Cestujícím se otevřel bezbariérový vstup do stanice metra Karlovo náměstí
25. května 2021 20:56
Budování dvou dvojic nových výtahů a přestupní chodby, která je navzájem propojuje, začalo před dvěma lety v dubnu. Výtahy ústí do uliční úrovně u vstupu do Václavské pasáže ve Václavské ulici, která byla kompletně opravena včetně předláždění chodníků.
DPP zde také vybudoval bezbariérovou autobusovou zastávku Václavská, ve které nově zastavuje pravidelná linka číslo 148. Další bezbariérovou stanicí pražského metra bude Jiřího z Poděbrad, stavební práce začnou letos v létě.
První dvojice výtahů se zdvihem 7,42 metru začíná uprostřed nástupiště. Cestující s omezenou schopností pohybu, maminky či rodiče s kočárky, nebo cyklisté se jimi dostanou do přestupní chodby dlouhé zhruba 80 metrů, která je pohodlně dovede k dolní stanici druhé dvojice výtahů, kde také končí placený prostor. Chodba má spád 0,3 procenta a je v ní osazen nový tlakový uzávěr vážící zhruba 3,5 tuny, protože stanice Karlovo náměstí patří do ochranného systému metra.
Druhou dvojicí výtahů se zdvihem 33,81 metru se cestující dostanou do uliční úrovně, do Václavské ulice, u vstupu do Václavské pasáže. Vyústění výtahů i samotnou výtahovou šachtu DPP vybudoval přímo v domě, který je v majetku Prahy 2.
Každý ze všech čtyř nových výtahů má nosnost 1000 kilogramů a kapacitu 13 osob. Zhotovitelem celé stavby je sdružení firem HOCHTIEF CZ a Energie – stavební a báňská, dodavatelem výtahů je společnost BREMA. Technická správa komunikaci hl. m. Prahy (TSK) následně opravila vozovku ve Václavské ulici a předláždila chodníky.
„Stanice metra Karlovo náměstí je konečně dostupná pro vozíčkáře i rodiče s kočárky. Krom budování výtahů zpříjemňujeme cestování úpravou bezbariérových přístupů na tramvajové zastávky – namátkou třeba Lihovar, Vinohradská tržnice nebo Malostranská,“ řekl náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha Sobě).
„Věřím, že bezbariérový vstup bude sloužit nejen osobám se sníženou pohyblivostí, seniorům a rodičům s kočárky, ale ocení ho i pacienti, kteří dennodenně míří do ordinací lékařů blízké Všeobecné fakultní nemocnice,“ doplnila Alexandra Udženija (ODS), místostarostka Prahy 2 pro oblast sociální, zdravotnictví a podporu podnikání.
„Jsem rád, že se nám po více než dvou letech náročné práce povedlo dokončit další složitou stavbu v systému pražskému metra. Bohužel jsme během stavby nemohli naplno využívat trhací práce, ani pracovat v noci, jak bylo uvedeno v projektu a schváleno ve stavebním povolení, což termín dokončení stavby značně prodloužilo, Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.
„Nyní v metru zbývá 15 stanic, které jsou bez osobních výtahů či schodišťových plošin. V Praze ale budujeme bezbariérovou MHD a postupně, výhledově do roku 2030, chceme postavit výtahy ve všech zbývajících stanicích. Tou nejbližší bude Jiřího z Poděbrad, kde plánujeme začít stavět ještě letos v létě. Kromě toho běží projekční práce na stanicích Flora, Malostranská, Křižíkova a Českomoravská,“ dodal.
„V koordinaci s touto stavební akcí jsme nechali ve Václavské ulici kompletně opravit a předláždit 700 metrů čtverečních velké žulové dlažby ve vozovce, která v podloží vykazovala známky lokálních poruch a propadů. Také jsme předláždili dalších 370 metrů čtverečních povrchu chodníků do takzvané pražské mozaiky. Veškeré stavební práce, které zde provedla TSK, vyšly na 2,6 milionu korun,“ dodal Jozef Sinčák, předseda představenstva a generální ředitel TSK.
V rámci výstavby výtahů ve stanici Karlovo náměstí DPP upravil a doplnil informační navigační systém v uliční úrovni v okolí stanice, který cestující přehledně směruje ke vstupům do stanice či k nově vybudovaným výtahům.
Karlovo náměstí také před nedávnem dostalo nové číslování výstupů ze stanice a vestibulů metra. Dnes zprovozněné výtahy mají číselné označení E10.