Dnes Čtvrtek - zatazeno 2°C
Zítra Pátek - zatazeno 9°C
Pátek 22. 1. 2021
Svátek má Slavomír
Koronavirus
Aktuální informace o šíření epidemie v Praze.
Chystané zkrácení trasy autobusové linky 193 se ruší, nevznikne ani tramvajové spojení 19
Ilustrační foto: PID

Chystané zkrácení trasy autobusové linky 193 se ruší, nevznikne ani tramvajové spojení 19

Od poslední listopadové soboty mělo dojít k změnám v pražské MHD, konkrétně ze zkrácení trasy páteřní autobusové linky 193 a k zavedení tramvajové linky 19. Nakonec bylo rozhodnuto, že změny, proti kterým vystupovala Praha 4, se neuskuteční a odsouvají se na neurčito.

Autobus 193 jezdí od Šeberáku k vršovickému nádraží. Jedná se o vytíženou linku, hodně ji využívají senioři, protože á zastávku u polikliniky a městského úřadu vedle metra Budějovická. Organizace Ropid, která plánuje veřejnou dopravu v Praze a okolí, chtěla od soboty 28. listopadu zkrátit linku 193 tak, aby už nejezdila z Pankráce do Nuslí. Důvodem bylo plánované zavedení tramvajové linky 19, která měla být mezi Pražského povstání a Náměstí Bratří Synků koordinována se současnou linkou 18 a mít stejné intervaly jako linka 193. Celá trasa linky 19 měla být z Pankráce na Kubánské náměstí s plánovaným prodloužením až do Strašnic.

Lidé jezdící z Nuslí k poliklinice či na úřad by museli nově přestupovat, proti čemuž se postavila především s ohledem na seniory čtvrtá městská část. Podle prvního místostarosty pro dopravu finance a evropské fondy Zdeňka Kováříka (ODS) jsou i další důvody, proč současný stav neměnit.

„Linka 193 propojuje jednak před dvacet tisíc obyvatel od Kunratic, přes Jalodvorskou, Krč, Antala Staška, oblast pankráckých sídlišť, orní Nusle a dolní Nusle. Je to jediné takto komplexní propojení základní škol a mateřských škol, současně spojuje i soukromé školy církevní, městské umělecké a střední školy a významné volnočasové kapacity pro děti a mládež se spádovostí po celé trase. Páteřní linka byla je postupně kapacitně rozšiřována také pro propojení všech významných zdravotnických zařízení, poloviny sociálních zařízení, poloviny lékáren a samozřejmě i drtivé většiny kapacitních obchodních zařízení,“ uvedl Kovářík. 

Nakonec byly chystané změny po jednání s Prahou 4 v první polovině listopadu zrušeny. „Výsledkem jednání bylo, že linka 193 zůstane zatím v současné trase i parametrech a nová tramvajová linka 19 se prozatím zavádět nebude,“ potvrdil dnes bmluvčí Ropidu Filip Drápal. Případný návrat k diskusi o úpravách trasy linky 193 a lince 19 je podle něj možný v polovině příštího roku po dokončení rekonstrukce tramvajové trati v Táborské ulici.

Rozhovor s místostarostou Prahy 4 Zdeňkem Kováříkem: 

kovarik-zdenek

Místostarosta Zdeněk Kovářík

Jaké jsou hlavní argumenty Prahy 4 proti úpravám trasy autobusové linky 193?
Páteřní autobusová linka 193 propojuje jednak přes dvacet tisíc obyvatel od Kunratic, přes Jalodvorskou, Krč, Antala Staška, oblast pankráckých sídlišť, Horní Nusle a Dolní Nusle. Je to jediné takto komplexní propojení základní škol a mateřských škol, z nichž některé plní funkci dojízdných z titulu náplně (ZŠ Horáčkova, specializovná městská MŠ Horáčkova, specializovaná městská ZŠ Ružinovská), jiné z titulu vykrytí kapacit v rámci MČ (ZŠ Plamínkové, ZŠ Sdružení, ZŠ Poláčkova a všech 7 MŠ na trase), současně spojuje i soukromé školy církevní, městské umělecké a střední školy (u středních není takový problém s přestupem) a významné volnočasové kapacity pro děti a mládež se spádovostí po celé trase. Páteřní linka byla je postupně kapacitně rozšiřována také pro propojení všech významných zdravotnických zařízení, poloviny sociálních zařízení, poloviny lékáren a samozřejmě i drtivé většiny kapacitních obchodních zařízení. Nepodstatná není ani role linky, která spojuje většinu městské části s Úřadem městské části Praha 4, a tím spojuje obyvatele dohromady.

Nepřijde Vám argument Ropidu pro změnu trasy, že plánovaná linka tramvaje 19 by kopírovala trasu linky 193 od Pankráce přes Náměstí Bratří Synků až k nádraží ve Vršovicích, jako dostatečný? Ropid považuje tak dlouhý souběh za nesmyslný…
Vytíženost autobusu je již dnes ve zmiňovaném úseku výrazně vyšší než tramvaje a vzhledem k výše popsaným souvislostem je pro dolní Nusle i pro ostatní části s cílem v dolních Nuslích nezbytným propojením. Navíc v rozsahu cest dětí a mládeže, což není jen školní výuka, ale i odpolední volnočasová činnost, v rozsahu propojení zdravotnických, sociálních zařízení a lékáren a neskrývám i úřadu není pro oba konce věkového spektra přestup přijatelný a pro zbytek rozhodně není kladně přijímaný. Ropidem uváděný argument jasně dokumentuje zatímní dopravní nepotřebnost další tramvajové linky, zvláště, když nebude mít do doby rekonstrukce Krejcárku smysluplné pokračování z Vršovic a intenzita propojení Prahy 4 s Vršovicemi obchvatem přes bří. Synků, případně ještě s přestupem u Hvězdové je mizivá.

Kolik parkovacích míst zhruba zanikne kvůli výstavbě trati v ulici Na Pankráci a jak to aktuálně vypadá s požadavkem Prahy 4, aby byla zřízena nová místa?
Dle kapacity dnešní zóny placeného stání půjde o více než osmdesát parkovacích stání. Při projednávání a povolování rekonstrukce tramvajové trati Táborská – Na Pankráci – Na Veselí jsme všichni projednávající počítali s provozem tramvajové trati až při výluce stanice metra C Pankrác. Projektant v rámci této akce náhradu v lokalitě s výrazným přirozeným (stavebně daným) deficitem náhradní místa nenalezl. V současné době se pokoušíme nalézt místa v ulici Na Pankráci směrem od Hvězdovy do centra, kde, pokud se podaří zajistit stávající průjezdnost ulice Na Pankráci a kapacitu zejména křižovatky Na Pankráci x Hvězdova, by se mohlo podařit zhruba pětinu ubývající kapacity nahradit.

Jsou tato nová místa skutečně potřeba?
Jak už jsem řekl, jsme v místě s přirozeným deficitem. V přilehlém sídlišti je jedno parkovací místo na více než tři oprávněné rezidenty a v blokové zástavbě mezi ulicí Na Pankráci a 5.května je situace ještě horší, zde jsme však přesnější studii nedělali. Podobně je na tom i bloková zástavba okolo ulice Na Veselí až po ulici Sdružení. Takže je jasné, že potřeba jsou pro místní. A to jsem nehovořil o spádovosti místních veřejných budov.

V souvislosti s opravou stávající a zároveň výstavbou nové trati se diskutovalo o změně umístění zastávek u stanice metra Pražského povstání. Praha 4 požadovala praktičtější řešení pro cestující z pohledu přestupů. Jak to vypadá nyní?
Projektant a tým odborníků včetně městské části pracovali natolik usilovně, že se podařilo nalézt, vyprojektovat a následně bez námitek schválit řešení, které umožní společnou zastávku tramvaje a autobusu u metra Pražského povstání mezi dvěma křižovatkami s velmi dobrým přestupem na metro. Každý jsme museli kousek ustoupit, ale řešení se dle mého názoru povedlo. Zbývající část akce proběhne od března příštího roku do prakticky poloviny června. Bude pro horní Nusle, dolní Nusle a nás všechny včetně dodavatele znamenat velké vypětí, proto prosím všechny místní i přespolní o trpělivost, toleranci a dobrou náladu.


Praha 2: Odbor dopravy a územního rozvoje v karanténě

19. ledna 2021 v 16:47

Odbor dopravy a územního rozvoje (ODÚR) Prahy 2 bude fungovat od středy 20. ledna v omezeném režimu.

Dopravní omezení v Průběžné

14. ledna 2021 v 07:34

V souvislosti s pokračováním stavebních prací bude od 16. do 30. ledna uzavřena část ulice Průběžná v Praze 10. Uzavřen bude úsek mezi ulicemi Na Padesátém a Švehlova v obou směrech. 

Bubenečský tunel od čtvrtka v noci uzavřen

12. ledna 2021 v 11:03

Z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologie tunelů TKB bude Bubenečský tunel od čtvrtka 14. ledna od 23 hodin do pátku 15. ledna do 5 hodin uzavřen.

Od středy bude uzavřen tunel Mrázovka

11. ledna 2021 v 10:35

Z důvodu čištění kamer, pravidelné údržby a kontroly technologie bude tunel Mrázovka od středy 13. ledna od 23 hodin do čtvrtka 14. ledna do 5 hodin uzavřen.

V oblasti Petřin bude dva měsíce výluka pěti autobusových linek

10. ledna 2021 v 10:47

Od úterý 12. ledna začíná výluka na autobusových linkách 108, 168, 191, 260 a 910 v oblasti Petřin. Z důvodu pokračujících oprav kanalizace v ulici Na Petřinách bude od úterý 12. ledna po dobu přibližně dva měsíců vyloučen provoz mezi zastávkami Petřiny – Sídliště Petřiny pouze...

Pohonné hmoty na začátku roku zlevnily

9. ledna 2021 v 16:27

Pohonné hmoty v metropoli na začátku roku mírně zlevnily. Litr nejprodávanějšího benzinu Natural 95 se aktuálně u čerpacích stanic prodává v průměru za 28,65 koruny, před týdnem byl o 14 haléřů dražší, informovala ČTK. O 21 haléřů na litru zlevnila i nafta, za litr teď řidiči zaplatí průměrně...

Oprava vozovky na Jižní spojce

8. ledna 2021 v 08:18

V úterý 12. ledna provede Technická správa komunikací nutnou havarijní opravu nebezpečných výtluků na Jižní spojce. Jedná se o část pravého (pomalého) jízdního pruhu v místě těsně za lanovým mostem ve směru do centra (směr na Prahu 4 a Barrandovský most).

Praha 5 od ledna rozšiřuje parkovací zóny

7. ledna 2021 v 06:14

Praha 5 od 4. ledna rozšířila zóny placeného stání (ZPS) do dalších dvou lokalit. První z nich se nachází v okolí sídliště Podbělohorská, druhá pak v oblasti Horních Cibulek, kde dochází k rozšíření zón, které zde byly zavedeny v roce 2020.

Další články
Nahoru