a slov.