dnes
Úterý - jasno
22°C
zítra
Středa - jasno
21°C
pozítří
Čtvrtek - jasno
19°C
Cyklus Slovanská epopej patří Praze, potvrdil odvolací soud
Slovanská epopej byla ještě loni vystavena ve Veletržním paláci. Foto: archiv

Cyklus Slovanská epopej patří Praze, potvrdil odvolací soud

Kulturní památka Slovanská epopej patří Praze, nikoliv rodině autora díla Alfonse Muchy. Dnes to pravomocně potvrdil pražský městský soud, který zamítl odvolání Johna Muchy. Malířův příbuzný se chce dovolat. Tvrdí, že hlavní město se vlastníkem cyklu obrazů nikdy nestalo, protože nesplnilo umělcovu podmínku a nevybudovalo pro plátna samostatné výstavní prostory. Pražský radní Jan Wolf (KDU-ČSL/Trojkoalice) uvedl, že verdikt vítá a soud potvrdil názor města.

Malíř Alfons Mucha podle rozsudku nikdy nebyl vlastníkem pláten, protože cyklus od počátku tvořil s úmyslem věnovat ho Praze a jako vlastník díla se nikdy ani nechoval. „Vlastnické právo pana Alfonse Muchy nebylo v řízení žádným způsobem prokázáno," konstatovala členka odvolacího senátu Iveta Veselá.

Původním majitelem děl byl podle soudů americký mecenáš Charles Crane, který si obrazy u Muchy objednal, zaplatil je a poté je daroval městu. Jako dárce je Crane uveden i v protokolech o předání obrazů Praze.

Odvolací senát připustil, že podmínka o vybudování výstavních prostor, kterou zmiňoval žalobce, skutečně existuje. „Je to ovšem podmínka, která se váže nikoliv na vznik vlastnického práva Prahy, ale na vytvoření díla. Sám Alfons Mucha ji porušil, protože začal dílo vyhotovovat. Obrazy postupně maloval, dokončoval a předával do vlastnictví městu," podotkla soudkyně.

John Mucha dodatečně předložil důkaz od badatele v Belgii, podle něhož si malíř při tvorbě epopeje sám objednával plátna. Dokument měl podle žalobce potvrzovat, že umělec dílo od počátku vytvářel na vlastní náklad, a tedy jako jeho vlastník. „V tom smyslu nic jednoznačně prokázáno nebylo. Lze naopak přisvědčit tomu, že veškeré potřeby čerpal ze záloh a poplatků objednatele, pana Charlese Cranea," řekla Veselá.

Když malíř na sklonku života rekapituloval situaci ohledně epopeje, musel být podle soudu jistě raněn tím, že Praha slíbenou výstavní síň nevybudovala. „To ale na vlastnictví hlavního města Prahy nic nemění," uzavřela soudkyně.

„Potvrdilo se naše stanovisko, a to již u druhé soudní instance. Jsme si vědomi, že má protistrana právo podat dovolání, ale jsme si jistí, že nám Nejvyšší soud dá za pravdu," řekl radní Wolf.

Mucha: Nebojuju, abych měl epopej pro sebe

John Mucha zdůvodňoval podání žaloby tím, že se snažil zabránit zapůjčení díla do Asie, kam epopej odcestovala letos v únoru. Obával se, že se obrazy poškodí. Malíř je podle něj daroval českému národu a nepřál by si, aby se vyvážely do ciziny.

„Nebojuju, abych měl epopej pro sebe. Bojuju za to, aby byla zachráněna a přístupná. Kdyby měl magistrát dost slušnosti, vrátil by ji do (Moravského) Krumlova," řekl při odchodu ze soudní síně. „Co se týče dnešního řízení, jedeme dál," dodal.

V Tokiu vidělo epopej od března do června 662 000 návštěvníků. Cyklus se měl později přesunout do Číny, české ministerstvo kultury to však nepovolilo. Plátna jsou nyní v depozitáři Galerie hlavního města, která je předběžně plánuje vystavit příští rok v Obecním domě. Do zahraničí v nejbližší době zapůjčena nebudou.

„Slovanská epopej je dnes pohřbena v Jiřském klášteře. Po návratu z Japonska magistrát neudělal detailní kontrolu stavu pláten," kritizoval zacházení s plátny John Mucha.

Podle Wolfa není Muchovo tvrzení pravdivé. „Epopej byla prohlédnuta odborníky galerie hlavního města, a to dokonce za přítomnosti odborníků z ministerstva kultury, a bylo shledáno, že nebyla poškozena," řekl Wolf. Současné vedení Prahy chce pro epopej zbudovat výstavní síň na Těšnově.


Výstava 1918 Žižkov - My, národ československý

Včera ve 20:47

Komentovaná prohlídka s autory výstavy se koná 17. října v 10 hodin.

Výstava: Broučci architekta Zdeňka Podhůrského

Včera v 09:43

Od 23. října do 3. března 2019 bude v prostorách Ctěnického zámku pro vás a vaše nejmenší k vidění výstava Broučci architekta Zdeňka Podhůrského.

Pražská muzea 1918 – 2018: Muzea a galerie se připojují k výročí vzniku republiky speciální akcí

Včera v 09:00

V rámci oslav 100. výročí založení Československa pražská muzea a galerie připravily během víkendu 27.–28. října vstup zdarma či za symbolické vstupné a doprovodné programy.

Po stopách osmiček v Praze 3: Cesta k Mnichovu labyrintem československé vojenské strategie

14. října 2018 ve 20:27

Přednáška historika Vojenského historického ústavu Praha, PhDr. Karla Straky, PhD., v Kulturním centru Vozovna ve čtvrtek 18. října od 17 hodin.

Na vycházku zdarma se spisovatelem Markem Tomanem

14. října 2018 v 07:50

Autor románu Neptunova jeskyně Marek Toman připravil pro nadšence historie Královských Vinohrad komentované procházky.

Výstava: Po velké válce. Nová Evropa 1918-1923

13. října 2018 ve 20:15

Evropská síť paměť a solidarita ve spolupráci s městskou částí Praha 6 a Fakultou stavební ČVUT zvou na venkovní výstavu „Po velké válce. Nová Evropa 1918–1923”, která bude k vidění před budovou v Kampusu Dejvice při ulici Thákurova.

Praze 9: Valerie Zawadská a Karel Bláha: Tak to je život…

13. října 2018 v 08:43

Program písní, povídání a recitace s názvem Tak to je život… uvidíte v obřadní síni vysočanské radnice, Sokolovská 14/324, Praha 9. Vstup zdarma.

Moře, Kanibalky, Konzervativec: Tři tituly budou mít v říjnu premiéru v Městských divadlech pražských

12. října 2018 v 08:46

Neotřelé inscenace, noví herci. Takový bude podzim v Městských divadlech pražských. Tři premiéry se v říjnu chystají v divadlech ABC, Rokoko i Komedie.

Praha 2 oslavila sto let republiky swingem

12. října 2018 v 07:09

V Divadle na Vinohradech se neděli 7. října konal galavečer Pocta českému swingu. Průřez swingem od první republiky až do zlaté éry 60. let patří k akcím, které Praha 2 uspořádala ke stoletému výročí vzniku republiky.

Další články
Nahoru