dnes
Neděle - obcasny-dest
6°C
zítra
Pondělí - obcasny-dest
5°C
pozítří
Úterý - obcasny-dest
11°C
Co s opuštěnými nádražími? Z Bubnů asi bude muzeum holocaustu, Vyšehradu hrozí výstavba
Vlakové nádraží Praha-Bubny. Foto: Jagro / Wikimedia Commons

Co s opuštěnými nádražími? Z Bubnů asi bude muzeum holocaustu, Vyšehradu hrozí výstavba

Zatímco modřanské nádraží bylo v roce 1995 „přesměrováno“ na nákladní dopravu, jiná pražská nádraží, která už neslouží svému účelu, na využití teprve čekají: ať již jde o Praha–Bubny, nákladové nádraží Žižkov nebo nádraží Vyšehrad.

Některá vlaková nádraží v Praze bohužel chátrají či nejsou využívána. Jaká je jejich budoucnost?

V roce 1995 přestalo být k osobní dopravě využíváno nádraží Modřany, které v současnosti slouží už jen k nákladní dopravě. Pro osobní dopravu bylo nahrazeno přilehlou zastávkou Praha-Modřany zastávka a novou Praha-Komořany. Jiná nádraží dopadla hůř…

Dnes je například nevyužíván a chátrající prostor nádraží Praha–Bubny v Holešovicích. Nemuselo by tomu ale tak být do budoucna. V prostoru by totiž mohlo vzniknout muzeum, které by připomínalo válečné hrůzy.

V dobách druhé světové války totiž odtamtud byli deportováni Židé do ghett v Lodži a Terezíně, celkem jich z nádraží odjelo 150 tisíc. Před odjezdem byli soustředěni v nedalekém Veletržním paláci.

Kolem nádraží zřejmě vyrostou nejen obytné domy

V prostoru nádraží by v budoucnu mohly být pořádány výstavy, koncerty a další umělecké projekty připomínající holocaust. V nádražní budově by vznikl památník šoa, což je hebrejský překlad pro pohromu-holocaust. Záležet bude na tom, jak bude prostor vyznačen v novém územním plánu, který chystá pražská radnice.

Kolem nádraží by měly „vyrůst“ nové domy, i to ale záleží na územním plánu. V roce 2006 byly totiž pozemky ve výběrovém řízení prodány společnosti Orco Omikron, která chce v okolí postavit obytný, zábavní a administrativní komplex.

Nákladové nádraží Žižkov čeká na využití

nakladove-nadrazi-zizkov-nahled Na seznam kulturních památek bylo letos zapsáno nákladové nádraží Žižkov. Památkou jej vyhlásila exministryně kultury Alena Hanáková (TOP 09–STAN).

Paradoxně tato členka vlády Petra Nečase rozhodla o tom, že dům na rohu Václavského náměstí a Opletalovy ulice v Praze nebude památkově chráněn. Ale to je jiný příběh, vraťme se k žižkovskému nádraží.

K zapsání na seznam památek předcházelo letité úsilí aktivistů a odborníků, nádraží totiž hrozilo zbourání a zastavění.

Podle vedení pražské radnice to bylo završení pouze první etapy. Nyní probíhají jednání o tom, jak bude prostor nádraží, které je majetkem Českých drah, využit. Mohlo by se jednat například o projekty nabízející kulturní vyžití.

Obří budova v částí žižkovského nádraží?

Místostarosta Prahy 3 Matěj Stropnický (Žižkov /nejen/ sobě), který je odpovědný za ochranu památek ve třetí městské části, kvůli tomu jedná s organizátory dočasných projektů, které by nádraží zpřístupnily veřejnosti, ale i se zájemci o trvalé využití.

V severní části rozvojového území chystá britská developerská společnost Discovery Group výstavbu obřího obchodního centra s kancelářemi, byty a parkovacími plochami.

Centrum by mělo spolu s administrativními budovami vysokými až 14 pater „vyrůst“ hned vedle památkově chráněné budovy bývalého nákladového nádraží. Proti této výstavbě se městská část odvolala a protestovali i místní.

Nádraží Vyšehrad chátrá, je ohroženo výstavbou

nadrazi-vysehrad22_1-nahled Smutný pohled je na nádraží Vyšehrad, o kterém server Pražský patriot nedávno podrobně informoval.

Před šesti lety je České dráhy odmítly bezplatně převést na městskou část Praha 2, která tam chtěla vybudovat multikulturní centru, a raději je prodalo společnosti TIP Estate.

Firma nechala zbourat památkově chráněnou čekárnu z hrázděného zdiva a nelegálně vykácet zeleň v okolí. Novostavby, které by ráda k nádraží přistavěla, narážejí na odpor památkářů i státní správy. Nádraží bylo v roce 2001 vyhlášeno kulturní památkou.

S nádražím je spojena zajímavá epizodka z roku 2009. Tehdy se o něm diskutovalo jako o možném „příbytku“ squatterů, kteří byli vystěhováni z vily Milada. Squatteři se nakonec na nádraží nenastěhovali, jen tam vyvěsili transparent.


Autor: Anna Skálová

Praha uspěla ve sporu s řidičem UBERu. Podle soudu se jedná o taxislužbu

8. listopadu 2017 v 18:30 | Aktualizováno 1. ledna 1970, 01:00

Nejvyšší správní soud zrušil verdikt městského soudu v kauze řidiče využívajícího aplikaci UberPop. Řidič město žaloval kvůli tomu, že nesouhlasil s pokutou od magistrátu. Nejvyšší správní soud tak svým rozhodnutím potvrdil, že UBER má být posuzován jako klasická...

Další články
Nahoru