dnes
Pondělí - polojasno
16°C
zítra
Úterý - zatazeno
19°C
pozítří
Středa - obcasny-dest
14°C
Nejsme v žádném fanklubu, říká představitel divadelního Kajínka Martin Procházka
V roli vězně Kajínka se představuje Martin Procházka. Foto: Divadlo Zaseto

Nejsme v žádném fanklubu, říká představitel divadelního Kajínka Martin Procházka

Celovečerní film, řada dokumentů, stovky publikací a teď i divadelní hra. O jméno Jiřího Kajínka v tuto chvíli není nouze zavadit, diskuze proudí všemi směry. Na tento aktuální „fenomén“ také narazilo Divadlo Zaseto, které před několika týdny uvedlo premiéru své nové hry Kajínek. Na začátku tohoto se konala první repríza, zítra mohou diváci navštívit druhou. Představení vznikalo dávno předtím, než byl nejznámější český vězeň propuštěn. Proč se Zaseto pustilo do tohoto tématu, jaké jsou ohlasy a co říká na současný boom okolo Jiřího Kajínka, prozradil serveru Pražský patriot scénárista a producent Divadla Zaseto Martin Procházka.

Scénář jste napsal před rokem, tušil jste, jaký to bude mít mediální ohlas?
Ne, netušil. Nemohl jsem v té době vědět, že pan Kajínek dostane milost od prezidenta Zemana. V té době jsem si pohrával s myšlenkou napsat komedii, kde bude ústřední postavou nejznámější vězeň. Šlo mi nejvíce o fakt, že byl natočený film, že bylo natočeno mnoho dokumentů, vyšly stovky publikací, ale nikoho nenapadlo přivést Jiřího Kajínka na divadelní prkna, a už vůbec ne, udělat si legraci z postav, ať už skutečných nebo smyšlených, a vyrobit to jako divadelní komedii. Původně jsem to zamýšlel jako muzikál. Napsal jsem k tomu libreta a úplně mě to odrovnalo. Smál jsem se tomu jako pitomec strašnou dobu. Nakonec z toho sešlo, protože vyrobit autorskou hudbu se ukázalo z časových důvodů jako velmi náročná věc.
 
Jak vás napadlo zpracovat tohle téma?
Dělal jsem produkci k jednomu celovečernímu hranému filmu, který půjde snad do kin příští rok. Zbyla mi hromada policejních uniforem. Chtěl jsem je využít do divadla, a tak jsem dokola přemýšlel o tématu. Režisér toho filmu Pjeer Van Eck mi poradil, abych napsal Kajínka. Měl jsem scénář do deseti dnů hotový.


Říkal jste že, jste scénář napsal půl roku před propuštěním Jiřího Kajínka na svobodu. Jak jste se s tím vypořádal ve scénáři?
No je pravda, že jsme začali až někdy v dubnu 2017 dělat přípravy k realizaci scénáře. Do té doby jsme měli plné ruce práce s probíhajícím velice úspěšným představením Shoes Jana Krause, což je opět parodie na známou TV show. Když přišel čas na plánovanou první čtenou zkoušku, ohlásil prezident Zeman před návštěvou Číny, že uvažuje o milosti pro pana Kajínka. To byla pro nás docela rána, protože ve scénáři jsem s takovou alternativou vůbec nepočítal. Dokonce jsme zvažovali, že to vůbec dělat nebudeme. Nakonec to prosadil režisér divadla Martin Čermák, že když už je to jednou napsaný, že to prostě uděláme. Chtělo to jen přepsat konec. Takže jsem předělal konec hry a začali jsme to zkoušet někdy na konci června.

Nebáli jste se, že si to diváci spojí s mediální kampaní a že Vás to může nějak poškodit?
Báli, ale říkali jsme si, že na podzim už bude ticho a že se na pana Kajínka trochu zapomene.

Co říkáte na pětidílný dokument Já Kajínek, který uvedla televize?
Po pravdě řečeno nás to hází do krabice společně s celým fenoménem o Kajínkovi. Jenomže naše divadlo se zabývá recesí a děláme si z toho legraci. Nejsme v žádném fanklubu a celá kauza jde mimo nás. Vlastně naším postojem a příběhem jdeme úplně opačným směrem. Problém je, že když vidí obyčejný divák někde v programu, že se hraje divadlo s názvem „Kajínek“, spojí si to s medializací, která právě probíhá kolem něj a může ho to naopak odradit. Prostě je toho teď všude moc.
 
Takže nemáte radost, že se můžete povozit a využít reklamu?
Ono to vypadá, že nám to může pomoct, ale z fotografií z představení to divák dopředu nemůže odhadnout, že se jedná o recesi a vtipy. Tedy, že tady jde o humor a že je to vlastně sitcom. 19. listopadu jsme uvedli premiéru v Malostranské besedě. Předtím mi volali z TV Prima, jestli by si mohli natočit kus z představení do posledního dílu do dokumentu o Kajínkovi. Byl jsem pro. Pak přijel početný štáb a my jsme to představení odehráli. Diváci se bavili a byla to neskutečná „břuchanda“. Jenže pak jsem se po představení dozvěděl, že na premiéru dorazil i Jiří Kajínek, a to mi úsměv zmizel. Nevěděl jsem, jak mám reagovat, protože dle mého názoru, některý fóry se mu nemusely líbit. Bál jsem se vylézt ze šatny. Nakonec jsme měli v plánu udělat si s ostatními herci společnou fotografii na jevišti. Takže jsme vyšli ven a tam se odehrávala scéna, jako kdyby přijel Michael Jackson. Lidé se s panem Kajínkem fotili, všude plno novinářů. Pan Kajínek za námi nakonec přišel na jeviště a řekl nám, že nám gratuluje, že se dobře bavil a že se nám to povedlo. Udělali jsme pár rozhovorů do televize, fotografií a rozešli jsme se. My jsme pak oslavovali, jak to bývá po premiéře, a sdělovali si zážitky.
 
Měl jste tedy radost, když dorazil na premiéru pan Kajínek?
V té chvíli jsme byli všichni překvapení. Nebyla to ani radost, ani neradost. Druhý den vyšel článek s fotkami a na sociální síti se spustila divná diskuze, kde spousta lidí nějakým způsobem reagovala na přítomnost pana Kajínka. Takže výsledek pro naše divadlo je částečně i ten, že na to někteří lidé z principu nikdy nepůjdou. Přijde mi to zvláštní, je to jako kdyby někdo namaloval vtip o Jiřím Kajínkovi a někdo další by řekl, že to nechce vidět. Chápal bych to u vtipu o Václavu Havlovi, ale o propuštěném bývalém vězni? Tomu vůbec nerozumím. Osobně si myslím, že je to jedna z našich nejlépe vystavěných komedií, že děj je nabitý nápady a vtipy a hlavně jsme viděli skvělé reakce diváků. To mluví za vše. Pro ně to hlavně děláme.


Museum skla Portheimka uspělo v prestižní soutěži

18. května 2019 ve 23:26

Druhé místo v Národní soutěži muzeí Gloria musaealis v kategorii „Muzejní počin roku 2018“ obsadilo Museum skla Portheimka. Vyhlášení výsledků „slávy muzeí“ se konalo ve čtvrtek 16. května ve Smetanově síni Obecního domu v Praze.

Laserový muž a Český důchodce. Reportážní cesta do podhoubí xenofobie a strachu v DOXu

18. května 2019 v 10:10

Na počátku 90. let terorizoval Stockholm a Uppsalu laserovou puškou. John Ausonius, švédský „laserový muž“, který střílel především na imigranty či jejich potomky. O téměř třicet let později u nás začaly padat na železniční koleje stromy, pokácené českým důchodcem. Jsou to dva zcela různé příběhy,...

Výstavu Zdeňky Čechové najdete v Galerii 9

18. května 2019 v 08:29

Výstavu obrazů a projekcí autorských uměleckých multimediálních děl výtvarnice, režisérky a choreografky Zdeňky Čechové uvidíte v červnu v Galerii 9. Vernisáž výstavy se koná 3. června v 18 hodin.

Poslední premiérou sezony Městských divadel pražských bude Romeo a Julie

18. května 2019 v 08:08

Premiérou jedné z nejslavnějších tragédií o lásce uzavřou Městská divadla pražská svoji první sezonu pod novým vedením. Romea a Julii v režii uměleckého šéfa Michala Dočekala uvede divadlo ABC poprvé 25. května.

Svorný nesoulad. Výstavu najdete v Galerii 9

17. května 2019 v 07:57

Lenka Vojtová a Jaroslav Křížek vystavují v Galerii 9. Výstavu Svorný nesoulad uvidíte do 30. května.

Operace Anthropoid: Debata s Jiřím Padevětem

17. května 2019 v 07:42

Praha 8 a Sokol Libeň zvou na debatu s historikem a spisovatelem Jiřím Padevětem ve středu 29. května od 18 hodin. V sokolovně bude zahájena výstava „Sokol a Anthropoid“.

Výstava: Ivan Medek – Nesmlouvavě přímý gentleman

16. května 2019 v 16:36

Dnes byla před kostelem sv. Václava v Praze 5 na Smíchově zahájena venkovní výstava Ivan Medek – Nesmlouvavě přímý gentleman.

Kniha roku: Na veletrhu Svět knihy 2019 odstartovala nová čtenářská anketa

16. května 2019 ve 12:46

Nadační fond Čtení tě mění připravil novou čtenářskou anketu KNIHA ROKU, jejíž první ročník slavnostně odstartoval 11. května na veletrhu Svět knihy. Důvodem vzniku ankety je snaha ocenit nejen literární kvalitu knih, ale také jejich „oblíbenost“ u běžných čtenářů. Právě oni totiž rozhodnou...

Dny Prahy 5 v MeetFactory

16. května 2019 v 10:23

Divadlo, promítání dokumentárního filmu nebo doprovodný program výstavy Mileny Dopitové. Dny Prahy 5 zvou do MeetFactory.

Výstava: Kachle a kamnářství v renesanční Praze

15. května 2019 v 08:12

Výstava v domě U Zlatého prstenu seznámí návštěvníky s výrobou kamnových kachlů i kamnářským řemeslem v Praze pozdního středověku a raného novověku – od konce 14. do 16. století. Představuje výjimečný archeologický nález hrnčířské dílny v Truhlářské – dříve Hrnčířské – ulici na Novém Městě...

Další články
Nahoru