Dejte si pozor, komu a jak zadáváte rozesílání newsletteru. Nesete za to plnou odpovědnost
7. července 2020 14:23
ÚOOÚ na tuto praxi dlouhodobě upozorňuje. Aby pokutám předešly, přenášejí některé společnosti rozesílání obchodních sdělení na specializované subjekty, které se tomu věnují.
Z rozhodovací praxe ÚOOÚ i soudu vyplývá, že je třeba si nejen tuto spolupráci v rozesílání obchodních sdělení náležitě ošetřit, ale také je nutné, si dát pozor při výběru subjektu, kterému rozesílání obchodních sdělení svěříte.
Odpovědnost za šíření obchodních sdělení není totiž pouze na jeho rozesílateli, ale především na té společnosti, v jejíž prospěch je obchodní sdělení rozesíláno. Vyplývá tak z rozhodnutí Městského soudu z dubna letošního roku.
Blíže k samotnému případu – ÚOOÚ od roku 2018 řešil činnost společnosti, která si objednala (mj.) rozesílání obchodních sdělení u subjektu z Ukrajiny, k čemuž je však vyžadován souhlas osob, kterým jsou tato obchodní sdělení zasílána.
Podle Městského soudu byla společnost povinna zajistit, aby obchodní sdělení elektronickými prostředky byla šířena pouze s předchozím souhlasem adresátů a zároveň byla jasně a zřetelně označena jako obchodní sdělení. Pokud tak neučinila, je odpovědná za porušení povinností vyplývajících ze zákona o některých službách informační společnosti.
Společnost je tak podle soudu povinna uhradit ÚOOÚ pokutu, i když obchodní sdělení nezasílala přímo ona. Doslovná citace z rozsudku č. j. 14 A 242/2018 – 29 ze dne 07. 4. 2020: „sdělení elektronickými prostředky byla šířena pouze s předchozím souhlasem adresátů a zároveň byla jasně a zřetelně označena jako obchodní sdělení. Pokud tak neučinila, je odpovědná za porušení povinností vyplývajících ze zákona o některých službách informační společnosti.“