
Cestující už mohou využít prodlouženou tramvajovou trať na Pankrác
14. prosince 2024 15:28
Tramvajová zde doposud končila dočasnými zastávkami a úvratí u křižovatky ulic Na Pankráci a Hvězdova. DPP ji letos prodloužil stavebně o 260 metrů přímo k OC Arkády a oběma stanicím metra Pankrác, kde vybudoval novou stejnojmennou výstupní a nástupní zastávku v jejich definitivní poloze. Zastávky jsou plně bezbariérové, vybaveny přístřešky v jednotném stylu hlavního města a osazeny informačním elektronickým panelem.
Tramvajová trať má zatím otevřený kolejový svršek kromě prostoru zastávek, přechodů pro chodce a křižovatek, kde je zákryt dlážděný, respektive asfaltový. Otevřený kolejový svršek je připraven na budoucí zatravnění tratě, které DPP předpokládá až po skončení výluky ve stanici metra Pankrác C.
Jednou z největších staveb tratě bylo hloubení podchodu pod ulicí Na Pankráci ze současného vestibulu stanice Pankrác C směrem k administrativní budově Gemini, kde vznikne vestibul stanice Pankrác D včetně výstupu do uliční úrovně. Podchod bude v budoucnu sloužit jak pro přestup mezi oběma zmiňovanými vestibuly, tak i pro výstup z nich přímo na tramvajové zastávky.
Po vyhloubení podchodu pokračovala stavba betonováním nosných konstrukcí. Na nich pak bylo teprve možné dokončit výstavbu tramvajové tratě. DPP v tomto místě obnovil také povrch vozovky a kolem tratě vysázel stromy.
Hrubá stavba podchodu je nyní hotova ze zhruba 60 procent, a to část z vestibulu stanice Pankrác C k tramvajovým zastávkám. Tato část bude dokončena v průběhu příštího roku a zprovozněna současně s otevřením zrekonstruované stanice metra. Zbylou část podchodu u budovy Gemini zhotovitelé vybudují až v roce 2026, současně s výstavbou vestibulu stanice Pankrác D. Podchod v bude v celé své délce otevřen až se zprovozněním prvního úseku metra D.
„Praha je dynamicky se rozvíjejícím městem. Důkazem toho je i vybudování nového úseku tramvajové trati v ulici Na Pankráci, tady, mezi ulicemi Hvězdova a Na Strži. Trasa úzce souvisí s výstavbou nové trasy linky metra D v úseku Pankrác – Olbrachtova a pro mě je to dalším důkazem, že se Praha posouvá k pohodlnějšímu cestování jak jejích obyvatel, tak jejích návštěvníků,“ řekl primátor Prahy Bohuslav Svoboda (ODS).
„I když se jedná o krátký úsek, jeho význam je obrovský. V příštím roce totiž budeme stanici metra na Pankráci kompletně modernizovat a nová tramvaj bude sloužit jako její náhrada. Ve stanici během příštího roku vyměníme výtahy, světla, eskalátory nebo obklady a také ji už propojíme s nově budovaným déčkem! V budoucnu pak tramvajovou trať protáhneme až na Budějovickou, kde se napojí na připravovaný tramvajový okruh,“ sdělil Zdeněk Hřib (Piráti), 1. náměstek primátora Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.
„Prodloužení tramvajové tratě před OC Arkády se může zdát být malým posunem v této lokalitě, ale opak je pravdou, tato změna je pomyslnou vločkou, která spustí lavinu budoucích změn a rozvoje, nejen Prahy 4, ale Prahy jako takové,“ sdělil starosta Prahy 4 Ondřej Kubín (ODS).
Zprovoznění trati přivítal i pražský radní pro oblast infrastruktury Michal Hroza (TOP 09). „Bylo potřeba se dostat tratí až sem, protože tento kousek trati je potřeba kvůli nevyhnutelnému uzavření stanice při budování napojení éčka na déčko. A nová linka metra Praze 4 moc pomůže,“ uvedl Hroza.
Od pondělí 6. ledna bude na rok stanice Pankrác C pro cestující uzavřena a vlaky ji budou pouze projíždět. Během této doby proběhne její kompletní rekonstrukce, ta se bude týkat i zastaralých toalet.
Budování nové linky metra podporuje podle starosty Prahy 11 Martina Sedeke (ODS) i tato městská část. „Linka D bude pro cestující alternativa k lince C, která vede Prahou 11 a je již na hranách svých kapacit. K déčku budou přesměrovány příměstské autobusové linky, které vedou na Opatov, Chodov nebo Roztyly. Lince C se uleví, což bude pro obyvatele Prahy 11 komfortnější,“ sdělil Sedeke.