Dnes Sobota - obcasny-dest 7°C
Zítra Neděle - polojasno 8°C
Sobota 20. 4. 2024
Svátek má Marcela
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
Byznys

Češi plánují na Black Friday utratit nejvíce za módu, kosmetiku a hračky

Marketingová konzultační společnost Proficio ve spolupráci s výzkumnou agenturou Perfect Crowd zjišťovala, jak se Češi připravují na letošní akci Black Friday. Z průzkumu vyplývá, že Češi se letos chystají nejvíce nakupovat módu, kosmetiku a hračky a naopak mnohem méně elektro spotřebičů, než vloni. To souvisí jak s nedostatkem zboží v této kategorii, ale také s tím, že v roce 2020 si lidé vylepšovali své bydlení a spotřebiče tedy již nakoupili.

„I přes původní očekávání, že lidé budou po pandemii šetřit, průzkumu ukazuje, více lidí plánuje nakoupit online v průběhu Black Friday než je obvyklé (67 %). Na Black Friday také nečekají “lovci” slev, ale naopak ti, kteří běžně vydávají za online nákupy vyšší částky. Například, mezi těmi, kdo vydávají za nákupy na internetu 5000 a více korun měsíčně, plánuje využít slev během Black Friday 76 %, zatímco mezi těmi, kdo nakupují méně často a vydávají malé částky, je to 45 %,” vysvětluje Petr Halík, CEO ve společnosti Proficio. 

Pandemie zamíchala s kategoriemi
Kromě módy a kosmetiky, které se chystá nakupovat přes 40 % respondentů, je největší zájem o hračky (36 %), obuv (25 %) a knihy (27 %). Mobilní telefony a příslušenství si plánuje naopak pořídit pouze 15 % lidí, což je výrazný pokles oproti tomu, kolik lidí deklaruje, že si mobily a příslušenství koupilo před Vánoci minulý rok, rozdíl 9 % oproti minulému roku (24 %). O 7 % klesl také zájem o drobné domácí spotřebiče – z 24 % v roce 2020, na letošních plánovaných 17 %. Co se týče ostatního zboží z oblasti elektra, slevy na počítače chce využít 13 % lidí, na velké bílé elektro pak pouze 8 %. Sportovní vybavení pak plánuje nakoupit 17 %. Podobně potřeby pro dům a zahradu plánuje před Vánoci pořídit 16%, stejně tak potřeby pro domácí mazlíčky 16 %.

Češi čekají na Black Friday, ale slevy si ověřují
73 % respondentů si prochází slevy a u těch, které je zaujmou, kontrolují, zda jsou skutečné. Téměř polovina respondentů také uvedla, že v minulosti učinila neplánovaný nákup, pokud je nabídka prodejce zaujala. Více než polovina (54 %) respondentů odpověděla, že odkládá nákup konkrétního zboží právě na Black Friday a přesně polovina (50 %) sleduje, jací prodejci jsou do Black Friday zapojení. Skoro polovina (49 %) si díky prohlížení nabídek v rámci Black Friday inspiruje a provede neplánovaný nákup zboží, které původně neměli v plánu zakoupit.

Co motivuje k nákupu ženy a co muže
Z průzkumu vyplývá, že uvedení původní ceny v souvislosti s tím, zda je sleva skutečná, je důležité pro téměř stejné procento žen (64 %) i mužů (63 %). Naopak rozdíl se ukazuje ve slevě na dopravu, která je důležitější pro ženy (50 %), než pro muže (36 %). Možnost prodloužení lhůty vrácení zboží až po vánočních svátcích hraje roli pro 42 % žen a 36 % mužů.

„Ženy a muži se v nákupním chování liší. Ženy nakupují menší množství věcí najednou, a tak je více zajímá cena za dopravu. Jsou také častěji zodpovědné za nákup dárků pro domácnost, a tak je i více láká benefit prodloužené lhůty pro vrácení zboží z Black Friday až do dnů po vánočních svátcích. Muži nakupují více zboží najednou a často nakupují dárky na poslední chvíli,” vysvětluje Jan Schmid ze výzkumné agentury Perfect Crowd.

Tržby e-shopům po Black Friday klesají
Podle dat společnosti Proficio, která sledovala třítýdenní období před, při a po Black Friday, je již z předchozích let jasně vidět, že po Black Friday tržby e-shopům jednoznačně klesají, naopak rostou v týdnu, kdy samotná akce probíhá. V roce 2018 to bylo o 32 %, stejně, jako v roce 2019, v roce 2020 to už ale jen o 10 %. Loni měl tedy Black Friday na růst tržeb zatím nejnižší vliv. Nejsilnější byl také loňský pokles v následujícím týdnu – jednalo se o propad tržeb o 20 %.

„Dalo by se tedy říci, že zákazníci nakupují velkou část dárků na Black Friday a poté navzdory blížícím se Vánocům utrácejí ještě méně, než týden před akcí, ” dodal Halík.

I když objemy online nákupů každoročně rostou, samotný Black Friday zaznamenává čím dál menší výkyv. Tržby na Black Friday jsou tak sice stále vyšší než v okolních týdnech, tento rozdíl ale rok od roku klesá.

Výzkum provedla společnost Proficio ve spolupráci s výzkumnou agenturou Perfect Crowd na vzorku obecné internetové populace ve věku 18 až 65 let. Výzkumu se zúčastnilo 1009 respondentů. Jedná se o reprezentativní vzorek podle věku v rámci daného věkové rozmezí, dále podle pohlaví, vzdělání a regionu místa bydliště.






Autor: TZ, red

innogy: Oslava myšlenek a nápadů, které mění svět k lepšímu

Včera v 16:43

Světový den kreativity a inovací, který připadá na 21. dubna, byl založen s cílem podpořit kreativní myšlení a inovace ve všech aspektech lidského rozvoje. Původně šlo o reakci Marci Segalové na článek o kreativní krizi v Kanadě v roce 2001.

Národní centrum Stavebnictví 4.0 se opět představí na Stavebním veletrhu

14. dubna 2024 v 18:57

Národní centrum Stavebnictví 4.0 se již podruhé představí na Stavebním veletrhu a Festivalu architektury, který se letos uskuteční ve dnech 24.–27. dubna 2024 na brněnském výstavišti. Organizuje zde stavební hackathon na téma dostupné bydlení i diskuse s influencery, kteří se věnují rozdílným...

innogy pořádá setkání Klubu seniorů s energií

5. dubna 2024 ve 20:29

Společnost innogy pořádá pravidelné setkání Klubu seniorů s energií. „Vážíme si našich bývalých zaměstnanců, kteří v minulosti svoji pracovní dráhu spojili právě s innogy. Každoročně se s našimi seniory potkáváme v lokalitách po celé ČR, abychom s nimi a vedením firmy strávili příjemné chvíle, kdy...

Kariérní dny ČVUT spojí šest tisíc studentů se stovkou firem

5. dubna 2024 ve 12:31

Poptávka po absolventech informatických, elektrotechnických a strojírenských oborů ČVUT na trhu práce neustává. Fakulta strojní (FS) a Fakulta elektrotechnická (FEL) ČVUT v Praze vycházejí vstříc uspořádáním již třetího ročníku Kariérních dnů. Cílem akce, která se koná 9. a 10. dubna...

Podnikatelské fórum v H55

1. dubna 2024 v 06:57

Praze 14 letos končí platnost stávajícího strategického plánu rozvoje. Proto aktuálně připravuje nový, opět desetiletý plán, s názvem „Strategie udržitelného rozvoje 2025+“.

Velikonoce v Praze příjemně překvapily hoteliéry

31. března 2024 ve 20:54

V letošním roce se opět potvrdilo, že s příchodem velikonočních svátků startuje v České republice hlavní turistická sezóna. Jak ukazují aktuální data společnosti HotelTime Solutions, během Velikonoc budou ubytovací kapacity takřka vyprodané (prodáno je...

VIG Re uzavřela 15. rok působení s rekordními výsledky a položila základy pro budoucí růst

28. března 2024 v 06:15

Společnost VIG Re, zajišťovna skupiny Vienna Insurance Group, hlásí za fiskální rok 2023 významný nárůst jak na straně příjmů, tak i na straně zisku. Rok 2023 také znamená první reporting VIG Re podle nového účetního standardu IFRS 17/9.

Další články
Nahoru