Dnes Čtvrtek - polojasno 26°C
Zítra Pátek - prehanky-dest 26°C
Čtvrtek 19. 5. 2022
Svátek má Ivo
Zpravodajství
Aktuální zprávy z hlavního města
Covid změnil naše fungování, shodují se pražské firmy
Práci z domova využívají nyní firmy častěji. Ilustrační foto: Pixabay

Covid změnil naše fungování, shodují se pražské firmy

Pandemie covidu-19 stojí za výraznou změnou na pracovním trhu i v zaměstnání. Rozdmýchala stojaté vody s pustila řetězec home office (HO), videohovorů i neustálého online připojení.
vojta-strnad-wdf-2

Vojtěch Strnad z WDF

„U pražských firem bývá home office častější nežli na menších městech. Je to z toho důvodů, že zaměstnanci do kanceláří dojíždí i více než hodinu a pokud tedy mají možnost, práci z domova s radostí využijí,“ říká úvodem Vojtěch Strnad, Partner a CEO pražské digitální agentury WDF

Se současným ústupem pandemie a postupném návratu do dřívějších zajetých kolejí se momentálně zaobírají zaměstnavatelé. Pro mnohé zmiňovaný návrat není ani zdaleka snadný. 

„Jako firma se snažíme pomalu se vracet zpět do kanceláří. Samozřejmě to obnáší obrovskou zodpovědnost a dodržování pravidel. Kombinace distanční výuky a práce je velmi zajímavá. Myslím si, že mohu mluvit za všechny kolegy, kteří si tímto procházejí, že je jak psychicky, tak i fyzicky náročné, když člověk supluje paní učitelku, kuchařku, vymýšlí zábavu a v zádech má svou práci,“ prozrazuje Michala Soukupová, ze společnosti TP Consulting, která se specializuje na interim management zejména v automobilovém průmyslu. 

Volná pracovní doba i dlouhé telefonní hovory 

Při práci během home office byl a stále je důležitý neustálý kontakt. „Po celou dobu home office se snažíme být neustále v kontaktu, máme časté a dlouhé telefonní hovory. Kolegy podporujeme, jak jen můžeme, například volnou pracovní dobou, což je obrovská výhoda, když máte dítě na distanční výuce,“ říká Michala Soukupová a dodává: „Musím uznat, že v naší firmě všichni situaci zvládají výborně.“ 

 Z home office do kanceláře

Někteří zaměstnanci možnost vrácení se na svá pracovní místa do kanceláří vítají, pro jiné, zejména rodiče, byla situace obtížnější například kvůli distanční výuce, které čelili společně se svými dětmi. V takovém případě pak záleží na přístupu konkrétního zaměstnavatele.

lubomir-husar-lovelydata-cz-1

Lubomír Husar z LovelyData.cz

„U nás v LovelyData to máme od začátku trochu jinak. Všichni kolegové s námi spolupracují vzdáleně a všem nabízíme zkrácené úvazky. Rodičům tento způsob vyhovuje, protože se mohou věnovat dětem podle potřeby. Zkrácený úvazek jim také umožňuje „rozbít" stereotyp a zároveň si udržet svoje znalosti, dovednosti a do budoucna i svoji zaměstnatelnost,“ sdílí zkušenosti Lubomír Husar, zakladatel LovelyData.cz. „Ostatní kolegové zase zkrácený úvazek využívají ke studiu či k práci na svých projektech,“ dodává.

Obdobnou zkušenost má Lukáš Cirkva ze společnosti BCV solutions: „Pracujeme v oboru IT a již před pandemií pro nás bylo přirozené se scházet online. Určitě je důležité být často a pravidelně v kontaktu. Stejně tak, jak v Praze, tak i v Pardubicích měli kolegové již před pandemií možnost využít home office. V přístupu zaměstnanců jsem výrazný rozdíl nezaznamenali. Drobný rozdíl vidím v tom, že hodně firem umožňovalo home office v Praze již před pandemií, což v jiných městech nebylo zvykem. Nyní trend home officů je po celé ČR a v jednotlivých městech už není takový rozdíl.“ 

Home office jako benefit i standard 

U nás ve společnosti dochází každý den do kanceláře jedna třetina zaměstnanců. Jedna třetina dochází 1 až 2 dny týdně, zbytek dochází méně častěji. Pravidlo napříč firmou aktuálně nemáme. Přítomnost osob v kanceláři si řídí v týmu vždy jeho vedoucí samostatně. 

Mnoho firem přešlo na kompletní nebo částečný home office. Firmy získaly prostor, jak ušetřit za kancelářskou práci. Zaměstnanci mají často na výběr, zda a jak často docházet do kanceláří. V ruku v ruce s posunem trhu jde tlak na automatizaci práce, lepší konektivitu z domácností, tlak na schopnosti manažerů i ostatních zaměstnanců na schopnosti a dovednosti vzdáleně pracovat a řídit svůj čas. 

Návrat do kanceláří a na svá pracovní místa v některých případech nebude jednoduchý. Zároveň lze ale do budoucna očekávat, že zaměstnavatelé nabídnou svým zaměstnancům možnost práce na home office dlouhodobě, a to i na místech, kde to před pandemií koronaviru nebylo zvykem.

„U nás nebyl HO moc běžný. Byli jsme zvyklí chodit na kanceláře každý den. Po covidu, díky kterému se nastavily procesy, očekávání a otestovalo se, že i tímto způsobem se dá efektivně fungovat, nyní využívají kolegové pravidelně HO dvakrát týdně,“ potvrzuje Vojtěch Strnad z WDF.

„Organizace jsou dnes mnohem otevřenější pro práci zaměstnanců vzdáleně z domova. To, co dříve bylo nemyslitelné, je dnes možné a i velmi časté. IT pracovníci státních úřadů často pracují z domova i dnes. Stejně tak, jak v Praze, tak i v Pardubicích měli kolegové již před pandemií možnost využít home office. V přístupu zaměstnanců rozdíl nevidím,“ doplňuje Cirkva z BCV solutions. 

Úbytek motivace a ztráta tahu na branku

Oproti loňskému roku se v současnosti může u zaměstnanců projevovat pokles motivace, nižší zájem o práci, ztráta tahu na branku i absence nápadů a kreativity. Ale není se čemu divit. Loňský rok a začátek toho letošního byl psychicky velmi náročný. 

„Všeobecně se dá říct, že loňský rok a letošní jaro kladlo na zaměstnance velké psychické a fyzické nároky. Ta únava je tam znát a nelze popřít, že absence slunečního svitu nepřispívá ke zlepšení kreativity či jak se nyní v moderní společnosti říká, tahu na branku. V neposlední řadě se také podepsala absence kulturního a společenského vyžití, dlouhodobé uzavření sportovišť a zvýšené nároky na rodiče s dětmi školního a předškolního věku,“ rozvádí Rodion Schwarz, praktický lékař z Přílepské ordinace

Podobně vnímá současný stav i Lubomír Husar, zakladatel LovelyData: „Celkově mám pocit, že se lockdown začal naplno negativně projevovat někdy v dubnu. Asi to bylo pro hodně lidí už opravdu moc dlouhé. Časté změny nařízení, z nich vyplývající nejistota a k tomu starosti s péčí o děti – v takové situaci je těžké si udržet motivaci. To pozoruji nejen u některých kolegů, ale i u lektorů nebo studentů. Doufám, že postupné rozvolňování pomůže tuto situaci překonat,“ říká. 

jana-vecerkova-coding-bootcamp-praha-2021-3

Jana Večerková z Coding Bootcamp Praha

Dlouhodobé restrikce zaměstnance unavily. „Po více než roce covidu drtivá většina našich lidí říká, že se cítí unaveně z dlouhodobých restrikcí. Dlouhodobý home office u nás většinu lidí nebaví a odráží se zejména v jejich soukromém životě, kdy po celém dni sezení doma se člověku takzvaně „nechce nic",“ poukazuje Jana Večerková, zakladatelka Coding Bootcamp Praha

Bezpečné setkávání kolegů 

Na bezpečné setkávání v kancelářích se těší Lukáš Cirkva z BCV solutions: „Těšíme se, až budeme všichni naočkovaní, až se budeme zase moci bezpečně potkávat v kancelářích. Plánujeme společné oddychové akce někde na horách nebo na chatě u vody. S benefity chceme kolegům vyjít vstříc. Některý si přeje jít na školení, jiný preferuje volnější pracovní dobu. Proto k nim budeme přistupovat individuálně tak, aby byl každý spokojený,“ říká. Velmi podobný plán má i Přemysl Lukeš z DER KURIER, www.derkurier.cz: „Rád bych, abychom kolegům dopřáli nějaký společný víkend mimo město, což je ale stále ne úplně realizovatelné,“ uvádí.

„Těšíme na to, že teď už se budeme moci s kolegy normálně potkávat, chodit na obědy, na kafe a podobné maličkosti, které ale ve finále dělají soukromý i pracovní život zábavnějším,“ říká Jana Večerková, zakladatelka Coding Bootcamp Praha.


Autor: red

Tesco spustilo kampaň pro Online nákupy

14. května 2022 ve 13:04

Tesco spustilo novou kampaň „Nenechte se opít…“. Vzhledem k situaci na trhu s potravinami je smyslem kampaně Tesca zaměřit se na ceny u online nákupů formou srovnání cen s konkurenčním Rohlíkem. Výsledkem srovnávacích nákupů je úspora, kterou Tesco zákazníkům přináší u 37 produktů(1) ze...

Pražská strojírna uzavírá rok se ziskem

5. května 2022 v 08:09

Dceřiná společnost Dopravního podniku hlavního města Prahy Pražská strojírna zveřejnila hospodářské výsledky za rok 2021. Komplikovaný rok sužovaný covidovými restrikcemi a nárůsty cen uzavřela s hospodářským výsledkem 43,6 mil. korun před zdaněním. 

Projekt Prahy 1 Corrency odstartoval, občané i podnikatelé se mohou nadále registrovat

4. května 2022 v 11:10

Radnice první městské části zahájila vlastní realizaci projektu Corrency, jehož cílem je podpořit jednotlivé živnostenské provozovny na území Prahy 1 a zároveň posílit koupěschopnost zdejších občanů. Dobrou zprávou je také to, že občané i živnostníci a podnikatelé, kteří to dosud nestihli, se...

V prvním kvartálu začalo podnikat 20 111 živnostníků. Téměř stejný počet ale podnikání ukončil

3. května 2022 v 10:39

Za první tři měsíce letošního roku prostřednictvím živnostenského oprávnění začalo podnikat 20 111 osob, což je o desetinu víc než ve stejném období roku 2021. Celkový počet podnikatelů – fyzických osob v ČR se ale zvýšil jen o 427 na 2 179 683. Aktuální přehled zveřejnila poradenská společnost...

DLA Piper asistovala skupině Karlín Group při společné investici do rezidenčních projektů s PPF Real Estate

2. května 2022 v 10:00

DLA Piper poskytovala právní poradenství skupině Karlín Group, přednímu českému developerovi rezidenčních a administrativních budov, při prodeji 50% podílu ve dvou rezidenčních projektech developerské společnosti PPF Real Estate.

Začal Huawei Global Analyst Summit

27. dubna 2022 ve 12:35

Odstartoval 19. ročník Huawei Global Analyst Summit v čínském Šen-čenu, kde zástupci technologického giganta Huawei seznámili návštěvníky s nejnovějšími průmyslovými trendy i svou představou zelenější budoucnosti. 

Falešné SMS zprávy se snaží vylákat platby za údajné nedoplatky, varuje innogy

27. dubna 2022 v 07:04

innogy varuje před podvodnými SMS, které se snaží vylákat platby za údajné nedoplatky energií. V posledních dvou dnech zajistila innogy několik pokusů o podvodné jednání formou rozesílání SMS a následné vymáhání falešných nedoplatků za dodávky energií. Jedná se zatím jen o několik případů, ale...

V prvním čtvrtletí vzniklo v Česku 7611 společností, o 416 méně než minulý rok

19. dubna 2022 ve 12:26

V březnu vzniklo v České republice 2 588 obchodních společností, o 66 méně než v únoru. Zároveň zaniklo 1 109 společností, tedy stejně jako o měsíc dříve. Během celého prvního čtvrtletí letošního roku potom vzniklo 7 611 obchodních společností, o 416 méně než o rok dříve. Současně zaniklo...

Další články
Nahoru