Dnes Středa - zatazeno 7°C
Zítra Čtvrtek - obcasny-dest 5°C
Středa 14. 4. 2021
Svátek má Vincenc, Vincent
Koronavirus
Aktuální informace o šíření epidemie v Praze.
Cyklostezka je v tunelu pod Vyšehradem po letech průjezdná, policie s novinkou nesouhlasí
Na úzký chodník se musí vejít chodci i cyklisté. Foto: JP

Cyklostezka je v tunelu pod Vyšehradem po letech průjezdná, policie s novinkou nesouhlasí

Vyšehradský tunel stojí na trase frekventované cyklostezky vedoucí po pravém břehu Vltavy. Chodník je tu docela úzký, a proto zde dlouho platil režim vyzývající cyklisty sesednout na pár desítek metrů z kola. Značení nebylo příliš respektováno, za což ti méně šťastní občas vyfasovali pokutu. Od konce letošního října pražský magistrát povolil pomalou jízdu úsekem. Policie ČR s takovou úpravou již při její přípravě vyjádřila nesouhlas. 

Poslední říjnový týden došlo u Vyšehradského tunelu k nepatrné úpravě značení, která však znamená podstatnou změnu pro tisíce cyklistů, kteří tu denně projedou. U značky Stezka pro chodce, která stojí chodníku pár metrů před oběma portály tunelů, byla odstraněna dodatková tabulka Cyklisto veď kolo a nahradila ji tabulka s nápisem Vjezd povolen. U něj je zároveň symbol jízdního kola a informace, že rychlost je omezena na pět kilometrů v hodině.

vysehradsky-tunel-z-prahy-2a Donedávna tak cyklisté měli před tunelem sesednout z kola a vést ho, zatímco nyní to už dělat nemusí a mohou jet rychlostí chůze. Místo je poměrně dost frekventované, v zimě zde dle dostupných statistik projde až 1500 chodců denně a projede 500 cyklistů. V letním období je to až 2500 chodců denně a dva až čtyři tisíce cyklistů. Většina cyklistů z kola v tomto místě staré dopravní značení nerespektovala a z kola nesesedala.

O změně režimu rozhodoval pražský magistrát v druhé polovině letošního roku, začala platit 28. října. „Nesesedání cyklistů z kola na chodníku v tunelu lze ale považovat za logické, protože když cyklista na kole jede, zabere méně místa, než když ho tlačí. Na stezce a chodníku nedošlo dle dat Policie ČR od roku 2006 k žádné nehodě s účastí cyklisty a chodce. Oproti tomu ve vozovce, kde jezdilo cyklistů dlouhodobě méně, bylo nehod se zraněnými cyklisty za stejné období několik. Proto je rozumné, aby cyklisté mohli po chodníku opatrně projet. Ostatně i proto je zde omezena jejich rychlost,“ uvedl náměstek pražského primátora pro dopravu Adam Scheinherr.

Podle něj nové opatření umožní hladší soužití všech, kdo současný ,chodník´ využívají. „A pokud některý cyklista pojede neohleduplně, tedy někoho ohrozí nebo dokonce zraní, dostane trest, jako doposud. Poruší tím své zákonné povinnosti,“ dodal.

Pražští policisté proti záměru při jeho přípravě a posuzování podali námitku. „Nesouhlasíme s umožněním vjezdu cyklistů do prostoru chodníku ve Vyšehradském tunelu. Daný chodník šířkově nesplňuje ani požadavky pro provoz chodců dle České technické normy z hlediska jejich bezpečného míjení. Tudíž umožnění vjezdu cyklistů se jeví jako zcela nevhodné a nebezpečné,“ uvedli. Dále jim vadilo, že navrhované dopravní značení je podle nich v rozporu s vyhláškou, kterou se provádí pravidla provozu na pozemních komunikacích.

Magistrát nakonec rozhodl, že změna dopravního značení bude provedena i přes nesouhlas Policie ČR. Úřad v odůvodnění sice připustil, že chodník je v místě příliš úzký, ale zároveň argumentoval, že je změna lepší než dosavadní řešení, které motivuje cyklisty jezdit po silnici. Na té za poslední tři roky došlo k několika zraněním cyklistů, zatímco na chodníku k žádnému.

Se změnou značení souhlasila Praha 2. „Dosavadní režim nebyl většinově dodržován a ze statistiky v tomto místě nedocházelo ke kolizním situacím cyklisty s chodcem. Takže jediný, kdo měl s dosavadního režimu prospěch, byla Městská policie hl. m. Prahy, která zde vybírala pokuty za jeho nedodržování. Nový režim, podle nás, reaguje na vývoj a chování cyklistů a chodců,“ sdělil místostarosta Prahy 2 pro dopravu Jan Korseska.

„Chodci, kteří do tunelu vstupují z druhého pražského obvodu, to mají obtížnější, protože do něj dobře nevidí. V letošním specifickém roce neproběhla žádná cíleně zaměřená akce na Vyšehradský tunel, tak jak tomu bylo v předešlých letech. Kontroly dané oblasti probíhaly ze strany strážníků v rámci běžného výkonu, nebo na oznámení,“ uvedla mluvčí městské policie Irena Seifertová.

Podle místostarosty Prahy 4 pro dopravu Zdeňka Kováříka byl původní režim lepší. „Protože míra agrese byla nižší, když hrozil postih ze strany policie. Zřejmě v Česku musí hrozit postih, aby se lidé chovali alespoň přijatelně. Nyní je v nepřehledném místě pro chodce situace hodně špatná a pro méně schopného pomalého cyklistu kupodivu taky. Agresivní menšina cyklistů zvítězila a ovládla tunel," uvedl. 

„Každý režim je chyba, když si účastníci provozu neváží jeden druhého. Původní úprava byla určena k ochraně chodců, nyní zvítězila cyklistická nátlaková lobby. Nejlepší je nebyrokratická slušnost a tolerance," dodal.

Vyšehradský tunel je sice na území Prahy 2, ale Praha 4 začíná pár desítek metrů od jeho jižního portálu.

Změnu naopak přivítal pražský spolek AutoMat, který připomínkuje dopravní projekty v metropoli. „AutoMat podporoval legalizaci průjezdu dlouhodobě. V průběhu posledních deseti let jsme společně s experty z městské cyklokomise navrhovali a prověřovali různá řešení. Nový režim s námi přímo konzultován nebyl, ale je v souladu s tím, co jsme chtěli a je rozhodně lepší než dosavadní zákaz. Není to samozřejmě optimální, dlouhodobě by bylo vhodné najít způsob, jak chodník obejít, ať už formou lávky podél vyšehradské skály, nebo jinak,“ sdělil dopravní expert spolku Vratislav Filler.

Podle Korsesky se z hlediska úzkého profilu chodníku v tunelu zdá být lávka dobrým nápadem. „Pokud bychom obdrželi zdařilý návrh řešení, tak bychom tuto myšlenku rádi podpořili. Návrh by musel splňovat celou řadu podmínek. A nejsou to pouze památkáři, ale i možnost protipovodňové situace a provozu na řece Vltavě,“ sdělil.

Nicméně se zdá, že lávka, o které uvažovalo několik generací pražských politiků, je definitivně passé. Stavbu již dříve odmítli památkáři a ke stejnému názoru nakonec dospěl i magistrát kvůli finanční náročnosti záměru. Náklady byly odhadnuty na 420 až 820 milionů korun.

I když si tuto investici Praha odpustí, lávka už ji stejně něco stála. Na přípravu stavby celkově vynaložila téměř půl milionu korun. Tuto částku metropole před dvěma lety účetně odepsala jako jednu ze zmařených investice.


Jak hodnotíte Dny Prahy 15? Radnice se ptá

Včera v 10:41

Pokud to epidemiologická situace dovolí, plánuje radnice patnácté městské části i letos zorganizovat Dny Prahy 15.

Bubenečský tunel bude od čtvrtka do pátku uzavřen

Včera v 07:57

Pravidelná údržba a kontrola technologie tunelů uzavře Bubenečský tunel od čtvrtka 15. dubna od 23 hodin do pátku 16. dubna do 5 hodin.

Noční omezení provozu v Těšnovském tunelu

12. dubna 2021 ve 20:52

Z důvodu mytí stěn a stropu bude omezen provoz v Těšnovském tunelu.

Stromy v ulici R. A. Dvorského jsou zachráněny

12. dubna 2021 v 19:40

V únoru se obyvatelé Prahy 15 obrátili na vedení radnice se stížnostmi ohledně poškození stromů v ulici R. A. Dvorského v Horních Měcholupech. K poškození mělo dojít v rámci opravy plynového vedení, kterou prováděla Pražská plynárenská a nezajišťovala ji Praha 15. Oprava byla nutná z důvodu...

Praha 8 plánuje revitalizovat fontánu u metra Ládví

12. dubna 2021 v 10:04

Fontána v neutěšeném stavu, která se nachází nedaleko stanice metra Ládví, se snad již brzy dočká proměny. Ze žulové stavby, stojící na Ládví již od 80. let minulého století, se má stát atrakce tamního prostoru a také mikroklimatický pomocník.

Praha 6: Anketa k zónám placeného stání

12. dubna 2021 v 09:53

Parkovací zóny jsou v Praze 6 aktuálně zavedeny na většině území městské části. Jde o části Dejvic, Bubenče, Hanspaulky, Vokovic a Veleslavína, Břevnova, Střešovic či Ořechovky.

Praha 15 zve na jednání Výboru zdravotnictví, sociálních věcí, rodiny a péče o seniory

12. dubna 2021 v 09:30

Jednání Výboru zdravotnictví, sociálních věcí, rodiny a péče o seniory Prahy 15 se uskuteční on-line ve středu 14. dubna od 16 hodin.

Začne další etapa opravy Plzeňské ulice

10. dubna 2021 ve 21:27

Technická správa komunikací zahájí ve středu 14. dubna stavební práce na Plzeňské ulici v úseku Trabant muzeum – Bucharova, směr z centra. Souvislá údržba komunikace je rozdělena na dvě části a skončí do 12. května.

Uzavírka Koněvovy ulice

10. dubna 2021 v 10:20

Technická správa komunikací přejde od 26. dubna do 4. července do další části rekonstrukce Koněvovy ulice, ve které se bude kompletně rekonstruovat vozovka v úseku od ulice Rokycanova směrem nahoru po č. 41. Tyto práce si vyžádají kompletní obousměrnou uzavírku a bude znemožněn vjezd do všech...

Radnice opravila vážní domek v Jinonicích

10. dubna 2021 v 08:30

Praha 5 dokončila rekonstrukci vážního domku v Jinonicích, který byl před lety svěřen hlavním městem do správy radnice. Opraveno bylo nosné zdivo, byl zhotoven nový krov včetně střešní krytiny, nová prkenná podlaha a bylo osazeno nové okno a vstupní dveře.

Trojská botanická zahrada se otevře veřejnosti

10. dubna 2021 v 07:24

Barvami hýří Ornamentální zahrada, v Japonské zahradě kvete magnolie a slivoně, v oblasti Horní zahrady čeká kvetoucí jarní háj. Od 12. dubna se Botanická zahrada hl. m. Prahy opět otevře pro veřejnost.

Další články
Nahoru