dnes
Sobota - oblacno
3°C
zítra
Neděle - prehanky-snih
3°C
pozítří
Pondělí - zatazeno
2°C
Cyklisté stupňují nátlak, aby nebyli omezeni v centru. Nic ještě není rozhodnuto, ale chodci musí mít přednost, reaguje starosta Prahy 1
Ulice Na Příkopě je prakticky v každou denní dobu velmi rušným místem. Foto: Radosław Drożdżewski / Wikimedia Commons - CC BY-SA 4.0

Cyklisté stupňují nátlak, aby nebyli omezeni v centru. Nic ještě není rozhodnuto, ale chodci musí mít přednost, reaguje starosta Prahy 1

Spolek Auto*Mat organizuje ve středu 4. října odpoledne happening na náměstí Republiky. Cílem je ukázat obavy, že od listopadu začne platit zákaz jízdy na kole na některých cyklotrasách v historickém centru Prahy. Starosta první městské části Oldřich Lomecký (TOP 09) říká, že nejsou takové obavy na místě. Na přeplněných pěších zónách totiž možná bude platit omezení jen v některých úsecích, a pokud vůbec, tak nejdříve po Novém roce. 

 „Vyhánět cyklisty z centra je opravdu nešťastné řešení. Moderní města je tam naopak lákají a staví pro ně bezpečné cyklostezky. V pěších zónách by cyklisté mohli jezdit po vyhrazených koridorech podobně jako v Haagu. Stávající legislativa to umožňuje, snaha Prahy 1 zakázat jízdu na kole kompletně je projevem nezájmu najít funkční řešení,” vysvětluje Vratislav Filler ze spolku Auto*Mat.

Podle starosty Prahy 1 Oldřicha Lomeckého je happenning a vyjadřování Auto*Matu k dané problematice „snahou burcovat veřejné mínění za každou cenu“. „V žádném případě nechceme nikoho omezovat, ale jen nastavit jistá pravidla. Na pěších zónách musí být především myšleno na bezpečnost chodců. Tato místa jsou zároveň cyklotrasami, ale když zde přestává být k hnutí a dochází ke konfliktům a ohrožování bezpečnosti chodců, tak chodci by měli dostat přednost,“ sdělil Lomecký.

Auto*Mat v tiskovém prohlášení uvedl, že v těchto dnech se na radnici Prahy 1 dokončuje projekt, který má vystrnadit cyklisty z poloviny náměstí Republiky, ulice Na Příkopech, dolního Václavského náměstí a z dalších ulic, které patří do sítě nejvýznamnějších pražských cyklotras.

Podle Lomeckého to není pravda. „Odbor dopravy, jehož členové nejsou politici, dostal za úkol připravit varianty řešení, aby se cyklisté necítili v pěších zónách ohroženi. Do konce roku budou návrhy připraveny a politici následně vyberou řešení, které bude pro bezpečnost chodců nejlepší. A pokud by museli cyklisté nakonec z tohoto důvodu z kola sesednout a vést ho, budou to úseky maximálně o pár desítkách metrech,“ sdělil starosta.

Spolek Auto*Mat podle něj protestuje proti něčemu, co je v procesu řešení. „Je to zbytečné divadlo, které staví jednu skupinu proti ostatním. Nejsem proti cyklistům, ale tam, kde se nevejdou na pěší zónu, musí mít přednost chodci a jejich bezpečnost,“ pokračoval.

Na čem se starosta i aktivisté shodnou, je fakt, že situace v centru na pěších zónách se významně zhoršila po té, co se v posledním roce vyrojily v centru jezdci na elektrických koloběžkách. Ty totiž nahradily vozítka segway, jejichž jízda je od loňského roku v centru zakázána. Je zde několik půjčoven a koloběžky s širokými gumami se proplétají mezi chodci a zhoršují jejich pohyb.

„Požadujeme řešení problému s elektrickými koloběžkami na úrovni Ministerstva dopravy a magistrátu a nalezením postupu, který neomezí běžné cyklisty,“ uvedl v prohlášení Auto*Mat.

„Koloběžky, které jsou výnosným soukromým byznysem, působí v centru chaos. Psal jsem ministrovy dopravy, aby došlo k změně legislativy, která nyní nahlíží na tyto speciální koloběžky stejně jako na kola. Je liknavostí ministerstva, že k tomu už nedošlo. Dana Ťoka jsem požádal, aby Ministerstvo dopravy připravilo malou novelu silničního zákona, aby bylo možné tyto koloběžky vydělit ze zákona tak, aby se neschovávaly za cyklisty. Až bude po volbách jmenován nový ministr, tak se s ním určitě setkám a zeptám se ho, v jaké fázi příprava novely je,“ dodal starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký.


Další články
Nahoru