dnes
Neděle - polojasno
33°C
zítra
Pondělí - jasno
33°C
pozítří
Úterý - zatazeno
26°C
CNG je dnes nejdostupnější alternativní palivo, říká předseda rady Českého plynárenského svazu Jan Valenta
ByznysKomerční sdělení
Obliba CNG mezi motoristy průběžně narůstá. Foto: innogy

CNG je dnes nejdostupnější alternativní palivo, říká předseda rady Českého plynárenského svazu Jan Valenta

Při spalování stlačeného zemního plynu (CNG) jsou produkované emise výrazně nižší než u benzínu či nafty a jsou i o desítky procent nižší než u LPG. „Řidiči si již brzo budou moci naplnit CNG do aut na 200 stanicích v ČR. V nabídce automobilek jsou již desítky modelů na zemní plyn a další se připravují. Vize, aby každé desáté auto bylo u nás na zemní plyn, je reálná,“ říká Jan Valenta, předseda rady Českého plynárenského svazu.

Proč bylo pro vás důležité podepsat se státem memorandum o další podpoře CNG do roku 2025?
Jde o důležitý signál pro všechny, kteří již do CNG investovali, nebo plánují nákup nového vozidla. Měli jsme před očima černý scénář ze Slovenska, který jsme v tuzemsku nechtěli opakovat. Tam kvůli zavedení spotřební daně v plné výši došlo k omezení používání CNG. Jejich spotřeba CNG byla v roce 2017 o více než 30 % nižší než v roce 2011. Mimochodem se zachováním zvýhodněné sazby spotřební daně pro stlačený zemní plyn i po roce 2020 počítá již předchozí vládou schválený Národní akční plán Čistá mobilita.
 

jan-valenta-plyn

RNDr. Jan Valenta

Je reálné, aby se po roce 2025 obešlo CNG již bez podpory v podobě snížené spotřební daně, jak o tom hovoří ministr průmyslu a obchodu Tomáš Hűner?
To by bylo samozřejmě fajn. Ale nesmíme zapomínat, že hlavním cílem celé aktivity je co nejrychlejší snížení emisí z dopravy. Ve chvíli, kdy máme za sebou dieselgate, diskuse o zákazu dieselových motorů v evropských městech, čeká se nástup elektromobility, tak je těžké dnes říci, že za 7 let už nebude podpora ekologické dopravy zapotřebí. Jsem přesvědčený, že v tu dobou bude na trhu a hlavně v provozu široký mix vozů s alternativními pohony, ale k finálnímu řešení bezemisní dopravy bude ještě daleko.

Proč se ale stále objevují vyjádření, že CNG v silniční dopravě je ekonomický nesmysl?
Asi neexistuje téma, u kterého by se nenašel člověk, který nemá jiný názor. Výroky o nevýhodné ekonomice a zanedbatelném ekonomickém přínosu spíše úsměvné. My pracujeme s doložitelnými fakty, ze kterých vyplývá opak. Tedy že CNG díky okamžitě dostupné technologii a masové výrobě cenově dostupných vozidel může v krátké době velmi efektivně pomoci při snižování emisí z dopravy.

Můžete být více konkrétní?
Hovoříme o tom, že emise z dopravy se na celkovém znečištění ovzduší v ČR podílejí přibližně z jedné pětiny. Ve velkých městech a aglomeracích s vysokou hustotou osídlení je však podíl silniční dopravy na celkové produkci emisí několikanásobně vyšší. V Praze se například v roce 2014 doprava podílela na celkových emisích poletavého prachu PM2,5 z více než 60 % a na celkových emisích oxidů dusíku 56 %. Stlačený zemní plyn je dnes nejšetrnějším řešením pro dopravu. Prokázaly to výsledky celé řady nezávislých studií. Asi nejzajímavějším závěrem analýzy zpracované českými univerzitami je možnost snížení emisí NOx o více než 90 % při provozu na CNG ve srovnání naftovými automobily. Dovolte mi jeden příklad. Autobusy na CNG ve srovnání s těmi na naftu, které jsou dnes nejvíce v provozu, vypouštějí téměř o 100 % méně drobných prachových částic, o 70 % méně oxidu dusíku a o 30 % oxidu uhlíku. A to je opravdu výrazná úleva pro ovzduší.

O obsahu podepsaného memoranda k CNG jste prý jednali tři roky. Proč, když argumenty v podobě dopadů na životní prostředí jsou takto jednoznačné?
Nejdůležitějším bodem memoranda je podle nás závazek Vlády ČR nezvyšovat sazbu daně zemního plynu v období 2020 až 2025. Daňovou podporu považuji za zásadní pro růst poptávky po zemním plynu v dopravě. Z pohledu státu jde ale o investici a zásah do příjmové stránky rozpočtu. Rozumím tomu, že bylo potřeba vše důkladně zvážit a propočítat. Na druhou stranu náš stát nyní postupuje podobně jako Německo, kde byla již dříve lhůta zvýhodněného zdanění CNG prodloužena z roku 2018 až na rok 2026.

Stát se rovněž zavázal podporovat nákup vozidel na CNG a zkapalnělý zemní plyn (LNG) pro účely městské hromadné dopravy a linkové přepravy, nebo rozvoj veřejně přístupných plnicích stanic…
Máte pravdu a dalším závazkem je podpora využití zemního plynu v dopravě na základě Národního akčního plánu čisté mobility. Podle něj by například v roce 2020 měly mít orgány veřejné správy ve svých vozových parcích minimálně čtvrtinu aut s alternativním pohonem. To by mohlo představovat až 5000 nových CNG vozů.

Jaké investice se v příštích sedmi letech dají očekávat do stavby nových plnicích stanic?
Dnes mohou motoristé v Česku tankovat CNG u více než 170 plniček. Naprosto ideální pokrytí celé republiky reprezentuje 300 plniček. Předpokládám, že k tomuto číslu se v příštích letech dostaneme. Bavíme se o investici přibližně ve výši 1 miliardy korun. O tuto investici se podělí jednotlivé plynárenské společnosti a další investoři, dopravní podniky, města atd.

Kromě větší dojezdové vzdálenosti k plnicím stanicím veřejnosti stále vadí omezení vjezdu CNG vozidel do některých garáží…
O tom intenzivně za podpory příslušných ministerstev jednáme s generálním ředitelstvím Hasičského záchranného sboru. Jde o záležitost, kterou se v západní Evropě již podařilo vyřešit a věřím, že se to podaří i u nás.

Novinkou, ke které se zavazujete, je ale tzv. ozeleňování zemního plynu biometanem. Jaký bude další postup?
Biometan má výrazně nižší emisní stopu než benzin, nafta i klasický zemní plyn. Lze jej produkovat jako obnovitelný zdroj a mísit se zemním plynem. Je to skutečně velké téma. Našim cílem je tzv. ozelenit zemní plyn a výrazně posílit jeho obnovitelnou složku. Vím, že jednotlivé společnosti připravují velké projekty, které zajistí možnost vtláčení biometanu do plynovodní sítě a přímé využití biometanu v CNG. Rádi bychom do roku 2025 dosáhli 5%  podílu biometanu v celkové spotřebě v České republice. Upozorňuji, že je to naše vize. Jsou to smělé cíle. Na té cestě je však ještě řada neznámých, ale myslím, že se už prvního procenta dočkáme relativně brzy. Jedná se o poměrně složitou a drahou technologii, která je však zásadní pro udržitelný rozvoj nejen plynárenství, ale dopravy a energetiky jako takové.

Není ale CNG jen dočasným řešením. Trendem je elektromobilita. A co vodík?
Průměrný věk osobních automobilů v Česku přesahuje patnáct let. Široká veřejnost neřeší, zda si pořídí druhé vozidlo do domácnosti na popojíždění po městě, ale jak zajistí mobilitu pro celou rodinu za co nejméně peněz. Elektromobilita i vodík jsou pro nás „partnery“, kteří zlepší životní prostředí, ale jejich čas ještě nenastal. V dopravě teď bude doba plynová. Máme tady 10 nebo 15 let, kdy nebude v dopravě výhodnější alternativa, než je CNG. Pokud chcete, může jít o přechodné řešení, ale s ohledem na kupní sílu našich obyvatel, bude toto řešení funkční opravdu mnoho let.

Jan Valenta (52) je od roku 2015 předsedou Rady Českého plynárenského svazu. Zastává i funkci předsedy jednatelů a CEO ve společnosti GasNet, která zajišťuje provoz plynárenské distribuční soustavy na území České republiky kromě Prahy a jižních Čech. Vystudoval Matematicko-fyzikální fakultu Univerzity Karlovy.


Rádio Expres FM zaznamenává nejvyšší poslechovost za svou historii. Dopomohla i nová večerní show

14. srpna 2018 v 10:50

Pražské rádio Expres FM má nejvyšší poslechovost ve své šestnáctileté historii. Vyplývá to z aktuálních výsledků průzkumu Radioprojektu, které potvrdily vzestupnou tendenci v rámci denní i týdenní poslechovosti stanice. 

Bezpečné dodávky plynu jistí každý den 230 pracovníků pohotovostní služby

8. srpna 2018 v 15:33

Více než dvě stě plynařů je připraveno v jakoukoli denní dobu okamžitě vyrazit a co nejrychleji prověřit hlášení o závadách nebo úniku plynu, které lidé oznamují prostřednictvím nonstop linky plynové pohotovosti na čísle 1239. Pracovníci společnosti GridServices se v rámci skupiny innogy starají...

Sledujte sdílení kol a automobilů v aplikaci Moje Praha

8. srpna 2018 v 09:14

Po více jak půlročním provozu přichází aplikace Moje Praha s novinkami, které přinášejí Pražanům nové praktické informace. Vedle přehledu kulturního dění v metropoli a navigační služby na nejbližší místa ve veřejném prostoru, jako jsou úřady, volná parkovací místa, dětská hřiště, lékárny nebo...

Daniel Barták je bezpečnostním ředitelem DPP

3. srpna 2018 v 09:43

Dopravní podnik má od 1. srpna nového bezpečnostního ředitele. Nově bude funkci vykonávat Daniel Barták. Nahradil tak Antonína Fedorka, který k 31. červenci ukončil v DPP pracovní poměr.

V pololetí přibylo nejvíce podnikatelů za poslední tři roky

3. srpna 2018 v 08:17

V prvním pololetí roku 2018 začalo v České republice podnikat 31 187 fyzických osob, zatímco své podnikání ukončilo 24 698 lidí. Díky tomu v České republice přibylo během prvního pololetí 6 492 fyzických osob podnikatelů, o 43 % více než před rokem a nejvíce za poslední tři roky. Počet podnikatelů...

Počet českých firem s britským vlastníkem stále roste

1. srpna 2018 ve 12:05

Velká Británie by měla opustit Evropskou unii koncem března 2019. Poradenská společnost Bisnode, která dlouhodobě sleduje vzájemné vazby a propojení mezi ekonomickými subjekty, zveřejnila analýzu, ve které porovnává, jak se brexit vyvíjí z pohledu podnikání britských firem v České republice....

GasNet se soustředí na podporu seniorů. Za 10 let už firma věnovala více než 25 milionů korun

27. července 2018 ve 12:10

Polohovací lůžka, antidekubitní a zdravotní matrace a hygienické pomůcky – to jsou nejčastější položky nákupů pořizovaných z finančních darů pro domovy seniorů, hospice a další zdravotní a sociální zařízení. Takové zjištění vyplynulo z průzkumu společnosti GasNet ze skupiny innogy. Největší...

V prvním pololetí vzniklo 16 154 nových firem, hodně společností ale také zaniká

25. července 2018 v 15:19

V roce 2017 vzniklo nejvíc firem od předkrizového roku 2007. Loňský rekord v počtu nově registrovaných firem se zřejmě letos překonat nepodaří, přesto podnikatelé zakládají nové firmy stále rychlým tempem. V prvním pololetí jich vzniklo 16 154, což je o 7 procent méně než ve srovnatelném období...

Další články
Nahoru