dnes
Pondělí - zatazeno
11°C
zítra
Úterý - zatazeno
16°C
pozítří
Středa - polojasno
16°C
Slety a spartakiády připomínají pod Strahovem velkorysé dopravní stavby, chátrající tramvajová nádraží
Smyčka Dlabačov už roky chátrá. Uzavřený je i nadchod, po kterém by stejně neměl kdo chodit, protože žádná linka do obratiště nevede. Foto (4x): JP

Slety a spartakiády připomínají pod Strahovem velkorysé dopravní stavby, chátrající tramvajová nádraží

Když se v roce 1948 konal v Praze první poválečný slet sokolů, davy cvičenců a návštěvníků se podařilo na Strahov dopravit i díky nové organizaci dopravy. V témže roce totiž začaly v blízkosti stadionu fungovat rozhlehlé tramvajové smyčky, z nichž jedna je dodnes využívaná.

Autorem obou efektivních řešení byl významný dopravní odborník Vojtěch Thoř, po 2. světové válce a v době výstavby ústřední ředitel Dopravních podniků hl. m. Prahy, který se zasloužil o mnoho inovací v pražské městské dopravě.

smycka-dlabacov-historie-foto-dpp

Smyčka Dlabačov po svém zprovoznění. Foto: archiv DPP

Smyčky Královka a Dlabačov lze díky jejich kapacitě považovat za takzvaná tramvajová nádraží. Na území metropole jsou ojedinělá. Jelikož byly vybudovány k návozu a odvozu účastníků a návštěvníků všesokolských sletů, později spartakiád, odpovídají tomu i jejich dispozice.

Obě smyčky, které od sebe dělí zhruba 250 metrů, mají několik nástupišť. Z nich vedou poměrně široká schodiště a kapacitní nadchody, ze kterých vychází několik cest, mimo jiné ke strahovskému stadionu.

Dnes je smyčka Dlabačov prakticky neužívaná, jen občas zde zastaví manipulační vůz, nebo například nedávno sem dovezla novináře v rámci tiskové konference zrekonstruovaná historická souprava T2. Samotná smyčka je zpustlá, stejně jako její bezprostřední okolí. V dobrém stavu nejsou ani konstrukce železobetonové lávky, ze které na několika místech prorůstá asfaltovým provrchem tráva. Z bezpečnostních důvodů je na lávku dokonce zakázán vstup.

smycka-dlabacov-turnikety

V minulosti tudy chodily davy, dnes je tu pusto

Původně červený železný monument s názvem smyčky byl bohužel v uplynulých letech odstraněn. Pro fanoušky tohoto a dalších retro prvků v místě nemá pražský dopravní podnik dobrou zprávu. „Ty původní spartakiádní cedule a další dobové záležitosti tam v tuto chvíli obnovovat neplánujeme,“ uvedla mluvčí Aneta Řehková.

Jaký bude další osud chátrajících nadchodů, které jsou ve správě pražských silničářů, zatím není jasné.

Deponovací kapacita smyčky Dlabačov je úctyhodných 26 vozů T3, u Královky to je 20 vozů. „Smyčka Dlabačov není užívána pro pravidelnou linku, nicméně kolejiště pravidelně udržujeme,“ sdělila mluvčí Řehková.

To linka Královka své využití má. Už zdálky je to patrné podle modrého zbarvení nadchodů, které jsou udržovány ve stavu, aby se po nich dalo chodit. Od roku 2017 je využívána speciální nostalgickou linkou 23. Ta jezdí v běžném z Královky přes Pražský hrad, Národní Divadlo, Karlovo náměstí a Vinohrady na Zvonařku. Jelikož je brána i jako atrakce pro turisty, její provoz je v době koronavirové pandemie pozastaven.

smycka-kralovka

Smyčka Královka byla vždy laděna do modré barvy, historii ctí nátěr nadchodů

Když linka jezdí, obsluhují ji soupravy T3 z šedesátých let, tedy ještě s původními plastovými sedačkami nebo číselnými označovníky. Aby nikdo nemohl tyto dříve oblíbené suvenýry z MHD odnést, jsou „ozdobeny“ zámkem. Když jsou nějaké větší akce na Strahově, tak na Královku jezdí posilová linka 42. I u této smyčky byl v minulosti modře natřený název z kovu, byl však odstraněn.

Sletový provoz před více než sedmdesáti lety připomíná i podchod pod ulicí Bělohorská, který je mezi oběma smyčkami. Tento vůbec nejstarší pražský podchod je dlouhý 41 metrů, vysoký 2,5 metru a široký 4 metry. Navazující rampy měří dohromady 42 metrů. Kolaudace podchodu i všech okolních lávek se uskutečnila 16. června 1948.

prvni-prazsky-podchod

První pražský podchod má být zasypán, zatím stále slouží chodcům i vandalům

Když v roce 2016 tehdejší vedení Prahy schválilo koncepční studii revitalizace Bělohorské ulici, počítalo se zrušením podchodu. „Velkou změnou bude také zasypání podchodu na Malovance. Ten je nejstarší v Praze a chodci jej kvůli nevábnému prostředí téměř nevyužívají. Místo podchodu se v zájmu pěších zúží ulice do jednoho pruhu,“ uvedla tehdejší náměstkyně primátorky Petra Kolínská.

Ke studii jako takové však měla řadu připomínek veřejnost i komunální politici. Revitalizace, která měla odstartovat v roce 2018, dodnes nezačala. I když jsou smyčky Královka a Dlabačov u ulice Bělohorská, jejich budoucí podobu by měla řešit samostatná studie.


Svatováclavská jízda motocyklů Prahou omezí dopravu

Včera v 09:32

V pondělí 28. září se koná 6. ročník Svatováclavské jízdy motocyklů Prahou. Trasa jízdy povede po komunikacích na území městských částí Praha 1, 6, 7, 9 a 19. Kolona motocyklů – cca 100 účastníků – vyjede ve 12 hodin ze Strahova a kolem 12:45 hodin kolona opustí území hl. m. Prahy ve...

Dopravní omezení v souvislosti se silničním během Běchovice - Praha

26. září 2020 v 09:25

V neděli 27. září se koná 124. ročník silničního běhu Běchovice – Praha. Dopravní opatření související s touto významnou sportovní akcí se budou týkat komunikací na území městských částí Praha 3, 9, 14 a 21.

Most přes Jeremiášovu ulici je dokončen

26. září 2020 v 05:55

Ve čtvrtek 24. září dokončila Technická správa komunikací práce na mostním objektu X 037, který převádí silniční dopravu v Líšnické ulici přes ulici Jeremiášovu.

Spanilá jízda vozidel Volkswagen zítra omezí dopravu

25. září 2020 v 09:23

V sobotu 26. září se koná spanilá jízda vozidel VW Transportérů po komunikacích na území městských částí Praha 1, 2, 7 a 8. Kolona – cca 120 účastníků – vyjede v 10 hodin od Výstaviště Praha v Holešovicích a zpět se vrátí do cca 12:30 hodin.

Internacionální ulice v Suchdole bude uzavřena

23. září 2020 v 11:14

Z důvodu výstavby nového vodovodního řadu v Suchdolské ulici bude uzavřena ulice Internacionální na křižovatce s ulicí Suchdolskou od soboty 26. září do úterý 29. září pro veškerý provoz v obou směrech. Ulice Internacionální bude průjezdná od Kamýcké po Suchdolské náměstí. Zastávka Suchdolské...

Letenský tunel bude příští týden uzavřen

23. září 2020 v 09:31

Noční uzavření Letenského tunelu proběhne od 29. září od 23 hodin do 30. září do 5 hodin.

V ulici Jana Želivského pokračují opravy

23. září 2020 v 08:20

Od soboty 26. září 2020 bude Technická správa komunikací pokračovat v souvislé údržbě vozovky na komunikaci Jana Želivského v úseku Koněvova – Olšanská ve směru z centra.  Práce by měly skončit 10. října 2020.

Začala rekonstrukce tramvajové trati v ulicích Na Veselí a Soudní

21. září 2020 v 10:11

Pražský dopravní podnik (DPP) se v sobotu 19. září pustil do rekonstrukce další tramvajové trati v Praze, která je v havarijním stavu, konkrétně v ulicích Na Veselí a Soudní. Z tohoto důvodu bude do 27. listopadu obousměrně přerušen provoz tramvají v úseku Pražského povstání – Vozovna...

Dopravní opatření v souvislosti s akcí 400 let od bitvy na Bílé hoře

18. září 2020 v 08:23

V pátek 18. září v čase od cca 18:45 do 20:15 hodin se v rámci akce 400 let od bitvy na Bílé hoře uskuteční v Praze 6 slavnostní průvod historických vojsk od Písecké brány do parku Maxe van der Stoela. 

Další články
Nahoru