David Konvalina z innogy: Reakce zákazníků potvrdila, že Restart je férová nabídka
19. října 2023 09:59
Kdy a proč jste se rozhodli pro vytvoření produktu Restart?
Rozhodnutí padlo v okamžiku, kdy se potvrdilo, že státní pomoc ve formě cenových stropů ke konci letošního roku skončí. V tu chvíli bylo jasné, že poměrně velké skupině našich zákazníků hrozí od ledna 2024 návrat vysokých krizových cen energií. Rozhodně jsme nechtěli, aby tito zákazníci dopláceli na extrémní ceny z období krize v momentě, kdy ceny energií už klesaly. Ti lidé neudělali nic špatně, jen jim prostě skončila předchozí smlouva nebo přecházeli k innogy v tu nejhorší možnou dobu, v době nejvyšších cen na velkoobchodních trzích. Vnímáme velký sociální rozměr situace, v níž se dotčená část zákazníků ocitla. Jako společensky odpovědný a silný partner jsme se proto rozhodli těmto zákazníkům vyjít vstříc a mimořádně jim umožnit bez sankcí se vyvázat ze smluv uzavřených v době vrcholící energetické krize. Jako jedni z prvních na trhu jsme ještě v létě přišli s konkrétní nabídkou na uzavření nové smlouvy za výrazně výhodnějších podmínek s cenou pod vládním stropem.
Zmínil jste výhodnější podmínky. Co jste tedy nabídli lidem, kterým hrozilo od příštího roku zdražení energií?
Jak napovídá název produktu, nabídli jsme zákazníkům nový začátek, tedy restart. Podmínkou byl podpis nové smlouvy, jedině tak jsme jim mohli pomoci. Díky poklesu nákupních cen od začátku roku jsme jim dokázali srazit ceny výrazně pod dnešní vládou stanovené stropy. Produkt Restart navíc obsahuje pokles cen v jednotlivých kalendářních letech, zákazníci tedy mají jistotu, že budou v budoucnu za energie platit méně. Dalším vstřícným krokem ze strany innogy je fakt, že jsme zákazníkům, kteří přijali naši nabídku, snížili ceny už od poloviny září před startem letošní topné sezóny. Velká část zákazníků už má také snížené zálohy na základě nových nižších cen.
Snížení ceny si už zajistila většina oslovených zákazníků, čekali jste takový zájem?
V rámci této kampaně jsme oslovili přes dvě stě tisíc našich zákazníků v obou komoditách. Smlouvu z období energetické krize s námi restartovalo sedmdesát procent z nich, což je vzhledem k termínu kampaně uprostřed letních prázdnin skutečně vynikající výsledek. Podařilo se nám převést desítky tisíc zákazníků z nadstropových cen na výhodnější smlouvu během pouhých pěti týdnů. Velký zájem o záchranný produkt jen potvrzuje, že se jedná o férovou nabídku.
Kolik lidí je u vás stále ještě v ohrožení návratu nadstropových cen po 1. lednu 2024? Budou mít ještě šanci získat levnější energie?
Po letní kampani má ceny nad stropem má ještě okolo padesáti tisíc zákazníků. Oslovíme je s naší mimořádnou nabídkou ještě jednou. Všem, kterých se to týká, se nejpozději do konce listopadu sami ozveme dopisem nebo e-mailem s návrhem nové smlouvy, ceníkem a dalšími podrobnostmi. Očekáváme, že elementární aktivitu v druhé vlně projeví naprostá většina klientů a zareaguje na naši nabídku a záchranu před extrémními krizovými cenami. Pro zákazníky je akceptace nabídky opravdu jednoduchá a pohodlná. Nemusí nikam chodit ani volat, stačí podepsat a zaslat zpět k nám. Ať už zvolí pohodlnější a rychlejší elektronickou cestu nebo klasickou papírovou, díky nabídce Restart mohou snadno a rychle uzavřít výhodnější smlouvu a zajistit si další dvojí pokles cen v roce 2024 a 2025.
David Konvalina z innogy
Jak se u innogy vyvíjí ceny pro ostatní zákazníky, zlevňujete jim také?
Ceny plynu i elektřiny zlevňujeme průběžně od začátku letošního roku. Všem skupinám našich zákazníků promítáme do ceníků postupný pokles cen na velkoobchodních trzích. Například cena základního produktu plyn Standard u nás letos poklesla už dvakrát. Od začátku února platí pro zákazníky se smlouvou na dobu neurčitou speciální sleva prostřednictvím veřejného příslibu, což nám umožnilo zlevnit co nejdříve ještě v době probíhající topné sezony. Od října jsme zlevnili plyn znovu o dalších 18 procent oproti cenovému stropu. Pro průměrnou domácnost v rodinném domku, které plynem topí, to znamená roční úsporu sedm tisíc korun. Samozřejmě ale myslíme také na zákazníky, kteří si u nás smlouvy a ceny zafixovali na dobu určitou. Jejich prolongační ceníky jsme také stlačili dolů. U plynu jsme pod úrovní stropu už od března a od července je cena ještě nižší. U elektřiny jsme zlevnili pod strop poprvé od dubna a podruhé opět od července. Ceníky pro nově příchozí zákazníky snižujeme u plynu průběžně a u elektřiny jsme zlevňovali stejně jako u prolongačních ceníků v březnu a v červenci.
Někteří lidé se však ozývají s tím, že jim cena roste, a to dost výrazně. Jak je to možné, když všude slyšíme, jak ceny energií klesají?
To je pravda, některým zákazníkům skutečně ceny energií rostou a je pro to logické vysvětlení. Musíme si totiž uvědomit, co se vlastně v průběhu energetické krize stalo. Dramatický nárůst cen energií rozdělil zákazníky na dvě skupiny. Na ty, co už platí nové, výrazně vyšší ceny, a na ty šťastnější, kteří si ještě před krizí zafixovali výhodné ceny až na tři roky. Tito zákazníci nyní postupně přecházejí z předkrizových cen na novou výrazně vyšší cenovou úroveň a zažívají se zpožděním až teprve teď dozvuky energetické krize. Na rozdíl od té první skupiny mají výhodu v tom, že díky klesajícím velkoobchodním cenám už je pro ně ten cenový skok nižší. Stále to ale může být oproti ceně, kterou byli zvyklí platit dosud, třeba dvojnásobek. Zatímco v roce 2021 byla průměrná cena plynu cca 1100 Kč/MWh, v roce 2022 se zvýšila na více než 2500 Kč/MWh a v roce 2023 pozvolna klesá. Také proto jsme v průběhu letošního roku operativně upravili naše systémy, abychom mohli zákazníky, kterým končí fixace, s předstihem upozornit na nutnost adekvátní úpravy záloh.
Co byste poradil lidem, kteří mají kvůli skokovému nárůstu cen například problém s úhradou vysokého nedoplatku?
Řešení umíme nabídnout i v těchto situacích. Zákazníkům v podobných případech jsme schopni individuálně nastavit splátkový kalendář. To zákazníkovi umožní rozložit úhradu vysokého nedoplatku do delšího časového období. Současně spolupracujeme na celorepublikové úrovni s Asociací občanských poraden a nabízíme společně konzultace a pomoc lidem, kteří se ocitnou ve finanční tísni. Z našich zkušeností se ukazuje, že mnoho lidí vůbec neví, že má nárok například na příspěvek na bydlení nebo jinou sociální dávku od státu. Odborníci z poraden umí nejen poradit, ale i pomoci s vyplněním žádostí, pokud to klient nezvládne sám.
Je společnost innogy připravena dobře na zimu a případné další turbulentní období způsobené vnějšími vlivy?
Při nákupu energií postupujeme s maximální zodpovědností. Tým našich expertů využívá svých bohatých znalostí a mezinárodních zkušeností s řízením rizik a nákupem energií. Naše nákupní strategie operativně přizpůsobujeme nenadálým tržním situacím. Nikdy nespekulujeme na pokles ani růst cen, abychom na úkor zákazníků vydělali. To v nedávné minulosti u některých obchodníků rozhodně neplatilo. Připomínáme například statisíce zákazníků Bohemia Energy, kteří museli ze dne na den řešit nepříjemnou situaci a hledat nového dodavatele. V loňském roce jsme zachraňovali také desetitisíce zákazníků, které jejich nezodpovědní dodavatelé převáděli na extrémně drahé spotové ceny. My pro zákazníky nakupujeme průběžně a zohledňujeme při tom také vlastnosti produktů. To znamená, že volíme jiné strategie pro produkty fixované na určité období a jiné zase pro produkty na dobu neurčitou. Tím pro zákazníky vyhlazujeme výkyvy velkoobchodních cen a díky domu jim můžeme nabídnout stabilnější cenu. Zajištění dodávek pro nás není hra na burze. S ničím, co by připomínalo hazard, se u nás nesetkáte, a zákazníci innogy mají jistotu spolehlivé dodávky životně důležitých energií.