Dnes Sobota - zatazeno 6°C
Zítra Neděle - polojasno 8°C
Sobota 20. 4. 2024
Svátek má Marcela
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
Čistírna v Bubenči zahájila provoz před 110 lety, dnes je v ní muzeum
Čistírna v Bubenči začala fungovat na začátku minulého století. Foto: archiv PVK

Čistírna v Bubenči zahájila provoz před 110 lety, dnes je v ní muzeum

Před 110 lety, 28. června 1906, zahájila oficiálně svůj provoz čistírna odpadních vod v Bubenči. Ve zkušebním provozu však byla již od února 1905.

cistirna-bubenec-interier-nahled Postavena byla podle návrhu otce pražské kanalizační sítě – anglického inženýra Williama H. Lindleye. V provozu byla až do zprovoznění nové Ústřední čistírny odpadních vod v roce 1967. V současnosti je v budově Muzeum stará čistírna.

Historie stokové sítě a čištění odpadních vod

Klenuté stoky v příkopech, původně určených k odvádění dešťové vody a výkalů, byly vybudována roku 1660. Tyto příkopy vedly z míst dnešního Můstku podél dnešní Národní třídy do Vltavy a z míst dnešní Prašné brány podél Revoluční třídy do Vltavy.

V témže roce postavili jezuité velkou klenutou stoku k odvodnění Klementina. Stoka byla splachována vodou, tekoucí z kašny na nádvoří Klementina. Stalo se tak proto, že v Klementinu bydlelo a studovalo několik set lidí.

Dvorský dekret schválil roku 1787 plán výstavby kanálů a uložil ihned započít se stavbou. Teprve poslední nejvyšší purkrabí hrabě Karel Chotek se energicky postaral o dokončení první veřejné kanalizace v Praze. V období 1816 – 1828 bylo postaveno 44 km stok

Městská rada zadala roku 1889 nový projekt kanalizace Dr. J. Hobrechtovi z Berlína a Ing. Kaftanovi. Projekt nesl označení "Generelní projekt“. Roku 1898 byla na Malé Straně zahájena stavba malostranského sběrače.

V městské radě byly roku 1899 schváleny plány na stavbu čistící stanice v Bubenči, v roce 1901 byla zahájena výstavba nové čistící stanice (čistírny odpadních vod).

1905 -  zahájení zkušebního provozu čistírny v Bubenči (od 2.2.1905) , oficiálně byla otevřena 28. června 1906.

V roce 1910 činila celková délka stokové sítě 145, 3 km.

1930 -  v důsledku rozvoje Prahy padají první úvahy o výstavbě nové čistírny, která by nahradila čistírnu v Bubenči.

Roku 1947 je v provozu 729,8 km trvalých stok a 203,1 km stok provizorních a starých.

1954 – vláda ČSR rozhodla o výstavbě nové ústřední kanalizační čistírny hl. m. Prahy na Trojském ostrově.

1967 – dokončena stavba čistírny na Trojském ostrově.

1974 až 1985 – probíhá první intenzifikace ÚČOV, zahrnující mimo jiné napojení kmenové stoky K, výstavbu druhé šnekové čerpárny, měření přítoku, výstavbu nové česlovny, dmychárny, kotelny, dalších dvou dosazovacích nádrží, kalových zahušťovacích a manipulačních nádrží.

Nejvyšší růst stokové sítě, kdy se délka prodloužila o 110 km je v roce 1985.

1994 – zahájení druhé intenzifikace ÚČOV, která byla dokončena v roce 1997.

2002 – povodeň zatopila celou čistírnu, kompletní provoz obnoven do konce téhož roku.

2016 – celková délka stokové sítě je 3647 km. Kromě ÚČOV v Praze funguje dalších 20 pobočných čistíren.


Autor: red

Tragická nehoda na železnici

18. dubna 2024 ve 13:22

Mezi Stodůlkami a Jinonicemi ve čtvrtek ráno po deváté hodině srazil vlak člověka, který zraněním na místě podlehl. Provoz v uvedeném úseku trati zhruba dvě hodiny stál, cestující museli místo vlaku použít MHD či jiný způsob dopravy.

Do kolejiště ve stanici metra Flora spadl muž

18. dubna 2024 ve 13:17

Zhruba pětapadesátiletý cestující spadl ve čtvrtek dopoledne kolem půl desáté do kolejiště ve stanici metra Flora na lince A. Utrpěl zranění hlavy, byl převezen do nemocnice. Provoz metra mezi stanicemi Želivského a Náměstí Míru byl obnoven v 10:43 hodin.  

Další články
Nahoru