dnes
Sobota - obcasny-dest
6°C
zítra
Neděle - obcasny-dest
5°C
pozítří
Pondělí - obcasny-dest
6°C
Chodníky v Praze budeme solit jen výjimečně, slibují před zimou silničáři
Zimní údržba pražských chodníků. Ilustrační foto: TSK

Chodníky v Praze budeme solit jen výjimečně, slibují před zimou silničáři

Pražští radní přijali na začátku loňského roku usnesení, kterým umožnili správcům komunikací v metropoli solit při zimní údržbě chodníky. Našlo se dost Pražanů, kteří se začali proti solení bouřit. Vadilo jim údajné ničení budov, bot i zdraví zvířat. Vznikaly dokonce petice. Solení je povoleno i letos. Server Pražský patriot položil v souvislosti s používáním soli několik otázek Tomáši Mrázkovi z Technické správy komunikací.

V jakých případech budete letos při údržbě komunikací v zimě solit?
Technická správa komunikací může použít posypovou sůl standardně na vozovky, s výjimkou chráněných přírodních oblastí, zdrojů pitné vody, železničních přejezdů nebo Nuselského mostu. Na chodnících nám použití směsi posypové soli a inertního materiálu, a to v poměru 1:3 ve prospěch inertu, umožňuje usnesení Rady hlavního města Prahy. A to za velmi přísných podmínek a pouze v mimořádných případech jako ledovka či extrémní spad sněhu. Prostě to neznamená, že při každém poprašku používáme na chodníky tuto směs.

Jaká sůl se používá?
Na motoristické komunikace používáme standardní vlhčenou sůl (70% chlorid sodný a 30% roztok chloridu vápenatého) nebo krystalickou sůl (100% chlorid sodný).

Nejsou při solení poškozovány pražské památky a příroda? Když sůl skončí ve Vltavě, neničí to život v řece?
Kvalitu vody běžně kontroluje Povodí Vltava a žádné problémy nám zatím nehlásili. A z našich lidí jistě nikdo úmyslně nevysype plný vůz posypové soli k základům nějaké pražské památky.

Kde sůl z pražských silnic a chodníků po zimě končí?
Sůl se sněhem rozpustí a ve větší míře skončí tradiční cestou v odpadní síti a zamíří do čističky, které si s tím bez problému poradí.

Kolik solení v loňském roce stálo a jakou částku máte vyčleněnu na letošní rok?
Průměrný měsíc zimní služby stojí zhruba 100 miliónů korun. Náklady na posypový materiál za celou sezónu, která má pět měsíců, se pohybují v řádech desítek miliónů korun. Konkrétní suma záleží na průběhu zimy.

Slyšel jsem stesky lidí, kterým sůl zničila boty, které jim nechtěli v obchodě vyměnit. Obrací se na vás lidé, kteří chtějí škody ze soli uhradit?
Na nás se lidé obracejí zcela výjimečně. A hlavně jsme správci, ne majitelé komunikací. Tím je hlavní město nebo městské části.


Praha uspěla ve sporu s řidičem UBERu. Podle soudu se jedná o taxislužbu

8. listopadu 2017 v 18:30 | Aktualizováno 1. ledna 1970, 01:00

Nejvyšší správní soud zrušil verdikt městského soudu v kauze řidiče využívajícího aplikaci UberPop. Řidič město žaloval kvůli tomu, že nesouhlasil s pokutou od magistrátu. Nejvyšší správní soud tak svým rozhodnutím potvrdil, že UBER má být posuzován jako klasická...

Tato běžně používaná věc může zabíjet. Týká se to překvapivě velkého množství lidí

6. listopadu 2017 v 11:37 | Aktualizováno 1. ledna 1970, 01:00

Kolik především mladých nevidíte na silnici jinak, než se sluchátky v uších? Ať už jde o pěší, řidiče nebo cyklisty. Z průzkumu odborníků ÚAMK a dalších evropských automotoklubů vyplývá, že každý desátý v průměru jede na kole se sluchátky na uších. Že je to jejich věc? Ne tak docela, protože...

Další články
Nahoru