Chystaná tramvajová trať z Modřan do Libuše bude prodloužena k Nových Dvorům, rozhodli radní
27. ledna 2020 20:26
Stavba prodloužení se předpokládá do roku 2027, v termínu dokončení prvního úseku trasy metra D. Z Libuše pojedou tramvaje Novodvorskou ulicí, po necelém kilometru zahnou doprava do ulice Chýnovská, pak doleva do Libušské, následně doleva do Durychovy a zpět na Novodvorskou na úrovni Nových dvorů. Na trase vzniknou dvě nové tramvajové zastávky Přírodní a Nové Dvory.
Předpokládané náklady jsou 350 milionů korun. Odhad bude zpřesněn na základě hotového projektu a přesná částka bude jasná po dokončení výběrového řízení na stavebníka. Dopravní podnik požádá o peníze na projekt hlavní město. Na samotnou stavbu požádá o část peněz z evropských fondů.
Tento úsek naváže na připravovanou 1,9 kilometru dlouhou tramvajovou trať Modřany – Libuš, u které se plánuje realizace podstatně dříve, už v letech 2021 až 2022. Trať bude mít čtyři zastávky (Modřanský vodojem, Observatoř Libuš, Sídliště Libuš, Libuš – metro). Odhad nákladů na tuto tramvajovou trať je 525 milionů korun.
Prodloužení tramvajové trati je přáním Prahy 12, Prahy-Libuš a také čtvrté městské části. Už loni v červenci schválili radní Prahy 4 usnesení, kterým „MČ Praha 4 zásadně nesouhlasí s ukončením (byť dočasným) tramvajové trati na Libuši a žádá o neprodlené přehodnocení záměru a nejpozději v souvislosti s metrem D dostavbu trati až na Nové Dvory.“
„Toto je opakovaně schválená varianta obsažená roky v územním plánu, je jediná vyhovující z hlediska organizace MHD na jihu města. Nové Dvory budou dobudovány do obvodového spádového centra a také musí být zásadním dopravním uzlem, je to jediné vhodné místo,“ sdělil serveru Pražský patriot 1. místostarosta Prahy 4 pro oblasti financí, dopravy a evropských fondů Zdeněk Kovářík (ODS).
Podpora ze strany Prahy 12
Prodloužení tramvajové trati až na Nové Dvory podporuje i radnice Prahy 12. „Zdánlivě se může zdát, že spojení tramvají je zbytečné, protože tudy povede metro, ale tramvaj zde má svůj význam. Využili by ji lidé z oblastí v blízkosti trati, hlavně Libuše, lokalit kolem Durychovy ulice i z Kamýku, který nemá s Modřany přímé spojení MHD,“ sdělila místostarostka Prahy 12 Eva Tylová (BEZPP/Piráti s podporou Zelených), která má v kompetenci, mimo jiné, oblast územního rozvoje a životního prostředí.
Již dříve navíc zazněly úvahy, že by tramvaj mohla pokračovat z Nových Dvorů dolů z kopce ulicí Novodvorská až na sídliště Novodvorská. „Nastíněná myšlenka je poměrně smělá a není zahrnuta v současné době ve strategických dokumentech rozvoje Prahy, nicméně čistě z hlediska technického by zřejmě byla realizovatelná,“ sdělila za pražský dopravního podnik mluvčí Aneta Řehková.
„Protažení tramvaje dále dolů ulicí Novodvorskou sice není nikde podchyceno územním plánem, ale je prostorově reálné. Ovšem při hodnocení kapacity dopravních vztahů a zátěží asi neprokážeme ekonomickou efektivitu. Praha 4 tuto možnost neprojednávala, ale zásadně se nebráníme,“ dodal místostarosta „čtyřky" Zdeněk Kovářík.