dnes
Středa - oblacno
1°C
zítra
Čtvrtek - zatazeno
0°C
pozítří
Pátek - oblacno
2°C
Covid a chřipka nebudou na podzim jedinými strašáky, toto roční období přináší i další zdravotní trable
Pro naši psychiku na podzim je dobré vyrážet na procházky či výlety do přírody. Ilustrační foto: archiv

Covid a chřipka nebudou na podzim jedinými strašáky, toto roční období přináší i další zdravotní trable

Lidský organismus ovlivňují nejen denní doby, ale celá roční období. S nadcházejícím podzimem se s námi dějí změny, klesá imunuta, objevují se specifické podzimní zdravotní trable. Naší životosprávou a dodržováním pravidel se můžeme snažit jejich negativní dopady minimalizovat.

Na podzim především klesá naše imunita s tím, jak se mění teploty přes den, kdy je ráno chladno a v poledne tepleji. Také náhlé změny počasí ji snižují.

Sliznice jsou méně účinnou bariérou proti virům a bakteriím. Objevují se rýmy, bolesti v krku, nachlazení, přibývají chřipky. Není divu, že někteří epidemiologové se obávají, že už v průběhu podzimu dojde k souběhu chřipkové a covidové epidemie.

Na podzim se ve větší míře ozývají žaludeční a dvanácterníkové vředy. Žaludeční hned po jídle, dvanácterníkový asi dvě hodiny po jídle. Někteří lidí mají také na podzim problémy se srdcem, protože na ně působí proměnlivé počasí.

Vlhko a nízké teploty vyvolávají bolest kloubů, na které jsou dobré teplé koupele a protizánětlivě působící byliny. Zároveň máme sklony obalovat se tukem před zimou.

Proto je důležitý pohyb a dostatek minerálů z přírodních zdrojů. Na podzim se také zhoršuje astma. Kvůli deštivému počasí nás začínají pronásledovat deprese a splíny.

Jak předejít na podzim depresím? Říkáme jim také afektivní poruchy a trpí jimi v tomto ročním odobí dvě až deset procent populace. Řecký lékař Galén přirovnal tuto apatii k hibernaci zvířat v zimě.

Důležité je pro nás denní světlo. Jeho nedostatek v uměle osvětlených místnostech, kancelářích a bytech spolu se sedavým způsobem života způsobuje hormonální změny a výkyvy v tělesné teplotě.

Proto je důležité například spát s hlavou směrem na východ, případně na jih a nechat svítit ráno slunce do ložnice.

Přes den se co nejvíc vystavujte dennímu světlu, jděte na procházku, dodržujte pravidelnou životosprávu a spánek. V neposlední řadě je výborná dovolená v místech, kde je teplo a dostatek světla. I když to je v této specifické době, která nepřeje cestování, složité.

Některá doporučení pro to, abychom se na podzim cítili dobře, jsou samozřejmá, ale neměli bychom je podceňovat. Například bychom se měli teple oblékat. Výborná je masáž teplým sezamovým olejem a pak teplá sprcha. Na začátku podzimu bychom měli jíst lehká, teplá jídla, která nezatěžují metabolismus.

Později můžeme jíst i těžší pokrmy, sezónní ovoce a zeleninu, rýži a obilná jídla. Vyhnout bychom se měli syrovým salátům a kyselým potravinám. Masožravci si mohou dopřát bílé maso a ryby.

Z koření se doporučuje pro toto období skořice, kardamom, kumín, fenykl, hřebíček, čerstvý zázvor. Nápoje pijeme teplé, hlavně teplou vodu s limetkou, bylinné čaje, obilnou kávu, suché červené víno v pokojové teplotě. Omezit nebo vyloučit bychom měli kofeinové nápoje.

Kdy máme chodit spát a vstávat? Ideální je usínat kolem 22. hodiny a vstávat poměrně brzy – od 5 do 7 hodin. Na podzim bychom se také měli vyhýbat větší námaze a hluku. Zkrátka a dobře relaxovat, pokud to jde v přírodě, a nasávat světlo a teplo.


Autor: Lucie Rychlá

Děti a dospělí kreslili a psali pro pacienty s roztroušenou sklerózou

Včera v 08:23

Roztroušená skleróza se u 24leté Kláry Zahradníkové projevila poprvé tak, že začala špatně vidět na pravé oko. Učitelka v mateřské škole se s diagnózou chronické nevyléčitelné nemoci těžce vyrovnávala. Své pocity začala sdílet na sociálních sítích a psát příběhy ze života. S jedním z nich teď...

Lidé s migrénou mají svoji první konferenci

19. listopadu 2020 v 15:56

Pacienti trpící migrénou mají svoji historicky první konferenci. Seznámí se na ní s novinkami v léčbě, a to jak od lékařů, tak i z pohledu čínské medicíny. Svoji nemoc mohou jednotlivě probrat s psychoterapeutem, který poradí, jak s migrénou pracovat s pomocí různých technik, včetně relaxace....

Další články
Nahoru