dnes
Čtvrtek - zatazeno
11°C
zítra
Pátek - polojasno
13°C
pozítří
Sobota - obcasny-dest
8°C
Dopravní podnik ušetřil díky burze 167 milionů
Dopravní podnik uspěl na energetické burze. Ilustrační foto: DPP

Dopravní podnik ušetřil díky burze 167 milionů

Ačkoliv od roku 2008 rostly celkové náklady na energie přibližně o deset procent ročně, podařilo se pražskému dopravnímu podniku loni na jejich nákupu významně ušetřit – celkem 167 milionů korun. Hlavním důvodem bylo pořízení silové elektřiny na energetické burze ve správnou chvíli, kdy ceny spadly na minimum. Náklady na elektřinu tvoří bezmála 80 procent veškerých energetických výdajů dopravce.

Spotřeba elektřiny

(roční odběr)

Metro – 225 GWh

Tramvaje – 131 GWh

Garáže, vozovny – 14 GWh

„Jediné, co dokážeme ovlivnit u ceny energií, je nákup silové části elektrické energie a plynu. U elektřiny se nám podařilo meziroční snížení nákladů o 181 milionů korun. To je skvělá zpráva pro Dopravní podnik i přes to, že u ostatních energií pak ceny meziročně mírně vzrostly. Celkově jsme totiž ušetřili přes 167 milionů korun,“ uvedl Milan Křístek, generální ředitel Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP).

K meziročnímu nárůstu nákladů došlo u tepla, plynu a stočného, přičemž náklady na vodné se snížily o milion korun díky nižší spotřebě vody. U těchto energií však došlo k celkovému zdražení a DPP nakupuje tyto energie (vyjma plynu) za ceníkové ceny, nikoliv na burze.

Regulovaná cena výrazně roste

Dopravní podnik tak v loňském roce za elektřinu zaplatil pod miliardu korun (996 mil. korun), což se naposledy podařilo před třemi lety. Loňská cena za elektřinu je tak na podobné úrovni jako v roce 2009.

Elektřina přitom tvoří bezmála 80 % veškerých nákladů na energie, dále je to teplo 14 %, stočné 4 %, vodné 2 % a plyn 1 %. V roce 2012 zaplatil DPP za energie celkem 1,27 miliardy Kč.

Celková částka za elektřinu se skládá ze dvou složek, první je „distribuční cena elektřiny“ – což je regulovaná cena, kterou stanovuje pro kalendářní rok Energetický regulační úřad a Dopravní podnik ji nemůže ovlivnit.

Tato část ceny v posledních letech neustále výrazně roste především zásluhou podpory obnovitelných zdrojů energie. Druhou součástí je „silová elektřina“. Tu DPP nakupuje podle vývoje na velkoobchodním trhu a díky zrychlenému procesu uvnitř společnosti (rozhodování během několika hodin) lze dosáhnout úspor v řádu několika milionů Kč oproti nabídce s delší platností.

Kolik platí Dopravní podnik hl. m. Prahy za energie (v tis. Kč):

2009

939 069

193 811

20 204

18 650

53 654

1 227 398

2010

1 029 257

216 404

21 762

17 823

53 878

1 341 133

2011

1 117 681

165 570

16 617

21 201

54 847

1 437 927

2012

996 646

176 539

19 182

20 394

55 369

1 270 142


Autor: Dalibor Kracík

Praha uspěla ve sporu s řidičem UBERu. Podle soudu se jedná o taxislužbu

8. listopadu 2017 v 18:30

Nejvyšší správní soud zrušil verdikt městského soudu v kauze řidiče využívajícího aplikaci UberPop. Řidič město žaloval kvůli tomu, že nesouhlasil s pokutou od magistrátu. Nejvyšší správní soud tak svým rozhodnutím potvrdil, že UBER má být posuzován jako klasická...

Další články
Nahoru