dnes
Středa - zatazeno
10°C
zítra
Čtvrtek - zatazeno
10°C
pozítří
Pátek - zatazeno
12°C
Den Dyslexie již poosmé, připraveno je mnoho zajímavých workhopů
Zájemci se budou moci zúčastnit různých workshopů. Jejich seznam a popis je na konci tohoto článku. Foto: archiv

Den Dyslexie již poosmé, připraveno je mnoho zajímavých workhopů

Den Dyslexie se bude konat v sobotu 9. září od 10 do 18 hodin v Domě U Kamenného zvonu na Staroměstském náměstí. Jelikož je jedním z cílů letošního ročníku sblížení a sdílení, odehraje se akce letos v komornějších prostorách, než tomu bylo v minulosti. Vstup je zdarma.

Den Dyslexie se snaží pomoci všem věkovým kategoriím především tím, že dává každému možnost najít si pro sebe to nejlepší řešení. Workshopy jsou vytvořeny tak, aby se jich nikdo neobával zúčastnit nebo se jen přijít na něco zeptat. Přichystány jsou workshopy odborníků, speciálních pedagogů, psychologů a umělců.

Dyslexie nemá vliv na inteligenci, ale každým rokem přibývá procento lidí s tímto znevýhodněním. Otázkou je, zda by se neměl změnit způsob učení i učivo samotné, ne každý má to štěstí mít profesi umělce, kdy je dyslexie vlastně darem.

alena-kupcikova-den-dyslexie

Zakladatelka Dne dyslexie Alena Kupčíková

„Již několik let je mým snem přenést Den Dyslexie do terénu, do veřejného prostoru a vyvolat diskuzi na téma dyslexie. Na den dyslexie obyčejně chodí lidé, co o dyslexii více či méně vědí, ale ne ti, co o ní nic nevědí. Cílem je, aby se lidé dozvěděli, kdo žije vedle nich a našla se vzájemná tolerance. Letos se nám podařilo tuto ideu zrealizovat i po praktické stránce, a proto zvu všechny, aby se za námi 5. září zastavili na pražském Andělu. Samozřejmě hlavní program bude probíhat po celý den (všechny workshopy najednou) na Dni Dyslexie 9. září v Domě U Kamenného zvonu,” zve malířka a sochařka Alena Kupčíková.

S touto zakladatelkou Dne Dyslexie se budou moci návštěvníci sobotní akce osobně potkat. Představí svůj „Multimediální a Interaktivní Slabikář a Testy pro děti od 4 let jako prevence počátečních problémů se čtením (dyslexie) a psaním (dysgrafie) a hyperaktivitou”.

Dále se můžete potkat s Lenkou Krejčovou, ředitelkou a psycholožkou z Dys centra Praha, která bude na Dni dyslexie vést takvanou poradnu nebo s Janou Štěpánovou, speciální pedagožkou, jejíž workshop bude směřován k tématu provázání poruch učení s motorickým vývojem.

Jak jste na tom s pozorností nebo stresem si můžete otestovat na workshopu studentky psychologie a ženy mnoha profesí Simony Egri. Vývojáři  Michal Zwinger a Michal Hudeček budou prezentovat aplikaci Včelka – trenéra čtení.

den-dyslexie

Již tradičně na Dni Dyslexie najdete mnoho uměleckých workshopů, malíř Jan Gemrot chce zdůraznit, že každý člověk je originál. Sochařka a malířka Kateřina Novotná vybídne návštěvníky k vytvoření vlastního kabinetu kuriozit, do kterého může patřit i samotná dyslexie. Sochař Luděk Míšek představí geometrii obrazu jako nový jazyk.

Sdys fotografem a slévačem Jindřichem Maťkem si děti i dospělí vytvoří 2D i 3D abecedu a následně tuto abecedu očima (nejen) dyslektiků společně zdokumentují fotograficky. Překladatelka, tlumočnice a lektorka Alena Krömerová předvede zážitkové učení angličtiny při zapojení smyslového vnímání, zejména čichu a hmatu.  Režisér Jaroslav Černý bude sdílet dojmy skrze svou kameru a prostřednictvím natáčení dalšího dílu dokumentu Dar dyslexie.

Den Dyslexie

Hlavní akce:
Kdy: 9. 9. 2017 -  od 10 do 18 hodin
Kde: Galerie hlavního města Prahy, Dům U Kamenného zvonu na Staroměstském náměstí v Praze 1 má č.p. 605, akce se koná v nejvyšším patře
Program: workshopy budou probíhat průběžně po celý den
Upozornění: Místo není bezbariérové. Maminky s kočárky budou muset nechat kočárek u pokladen. Organizátoři pomohou komukoli do schodů.

Doprovodná akce:
Kdy: 5. 9. 2017 – od 13 do 18 hodin
Kde: na pražském Andělu na ulici, u tramvajové zastávky na straně metra
Program: organizátoři zde budou diskutovat s veřejností

Poděkování organizátorů:

Velice děkujeme všem účastníkům a organizátorům,  mecenáši Gregorymu Pierrovi Grzegorowskému, Greg Team, GPG Oversize, Galerii hlavního města Prahy (www.ghmp.cz), Městské části Praha 5  (www.praha5.cz),  hlavnímu městu Praha (www.praha.eu), DYS – Umění a věda na podporu dyslektickým dětem, z.s.), jazykovému centru Red languages (www.redlanguages.cz), Pražskému Patriotu (www.prazskypatriot.cz), Institutu DE (www.mojedyslexie.cz) a K.V.P. Gastro (www.kvpgastro.cz), vydavatelství Portál (www.portal.cz). V neposlední řadě děkujeme našim blízkým, kteří nám vždy pomáhají s přípravou a podporují nás.

Detail WORKSHOPŮ:

 „Trenér čtení Včelka“ a workshop s autory Ing. Michalem Zwingerem a  Ing. Michalem Hudečkem. Aplikace Včelka (www.vcelka.cz) je osobní trenér čtení. Michal Hudeček a Michal Zwinger jsou autoři projektu, který vyvinuli ve spolupráci s PaedDr. Renátou Wolfovou a dalšími odborníky. Vyzkoušejte si naplno výuku a nápravu čtení s aplikací Včelka na počítači nebo tabletu. Jediná aplikace na procvičování čtení, která se přímo na míru přizpůsobuje Vašemu dítěti, ať už je se čtením napřed nebo pozadu. Obsahuje přes 100 zábavných interaktivních cvičení, které pokrývají oblast techniky čtení, fonologie, psaní i čtenářské gramotnosti. Určeno pro děti v 1.- 5. třídě nebo starší v případě problémů typu dyslexie.

„Učení angličtiny skrze zážitky a smyslové vnímání”
Bc.Alena Krömerová vystudovala filologický obor Angličtina pro manažerskou praxi, studovala ve Finsku na University of Vaasa a také žila v Irsku. Alena je zakladatelkou jazykového centra Red languages (www.redlanguages.cz), zabývá se překlady, tlumočením, výukou angličtiny pro dyslektiky, češtiny pro cizince a mimo jiné také vínem. Výuka angličtiny pro studenty s dys handicapem má svá specifika, k výuce je třeba přistupovat kreativními způsoby a využívat pomůcky, které výuku usnadní a zefektivní. Alena je velkou propagátorkou zážitkového učení, což je velmi efektivní způsob, kdy proces učení probíhá skrze přímé zážitky, ideálně se zapojením smyslového vnímání. Na tomto workshopu si vyzkoušíte, jak funguje Váš čich a hmat a také to, jak se dají vjemy smyslového vnímání pojmenovat.

„Provázání poruch učení s motorickým vývojem”
Mgr. Jana Štěpánová je speciální pedagožka (www.specialnipedagog.eu), která pracuje v Poradně pro poruchy učení v Praze v Letňanech a v Dolním Bousově na Mladoboleslavsku. Jana úzce spolupracuje s Mgr. Stanislavou Emmerlingovou, která měla workshop na Dni Dyslexie před dvěma lety a je jí velkou inspirací. V její praxi se objevují nejenom děti, které už mají „diagnozu“ dys; ale také děti, kterým to prostě jenom ve škole nejde, tak jak by chtěly. Jejich úsilí při učení je veliké a výsledek neuspokojivý. Anebo děti hodně „živé“, neposedné, nepozorné. Workshop se bude zabývat otázkami jak je důležitý správný pohybový vývoj dítěte, jaký mohou mít odchylky v pohybovém vývoji vliv na dyslexii. Také tím, že pokud se u dítěte objevují problémy typické pro specifické poruchy učení, neznamená to, že dítě dys poruchu opravdu má. Tyto problémy mohou být pouze příznaky, které souvisí s určitými pohybovými vzorci, které dítě samo není schopno ovlivnit. Jaký vliv může mít na správné učení přeskočení pohybové vývojové fáze? Dále potom testování a odstranění jedné z možných příčin neúspěchu při učení, poruch řeči, chování – unilaterální činnosti mozku. Workshop odpoví na otázky: Co způsobuje unilateralita při čtení, psaní, počítání a vývoji řeči? Jak vzniká? Co má společného s plazením, s lezením a s chodítkem?

DYS-centrum Praha z. ú. povede tzv. „Poradnu na Dni dyslexie“
DYS-centrum (www.dyscentrum.org) je nezisková organizace, kterou před více než dvaceti lety založil přední český psycholog prof. Z. Matějček na podporu dětí s dyslexií a jejich rodin. Postupně se DYS-centrum rozrostlo a dnes nabízí své služby pro děti, dospívající i dospělé. Jejich heslem je „dyslexie znamená, že se učíme jinak“. Na této myšlence zakládají diagnostiku i další práci s klienty. Nezajímají je diagnózy a škatulky, ale silné stránky klientů a způsoby, jak mohou rozvinout svůj potenciál. Na workshopu budete mít jedinečnou příležitost potkat se s odborníky, popovídat si s nimi a získat cenné rady. DYS-centrum vede PhDr. Lenka KREJČOVÁ, Ph.D. – psycholožka, která vyučuje na Katedře psychologie Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze, věnuje se publikační a výzkumné činnosti. V DYS-centru Praha má na starosti diagnostikou dětí, dospívajících i dospělých (i v anglickém jazyce), dynamickou diagnostiku, konzultační, poradenskou, reedukační práci s klienty.

„Otestujeme pozornost a jiné“
Bc et Bc. Simona Egri (https://psychologie.cz/v-hlave-dyslektika/) studuje na Jihočeské Univerzitě v Českých Budějovicích, předtím vystudovala obor Výchova ke zdraví a psychologii na Západočeské univerzitě v Plzni. Simona je tanečnice, lektorka, pedagožka, zdravotnice, moderátorka, copywriter, herečka, produkční a studentka psychologie. Tohle vše zvládá člověk s diagnózou DYS. Když se narodila, měla porodní váhu 1,40 kg. Narodila se o měsíc a půl předčasně. Tenkrát si lékaři ještě nebyli jisti, jestli bude mít v dospělosti všech pět pohromadě. Od mala jí všechno museli říkat desetkrát, často ji souvislosti docházely až za týden po, a když ji maminka poslala koupit vajíčka, přinesla brambory. Všechno do sebe začalo zapadat ve chvíli, kdy v první třídě začala domů nosit čtyřky z matematiky. Tehdy jí byla diagnostikována specifická porucha učení. Na workshopu si budete moci se Simonou jako studentkou psychologie projít Stroopův barevný test na hemisféry, čtverec na pozornost, stupeň stresové zátěže a mnohé další.

„Abeceda očima dyslektiků a ne jen to”
Jindřich Matěk (http://jindrich-tyn.rajce.idnes.cz/Ma_prace_ocima_fotografie/) je soustružník a brusič kovu s talentem fotografa a také dyslektik. Sám o sobě říká, že ve 40 letech neumí číst. Jindra je jeden z mála v naší skupině, který se živí dělnickou profesí a navzdory svému talentu se nevydal na profesionální uměleckou dráhu. Nejraději fotí běžné každodenní věci, jeho fotografie jsou dokumentem všedních dní.  Svým workshopem obohatí Den Dyslexie již po několikáté, přičemž o jeho stanoviště je vždy velký zájem. Na workshopu by chtěl vytvořit interaktivní 3D abecedu z plastelíny a pomocí pastelek nakreslit 2D abecedu. Abecedu s dětmi následně i nafotí aneb ne jen dyslektici vytvoří abecedu svým pohledem. Jde především o zapojení hmatu, kdy si děti plastelínu a písmena z ní osahají a pastelkami v 2D dokreslí své pocity z těchto modelovacích meditací nad písmenky.

„Každý jsme jiný, však každý originál”
Jan Gemrot (www.jangemrot.com) absolvoval AVU  v ateliéru klasické malby Zdeňka Berana. Zastoupen je jak ve sbírkách Národní galerie v Praze, tak v mnoha dalších galeriích. Malíř a sochař s diagnózou dysortografie patří k zástupcům realistické malby až dokonale mapujícím skutečnost. Paradoxem je, že jeho dílo je zcela dokonalé, ale v psaném projevu najdete chyby. Jan oplývá mnoho talenty, kromě malby se také zabývá psaním svého blogu nebo točením videoklipů. Všechny tyto atributy se projeví v jeho workshopu, který si pro Den Dyslexie připravil. S účastníky namaluje jednotlivé kusy lidského těla, které posléze spojí dohromady, čímž dá vzniknout zcela originální osobnosti. Myšlenkou a poselstvím tohoto workshopu je, že každý člověk je jiný, každý člověk je originál.

„Abeceda všude kolem nás“
MgA. Alena Kupčíková Ph.D. (www.alenakupcikova.cz , www.dys.cz) absolvovala AVU (ateliér prof. A.Veselého), kterou ukončila doktorandským titulem (prof. M.Knižák), studovala v zahraničí na Technikon Natal v Durbanu v JAR a École nationale supérieure des beaux-arts v Paříži. Zakladatelka Dne Dyslexie a neziskové organizace DYS – Umění a věda na podporu dys. dětem. Malířka a sochařka s diagnózou DYS. Její dílo je zastoupeno ve sbírce Národní Galerie, a také v soukromých sbírkách napříč všemi kontinenty. Ve své tvorbě je známá kontroverzí a mnohými originálními technikami, jejichž je autorkou. Za svůj projekt „Multimediální a Interaktivní Slabikář a Testy pro děti od 4 let jako prevence počátečních problémů se čtením (dyslexie) a psaním (dysgrafie) a hyperaktivitou” získala v letech 2014 – 2016 několik mezinárodních ocenění na veletrzích inovací a vynálezů (zlatá medaile v Číně, Moldávii, v Srbsku; a v ČR speciální ocenění). Její workshop je určen předškolním dětem a dětem na 1.stupni ZŠ.

„Vytvoř si svůj kabinet kuriozit, kterým může být i dyslexie ukrytá v nás, tak jako tajemství ukrytá v kabinetu."
MgA. Kateřina Novotná je absolventka AVU (ateliér monumentální tvorby prof. Aleše Veselého) a Bezalel Academy of Fine Art and Design v Jeruzalémě (prof. Larry Abramsona). Sochařka a malířka s diagnózou DYS. Workshop povede se svými dětmi, dvojčaty, jež mají stejnou diagnózu jako jejich máma. Umělkyně a restaurátorka se ve své tvorbě dlouhodobě zabývá také kabinety kuriozit, jejich vznikem a vývojem; a posouvá je mnohem dále. Z artefaktů se stávají symbolická vyjádření lidské osobnosti v její až pitoreskní podobě. Vše je ukryto v nás, je jen na nás co ukážeme nebo chceme ukázat. Bedlivý pozoroval vidí co je oku skryto. Kabinety můžeme vytvářet celý život, rozvíjet je, přetvářet, uzavřít či skrýt, co má zůstat skryto. Každá životní etapa je zavřená schránka s dveřmi k nahlédnutí. Proto si jako workshop na Den Dyslexie připravila kabinet kuriozit, v němž se dospělí i děti mohou pokusit vyjádřit sami sebe prostřednictvím symbolů. Na workshop si může každý přinést cokoli by rád použil k tvorbě svého kabinetu nebo jen využít to co má po kapsách. Další artefakty jsou k dispozici u autorky workshopu. Nechte se překvapit a překvapte sami sebe.

„Pojďme objevit geometrii obrazu jako nový jazyk“
Doc. MgA. Luděk Míšek je absolvent AVU (ateliér sochařství prof. Jindřicha Zeithammla), akademie Stuttgard, Sochařské školy (prof. M.Ulmann). Sochař s diagnózou DYS. Na plzeňské univerzitě působí jako odborný asistent. Vyprofilovaný sochař zabývající se architekturou, architektonickým rozčleněním prostoru, uměleckým zásahem, prostorovým vpadnutím sochy. Geometričnost skulptur tvoří v jejich spojitosti strukturovaný systém. Zaměřuje se na hledání vnitřní struktury hmoty, tvořené barvou a zvuky, v nichž hledá harmonii bez rušivých elementů. Často nechává svá díla prověřit časem, když stojí odkrytá a zranitelná v jeho ateliéru a čekají na odhalení a potvrzení své dokonalosti. Teprve když se energie díla zdá být správná, začne o něj pečovat a pracovat na jeho dokončení. Směřuje k dokonalosti a přesnosti geometrie objektu. Luděk si pamatuje a vnímá lidi spíš prostřednictvím barev než jmen. Workshop bude pro ty, kteří se nebojí objevovat tvary a barvy v nových souvislostech.

„I s dyslexií můžete být režisérem“
MgA. Jaroslav Černý (www.jaroslavcerny.cz) je režisér a spisovatel s diagnózou dyslexie. Potýká se s tímto znevýhodněním celý život. Nejprve se stal zedníkem, až pak vystudoval FAMU. Napsal již 7 knih a natočil přes 300 dokumentů. Je místopředsedou sdružení dokumentaristů FITES. V rámci Dne Dyslexie napsal úspěšnou divadelní hru o dys rodině „Kaviár na chodníku“. Aniž si to přímo uvědomuje, celý život natáčel převážně dys umělce, kteří ho vždy fascinovali. Workshop bude debatou o životě s dyslexií. Sám sbírá příběhy pro další díl svého dokumentu o dyslexii. Jeho posledním filmem o dyslexii je „DAR DYSLEXIE“ http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10437113181-dar-dyslexie/


Další články
Nahoru