dnes
Sobota - oblacno
3°C
zítra
Neděle - prehanky-snih
3°C
pozítří
Pondělí - zatazeno
2°C
Co se nepodařilo politikům splnit? Nenaplněné sliby stran, které vládly Praze
Bohuslav Svoboda (vlevo) a Tomáš Hudeček. Po obou zůstanou nerealizované sliby. Foto: archiv MHMP

Co se nepodařilo politikům splnit? Nenaplněné sliby stran, které vládly Praze

Nenaplněné sliby! To politici neradi slyší. Nějaké však po stranách, které se ve stávajícím funkčním období střídaly ve vedení Prahy, zůstaly. Je možné říci – nikdo není stoprocentní, chybu udělá každý, není možné splnit vše. Na druhou stranu je ale férové v době, kdy se strany předvolebně pyšní tím, co dokázaly, připomenout i stinnou stránku vládnutí. Po TOP 09, ODS i ČSSD nějaký ten rest zbyl.

TOP 09, ODS a ČSSD – tři strany, které ve stávajícím volebním období na střídačku vedly či vedou pražskou radnici. Nejprve – ač ve volbách 2010 zvítězila TOP 09 – to byly ODS a ČSSD, později (od listopadu 2011) ODS a TOP 09, nyní (od května 2013) TOP 09 za podpory ČSSD.

Někteří členové stávající a takřka všichni minulé rady (včetně současného i bývalého primátora) jsou vyšetřováni v kauze Opencard, kterou především politici TOP 09 slibovali vyřešit. Nestalo se, naopak kvůli kauze čelí obžalobě, byť podle mnoha názorů ji jen podědili. Uveďme příklady, co dalšího slibovali a nesplnili.

Zlidnění Severojižní magistrály? Kdeže!

Anketa

Myslíte, že Tomáš Hudeček bude pražským primátorem i po říjnových volbách?

14.4%
(14.4%)
85.6%
(85.6%)
Primátor Tomáš Hudeček a jeho náměstek Jiří Nouza (oba TOP 09) opakovaně slibovali zklidnění Severojižní magistrály. Skutečnost? Severojižní magistrála je stále jednou z nejexponovanějších dopravních komunikací hlavního města. Problém je to především proto, že je vedena napříč centrem a zasahuje okraj Pražské památkové rezervace chráněné UNESCO.

Problémy s dopravou vznikají především v úseku u Národního muzea. Ale i jinde. Magistrála navíc vytváří z okolního prostředí místa takřka nesnesitelná k žití, zhoršuje tedy jeho obyvatelnost. Potíž je pak i ve využití přilehlých parkových ploch k rekreačním účelům.

Stále nejsou protihlukové zábrany na Spořilově

Magistrátní ČSSD (spolu s TOP 09) slibovaly protihlukové zábrany na Spořilově, kde jsou dlouhodobé problémy s hlukem a ovzduším kvůli nadměrnému množství aut, způsobenému nedostavěnou částí Pražského okruhu u Běchovic (pražské zastupitelstvo zřejmě bude o této variantě jednat ve čtvrtek 11. září).

A jak to s protihlukovými zábranami dopadlo? Podklady k možnému zakrytí Spořilovské ulice začíná Pražská technická správa komunikací teprve připravovat. Pražští politici to přitom slibují již dlouho, je to trvalka nejen stávajícího volebního období.

Spořilovští samozřejmě vítají, že se se záležitostí vůbec pohne. Situace je totiž skutečně tristní: po této sídlištní komunikaci 1. třídy jezdí nyní 6500 nákladních aut nad 3,5 tun a 50 000 dalších aut, což odpovídá kritériím dálnici. To se velmi negativně projevuje na zdraví obyvatel.

Blanka stále vázne, snad už ne na dlouho

Naplněn zatím nebyl ani velký a letitý slib ODS: dokončení tunelového komplexu Blanka. To mimochodem sliboval i primátor Hudeček, který loni v létě uvedl, že komplex by měl být otevřen letos v dubnu. Nestalo se. Pokud přitom nebude rychle dobudován okruh v severní části Prahy vedoucí z Letňan na Ruzyň, bude nadále kolabovat doprava v Holešovicích či Libni.

Budování Blanky provází problémy. O financování stavby se dokonce zajímala i českobudějovická expozitura Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu. Zdržení způsobilo i zastavení prací na stavbě, ke kterému došlo kvůli sporům Metrostavu a města loni v prosinci, o pokračování stavby musel rozhodnout až rozhodčí soud, který rozhodl letos v dubnu.

Podle květnového vyjádření mluvčího Metrostavu Františka Poláka by měla firma stavební práce na Blance dokončit do konce září (to i na základě platných smluv), na kdy je naplánováno předání stavby městu. Mimochodem, problémy doprovázejí i dostavbu metra A do Motola, Hudeček sliboval, že její část by měla být otevřena v září, tedy nyní…

Naplněné sliby ČSSD a TOP 09

Ale ať nejsme nespravedliví: některé sliby naplněny byly a strany se tím jistě v kampani, značně přikrášleně, pochlubí. Třeba ČSSD slibovala jízdné zdarma pro děti od 6 do 15 let a seniory od 65 let. Podařilo se – platí to pro ty, kteří si k Opencard jednorázově zakoupí Doklad o nároku na zvláštní ceny jízdného za 120 korun. Do 6 a od 70 let není třeba mít ani Opencard, jízdné je zcela zdarma.

TOP 09 splnila kupříkladu sliby týkající se oprav či výstavby mateřských a základních škol – za její vlády byly schváleny investice na školská zařízení v různých městských částech. Nedostalo se na některé menší části, i tak to ale mnoha dětem a rodičům pomůže.

Za Svobodovy ODS se radnice otevřela občanům

Za vlády ODS byl schválen kupříkladu návrh opoziční KSČM, aby se občané mohli vyjadřovat ke všem projednávaným bodům i se tázat vedení radnice prostřednictvím interpelací. Pražská ODS pod vedením Bohuslava Svobody tím naplnila svůj slib, že radnice bude více otevřená občanům.

Uvidíme, co nejen tyto tři strany splní ze současných slibů. A co slibují? ODS například detailní rozklikávací rozpočet či elektronické aukce, TOP 09 se chlubí úspěchy ze stávajícího období a slibuje pokračovat, podle ČSSD je důležité, aby v Praze vznikla školská koncepce reagující na demografické změny. Sliby hýří i ostatní kandidující subjekty. Tak se nechme překvapit!


Autor: Anna Skálová
Další články
Nahoru