dnes
Čtvrtek - oblacno
23°C
zítra
Pátek - zatazeno
30°C
pozítří
Sobota - obcasny-dest
19°C
Cestující vozí už i Ringhoffer. V Praze začala jezdit další tramvaj pojmenovaná po osobnosti
Po osobnostech jsou pojmenovávány nejnovější typy tramvají v Praze 15T. Foto: archiv

Cestující vozí už i Ringhoffer. V Praze začala jezdit další tramvaj pojmenovaná po osobnosti

Do pražských ulic v pátek 6. března vyjela tramvaj 15T, která nově nese jméno po Františku Ringhofferovi IV. Pokračovatel slavné továrnické rodiny z pražského Smíchova a významný inženýr a zakladatel Ringhofferových závodů byl vybrán ze dvou důvodů: při příležitosti letošního 80. výročí od jeho úmrtí a uvedení historických tramvají T2 po téměř 56 letech do pravidelného provozu v Praze. 

Tramvaje T2 byly vyrobeny ve stejné továrně, kterou rod Ringhofferů na Smíchově od roku 1852 budoval a do roku 1946 po něm nesla i jméno (závody Ringhoffer-Tatra). František Ringhoffer IV. stál v čele smíchovské vagónky 31 let. Pro jeho připomenutí získá tramvaj 15T evidenčního čísla 9374 speciální polep a vizuál v interiéru. A dvě opravené tramvaje T2 budou vypraveny poprvé na pravidelné lince 2 již první březnovou sobotu.

15t-rigenhoffer

Název je patrný ze speciálního polepu. Foto: Jan Štojdl

Hlavním městem bude nyní jezdit již sedm tramvají pojmenovaných po významných osobnostech městské hromadné dopravy. František Ringhoffer IV. se připojí tak k vozům pojmenovaných po Pšeničkovi, Křižíkovi, Pelikánovi, Hlaváčkovi, Kardausovi a Mölzerovi. Tramvaj bude vypravována z vozovny Motol.

„Pojmenovávání tramvají po historických osobnostech spjatých s pražskou hromadnou dopravou je důstojné a viditelné připomenutí těchto osobností, proto jsme se rozhodli v něm pokračovat. Konkrétně 29. února 2020 uběhlo přesně 80 let od smrti Františka Ringhoffera IV., který k rozvoji železniční a tramvajové dopravy v první polovině 20. století přispěl v obrovské míře,“ uvedl Petr Malík z pražského dopravního podniku.

František Ringhoffer IV. (1874 – 1940)

František Ringhoffer IV. byl čtvrtým nositelem stejného jména, který stanul v čele slavného rodinného podniku, jenž významným způsobem přispěl nejen k zaměstnanosti a rozvoji Smíchova, ale především k rozvoji železniční a tramvajové dopravy v ČR i Evropě. Do čela smíchovské vagónky nastoupil v roce 1909 po smrti svého otce Františka Ringhoffera III. Továrna se za jeho vedení v roce 1911 stala akciovou společností a zaznamenala mimořádný rozvoj. V roce 1924 zakoupila Kopřivnickou vozovku a.s., která pak nesla název Ringhoffer-Tatra.

V roce 1929 koncern rozšířil i o vagónku ve Studénce a později i v Kolíně a České Lípě. Smíchovská továrna byla mimořádně úzce spojena s historií dopravy v hlavním městě. Již v období koněspřežné tramvaje (tedy za Františka Ringhoffera III.) dodala do Prahy řadu tramvajových vozů a v následujících letech se stala téměř monopolním dodavatelem pražských tramvají (některé tramvajové vozy ve 20. letech byly vyráběny s ohledem na velký rozsah zakázek i v Kolíně).

Bez nadsázky je možné říci, že tramvaje z Ringhofferovy továrny vtiskly pražským ulicím na dlouhá desetiletí charakteristickou tvář. František Ringhoffer stál v čele smíchovské vagónky 31 let.

tramvaj-stara-nahled

Tramvaj z Ringhofferovy továrny. Foto: archiv DPP

O významu někdejší Ringhofferovy továrny pro pražskou MHD svědčí i skutečnost, že po jejím znárodnění v roce 1945 ještě dalších pět desítek let tramvaje vyráběla a dodávala do Prahy, ale i dalších českých i zahraničních měst, včetně legendárních tramvají T3.

Ringhofferovy závody na Smíchově byly založeny Františkem Ringhofferem v roce 1852 a byly se svými nástupci nejdéle fungujícím dodavatelem vozidel pro pražskou tramvajovou dopravu. Výroba ve smíchovské továrně byla zahájena v roce 1854 nákladními železničními vozy, osobní železniční vozy se zde vyráběly od roku 1857. První tramvajový vůz byl vyroben v roce 1876, poslední zde vyrobený vůz byl pražskému dopravnímu podniku předán v roce 1990.


Zítra v noci neprojedete Dejvickým a Brusnickým tunelem

Včera v 10:04

Z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologie tunelů budou v noci uzavřeny tunely Brusnický a Dejvický od 9. července od 23 hodin do 10. července do 5 hodin.

Letenský tunel se bude uklízet

1. července 2020 v 19:15

V letenském tunelu proběhne od 7. července do 14. července, vždy od 23 do 5 hodin pravidelná údržba a mytí. Tunel bude obousměrně uzavřen.

Opěrné zdi Letenského tunelu budou opraveny

1. července 2020 v 08:17

Technická správa komunikací zahájí v sobotu 4. července rekonstrukci opěrných zdí Letenského tunelu u severního portálu, v úseku Milady Horákové – Letenský tunel. Stavební práce jsou naplánované do konce září 2020.

Další články
Nahoru