dnes
Středa - jasno
4°C
zítra
Čtvrtek - obcasny-dest
5°C
pozítří
Pátek - prehanky-snih-dest
4°C
Chuchle se dočká midibusové linky
Denně vozí malé autobusy veřejné dopravy v Praze 35 000 cestujících. Foto: Ropid

Chuchle se dočká midibusové linky

Již deset let vozí po Praze cestující minibusy, nebo – li malé autobusy. Jelikož je v Praze spousta míst, kde by měly běžné autobusy kvůli svým rozměrům problémy, nasazení těchto malých se osvědčilo a rozvoj těchto speciálních linek bude pokračovat i v budoucnu. Do března začnou minibusy využívat cestující z Velké Chuchle.

Midibusové linky si získaly poměrně velkou oblibu, část z nich spolufinancují jako nadstandardní obsluhu také samotné městské části. Začaly vznikat také lokální midibusové linky uvnitř jednotlivých městských částí jako návazná doprava na železnici, například linka 262 v Klánovicích.

Některé linky slouží jako praktické spojení se zdravotnickými a sociálními zařízeními. Zavádění těchto linek přispělo k omezení neefektivních speciálních linek určených pouze pro tělesně postižené, které často jezdí v ulicích hlavního města prázdné, maximálně s jedním dvěma cestujícími.

Za jeden den přepraví malé autobusy veřejné dopravy v Praze zhruba 35 000 cestujících. „Nejvíce z lidí přepravuje linka 296, jde zhruba o 5 000 cestujících denně, linku 151 přibližně 4 000 a linku linka 138 3500 lidí denně,“ uvádí Filip Drápal z Ropidu.

Ve vysokém stádu příprav je nová linka, která bude fungovat v trase Nádraží Chuchle – Na Hvězdárně. Její spuštění je naplánováno do konce března letošního roku.

„Malej, ale šikovnej“

Současné vnější rozměry minibusů stávajícím linkám vyhovují, je však možné, že do některých dalších lokalit bude vhodnější nasadit ještě menší vozidlo.“Zatím je stav ve všech řešených oblastech uspokojivý. Za dobu provozu midibusů jsme zaznamenali připomínky cestujících u vozidel SOR BN8,5 na malou kapacitu plošiny pro invalidní vozík nebo kočárek a také na malý počet bezbariérově přístupných sedaček.

Těmto požadavkům lépe vyhovují v současnosti dodávané nové vozy Solaris,“ říká Filip Drápal. Pražský dopravní podnik koncem loňského roku obdržel deset nových midibusů Solaris.

Filip Drápal připouští, že problémy jsou někdy s malou kapacitou minibusů. Na některých linkách, například číslo 138 nebo 296, dochází k nárazovému přetěžování vozidel. „V drtivé většině případů ale kapacitně na nasazovaných linkách postačují,“ ujišťuje Drápal.

Komplikace

Problémy v provozu minibusů nastávají především s neukázněnými řidiči, kteří parkují, kde nemají. Potíže s průjezdností bývají většinou vždy zpočátku provozu konkrétní linky, po několika dnech nebo týdnech provozu už většina automobilistů ví, kde si může dovolit zaparkovat a kde ne. „Takže v běžném provozu s tím až takové problémy nejsou,“ pokračuje Filip Drápal.

Midibusy, krom toho, že se dostanou do míst, kde by měl standardní autobus problémy, mají levnější provoz. Průměrná cena za jeden kilometr se u midibusů pohybuje zhruba o 10 až 15 procent níže než u standardního dvanáctimetrového autobusu.

V současné době je na linky MHD v Praze nasazován následující počet midibusů:

  • pracovní den: 57 midibusů (linky 108, 116, 128, 138, 151, 156, 160, 168, 173, 216, 236, 245, 255, 262, 264, 265, 291, 292, 293, 295, 296, 297)
  • víkend: 46 midibusů (linky 103, 108, 116, 128, 138, 148, 151, 160, 164, 173, 216, 230, 236, 245, 255, 257, 259, 264, 265, 266, 291, 292, 295, 296, 297, 514)

Další články
Nahoru