Dnes Úterý - skorojasno 15°C
Zítra Středa - prehanky-dest 15°C
Úterý 20. 4. 2021
Svátek má Marcela
Koronavirus
Aktuální informace o šíření epidemie v Praze.
Chystané zkrácení trasy autobusové linky 193 se ruší, nevznikne ani tramvajové spojení 19
Ilustrační foto: PID

Chystané zkrácení trasy autobusové linky 193 se ruší, nevznikne ani tramvajové spojení 19

Od poslední listopadové soboty mělo dojít k změnám v pražské MHD, konkrétně ze zkrácení trasy páteřní autobusové linky 193 a k zavedení tramvajové linky 19. Nakonec bylo rozhodnuto, že změny, proti kterým vystupovala Praha 4, se neuskuteční a odsouvají se na neurčito.

Autobus 193 jezdí od Šeberáku k vršovickému nádraží. Jedná se o vytíženou linku, hodně ji využívají senioři, protože á zastávku u polikliniky a městského úřadu vedle metra Budějovická. Organizace Ropid, která plánuje veřejnou dopravu v Praze a okolí, chtěla od soboty 28. listopadu zkrátit linku 193 tak, aby už nejezdila z Pankráce do Nuslí. Důvodem bylo plánované zavedení tramvajové linky 19, která měla být mezi Pražského povstání a Náměstí Bratří Synků koordinována se současnou linkou 18 a mít stejné intervaly jako linka 193. Celá trasa linky 19 měla být z Pankráce na Kubánské náměstí s plánovaným prodloužením až do Strašnic.

Lidé jezdící z Nuslí k poliklinice či na úřad by museli nově přestupovat, proti čemuž se postavila především s ohledem na seniory čtvrtá městská část. Podle prvního místostarosty pro dopravu finance a evropské fondy Zdeňka Kováříka (ODS) jsou i další důvody, proč současný stav neměnit.

„Linka 193 propojuje jednak před dvacet tisíc obyvatel od Kunratic, přes Jalodvorskou, Krč, Antala Staška, oblast pankráckých sídlišť, orní Nusle a dolní Nusle. Je to jediné takto komplexní propojení základní škol a mateřských škol, současně spojuje i soukromé školy církevní, městské umělecké a střední školy a významné volnočasové kapacity pro děti a mládež se spádovostí po celé trase. Páteřní linka byla je postupně kapacitně rozšiřována také pro propojení všech významných zdravotnických zařízení, poloviny sociálních zařízení, poloviny lékáren a samozřejmě i drtivé většiny kapacitních obchodních zařízení,“ uvedl Kovářík. 

Nakonec byly chystané změny po jednání s Prahou 4 v první polovině listopadu zrušeny. „Výsledkem jednání bylo, že linka 193 zůstane zatím v současné trase i parametrech a nová tramvajová linka 19 se prozatím zavádět nebude,“ potvrdil mluvčí Ropidu Filip Drápal. Případný návrat k diskusi o úpravách trasy linky 193 a lince 19 je podle něj možný v polovině příštího roku po dokončení rekonstrukce tramvajové trati v Táborské ulici.

Rozhovor s místostarostou Prahy 4 Zdeňkem Kováříkem: 

kovarik-zdenek

Místostarosta Zdeněk Kovářík

Jaké jsou hlavní argumenty Prahy 4 proti úpravám trasy autobusové linky 193?
Páteřní autobusová linka 193 propojuje jednak přes dvacet tisíc obyvatel od Kunratic, přes Jalodvorskou, Krč, Antala Staška, oblast pankráckých sídlišť, Horní Nusle a Dolní Nusle. Je to jediné takto komplexní propojení základní škol a mateřských škol, z nichž některé plní funkci dojízdných z titulu náplně (ZŠ Horáčkova, specializovná městská MŠ Horáčkova, specializovaná městská ZŠ Ružinovská), jiné z titulu vykrytí kapacit v rámci MČ (ZŠ Plamínkové, ZŠ Sdružení, ZŠ Poláčkova a všech 7 MŠ na trase), současně spojuje i soukromé školy církevní, městské umělecké a střední školy (u středních není takový problém s přestupem) a významné volnočasové kapacity pro děti a mládež se spádovostí po celé trase. Páteřní linka byla je postupně kapacitně rozšiřována také pro propojení všech významných zdravotnických zařízení, poloviny sociálních zařízení, poloviny lékáren a samozřejmě i drtivé většiny kapacitních obchodních zařízení. Nepodstatná není ani role linky, která spojuje většinu městské části s Úřadem městské části Praha 4, a tím spojuje obyvatele dohromady.

Nepřijde Vám argument Ropidu pro změnu trasy, že plánovaná linka tramvaje 19 by kopírovala trasu linky 193 od Pankráce přes Náměstí Bratří Synků až k nádraží ve Vršovicích, jako dostatečný? Ropid považuje tak dlouhý souběh za nesmyslný…
Vytíženost autobusu je již dnes ve zmiňovaném úseku výrazně vyšší než tramvaje a vzhledem k výše popsaným souvislostem je pro dolní Nusle i pro ostatní části s cílem v dolních Nuslích nezbytným propojením. Navíc v rozsahu cest dětí a mládeže, což není jen školní výuka, ale i odpolední volnočasová činnost, v rozsahu propojení zdravotnických, sociálních zařízení a lékáren a neskrývám i úřadu není pro oba konce věkového spektra přestup přijatelný a pro zbytek rozhodně není kladně přijímaný. Ropidem uváděný argument jasně dokumentuje zatímní dopravní nepotřebnost další tramvajové linky, zvláště, když nebude mít do doby rekonstrukce Krejcárku smysluplné pokračování z Vršovic a intenzita propojení Prahy 4 s Vršovicemi obchvatem přes bří. Synků, případně ještě s přestupem u Hvězdové je mizivá.

Kolik parkovacích míst zhruba zanikne kvůli výstavbě trati v ulici Na Pankráci a jak to aktuálně vypadá s požadavkem Prahy 4, aby byla zřízena nová místa?
Dle kapacity dnešní zóny placeného stání půjde o více než osmdesát parkovacích stání. Při projednávání a povolování rekonstrukce tramvajové trati Táborská – Na Pankráci – Na Veselí jsme všichni projednávající počítali s provozem tramvajové trati až při výluce stanice metra C Pankrác. Projektant v rámci této akce náhradu v lokalitě s výrazným přirozeným (stavebně daným) deficitem náhradní místa nenalezl. V současné době se pokoušíme nalézt místa v ulici Na Pankráci směrem od Hvězdovy do centra, kde, pokud se podaří zajistit stávající průjezdnost ulice Na Pankráci a kapacitu zejména křižovatky Na Pankráci x Hvězdova, by se mohlo podařit zhruba pětinu ubývající kapacity nahradit.

Jsou tato nová místa skutečně potřeba?
Jak už jsem řekl, jsme v místě s přirozeným deficitem. V přilehlém sídlišti je jedno parkovací místo na více než tři oprávněné rezidenty a v blokové zástavbě mezi ulicí Na Pankráci a 5.května je situace ještě horší, zde jsme však přesnější studii nedělali. Podobně je na tom i bloková zástavba okolo ulice Na Veselí až po ulici Sdružení. Takže je jasné, že potřeba jsou pro místní. A to jsem nehovořil o spádovosti místních veřejných budov.

V souvislosti s opravou stávající a zároveň výstavbou nové trati se diskutovalo o změně umístění zastávek u stanice metra Pražského povstání. Praha 4 požadovala praktičtější řešení pro cestující z pohledu přestupů. Jak to vypadá nyní?
Projektant a tým odborníků včetně městské části pracovali natolik usilovně, že se podařilo nalézt, vyprojektovat a následně bez námitek schválit řešení, které umožní společnou zastávku tramvaje a autobusu u metra Pražského povstání mezi dvěma křižovatkami s velmi dobrým přestupem na metro. Každý jsme museli kousek ustoupit, ale řešení se dle mého názoru povedlo. Zbývající část akce proběhne od března příštího roku do prakticky poloviny června. Bude pro horní Nusle, dolní Nusle a nás všechny včetně dodavatele znamenat velké vypětí, proto prosím všechny místní i přespolní o trpělivost, toleranci a dobrou náladu.


Zlíchovský tunel bude v noci uzavírán

Včera v 10:11

Od 19. dubna do 20. dubna v noci od 23 do 5 hodin bude uzavřen západní tubus A (směr Barrandovský most) a druhý tubus bude jednosměrný v původním směru.

Letenský tunel bude tři noci uzavřen

17. dubna 2021 v 09:39

Z důvodu pravidelné údržby technologie bude Letenský tunel od 20. dubna do 23. dubna vždy od 23 do 5 hodin uzavřen.

Pokračuje rekonstrukce Štěrboholské spojky

16. dubna 2021 ve 21:44

Technická správa komunikací zahájí v sobotu 24. dubna další etapu rekonstrukce Štěrboholské spojky, jedné z radiál Městského okruhu na východě Prahy.

Sezonní vlaky z Prahy do středních Čech vyjedou v sobotu

15. dubna 2021 ve 12:07

V sobotu 17. dubna vyjedou po delší zimní přestávce opět sezonní víkendové rekreační vlaky PID dopravců České dráhy a KŽC Doprava, které spojují metropoli s turisticky atraktivními lokalitami středních Čech i sousedních krajů. 

Bubenečský tunel bude od čtvrtka do pátku uzavřen

13. dubna 2021 v 07:57

Pravidelná údržba a kontrola technologie tunelů uzavře Bubenečský tunel od čtvrtka 15. dubna od 23 hodin do pátku 16. dubna do 5 hodin.

Další články
Nahoru