dnes
Úterý - obcasny-dest
8°C
zítra
Středa - zatazeno
7°C
pozítří
Čtvrtek - obcasny-dest
9°C
Co byste měli podle předního českého podologa vědět, než se rozhodnete chodit „dole bez“
Ilustrační foto: Tatiana240524 / freeimages

Co byste měli podle předního českého podologa vědět, než se rozhodnete chodit „dole bez“

Chůze naboso vyžaduje přípravu. Je třeba si na ni postupně zvykat a ne sundat boty a předstírat, že pro mé rozmazlené nohy je každý ostrý kámen vzrušením jen proto, že se to „nosí".

Chůze po písku, kamínkách, posekané trávě nebo čisté lesní cestě je fajn. Terén je přirozený a chodidlo se mu dokáže nejen během krátké doby docela slušně přizpůsobit, ale je i našemu tělu vysloveně prospěšný. Totéž ale neplatí pro tvrdý, špinavý a nebezpečný městský terén. Když se na tento trend dívám z pohledu mikrobiologa, tak představa, že chodíte po terénu plném infekčních částic při současném nekontrolovatelném porušování integrity kůže, je neslučitelná s normálním duševním zdravím. Obecně tedy platí, že zdravá a rozumná bosá chůze je zdravá a prospěšná.

Nevhodný terén pro chůzi naboso? Chodník

V naší podologické praxi často slyšíme mnohé negativní dopady bosé chůze po nevhodném terénu, které potom řešíme ve spolupráci s dermatology či chirurgy. Chodníky velkých měst jsou plné vlhkých či již suchých sekretů, exkrementů, rozbitého skla, cigaretových nedopalků nebo přilepených žvýkaček. Dobrovolně do toho nikdo nešlape, ale uznejte, komu se to nestalo? Odstraňovat psí nebo ptačí exkrement z boty je malinko jiné než z chodidla.

Obecně nelze tvrdit, že bosá chůze ze zdravotního hlediska neškodí. Pokud výše uvedené nebereme za zdraví ohrožující, tak je chůze na boso prospěšná a blahodárná. Jen, jak jsem již řekl, je třeba si na bosou chůzi postupně zvykat a zejména vás taková iniciativa musí těšit. Chůze naboso nás vede na lepší cestu a na poznání nových pocitů a prožitků. Mým mottem je: Lépe chodit, lépe žít. Pozitivní vliv má chůze „dole bez" na držení těla, vede k reálnému vnímání terénu a k správnému typu chůze.

Zápach nohou

Zápach nohou je noční můrou mnoha lidí. Obtížné je obvykle přijít na příčiny vzniku nadměrného zápachu. V první řadě je třeba provést důkladné vyšetření zdravotního stavu, a to i po psychické stránce. Pokud se k příčině i přesto nedopátráme, nezbývá než se pokusit řešit problém prostřednictvím přírodních prostředků a vhodné obuvi.

Pokud někdo trpí zvýšenou potivostí a následně obtěžujícím zápachem nohou, musí zejména dbát zvýšené hygieny, nohy omývat několikrát denně, používat savé ponožky a ty častěji měnit, nosit obuv z prodyšných materiálů a i tu střídat. Je důležité obuv desinfikovat a vysušovat.

Dále je vhodné, pokud to pravidla bezpečnosti na pracovišti dovolují, nosit boty, které umožňují přirozené odvětrávání. V neposlední řadě je třeba používat dermatologické či kosmetické prostředky eliminující nadměrný zápach.

Dovolená u moře

Na dovolenou je třeba přibalit několik důležitých a užitečných věcí určených i k péči o chodidla. Podle typu pokožky bychom měli mít s sebou krém či pěnu, která nám vyhovuje a která nejvhodněji hydratuje naši pokožku. Používáme je kdykoliv máme chuť. U moře slaná voda může pokožku více vysušovat a tak je zvýšená hydratace nutností. Stejně tak myslíme i na naše nehty, které vlivem slunce a slané vody i vzduchu více trpí a vysušují se.
Pomohou oleje, které doporučuji na nehty nanášet večer před spaním. Nehty se tak mají možnost v klidu zregenerovat. Pokud dovolená trvá déle než dva týdny, doporučuji dle potřeb obrousit paty vhodným pilníkem. Na dovolené se určitě vyhněte nevhodným a nepohodlným botám. Určitě nezapomeňte do některých zemí na boty do vody.

Turistika

Tady platí pravidlo všechno jako obvykle, ale dvojnásob. Turista, trávící většinu času chůzí, musí zejména myslet na dvě věci. První jsou dobré boty. Tady je třeba investovat nejvíce. Levné obutí se vám nemusí vyplatit a potíže vám dovedou pěkně zkazit zbytek dovolené.

Druhou je relaxace a odpočinek nohou, které si to po náročné aktivitě zaslouží. Vířivá vanička, masáž nohou nebo zábal dokáží skvěle pomoci. Hydratace pokožky večer je důležitá v každém případě, ale tady bych ještě přibalil prostředek proti pocení nohou a sprej na osvěžení unavených nohou. Pokud můžete, jezděte s někým, kdo umí provádět masáže nohou.

Když si někdo třeba na dovolené takzvaně „ukopne“ nehet, jaká je nejlepší léčba? Záleží, jestli nehet zůstane na lůžku nebo ne. Pokud zůstane, doporučuji omýt, vydesinfikovat a přelepit náplastí. Tlumit případnou bolest analgetiky. Při nesnesitelné bolesti vyhledat lékaře. Pokud nehet nedrží, doporučuji vždy vyhledat lékaře k revizi postiženého místa, desinfikovat, zavázat a opět tlumit bolest.

Autorem textu je Jaroslav Fešar, prezident České podologické společnosti


Kdo nedýchá, nežije. Zdravotní přednáška v Praze 15

12. listopadu 2019 v 06:45

S dýcháním a dýchacím ústrojím seznámí zájemce Markéta Andršová a Tomáš Rysl. Přednáška se koná 14. listopadu v Praze 15, v Komunitním centru. Začíná ve 14 hodin.

Další články
Nahoru