Dnes Čtvrtek - obcasny-dest 7°C
Zítra Pátek - skorojasno 2°C
Čtvrtek 2. 12. 2021
Svátek má Blanka
Koronavirus
Aktuální informace o epidemii.
Byznys

Češi plánují na Black Friday utratit nejvíce za módu, kosmetiku a hračky

Marketingová konzultační společnost Proficio ve spolupráci s výzkumnou agenturou Perfect Crowd zjišťovala, jak se Češi připravují na letošní akci Black Friday. Z průzkumu vyplývá, že Češi se letos chystají nejvíce nakupovat módu, kosmetiku a hračky a naopak mnohem méně elektro spotřebičů, než vloni. To souvisí jak s nedostatkem zboží v této kategorii, ale také s tím, že v roce 2020 si lidé vylepšovali své bydlení a spotřebiče tedy již nakoupili.

„I přes původní očekávání, že lidé budou po pandemii šetřit, průzkumu ukazuje, více lidí plánuje nakoupit online v průběhu Black Friday než je obvyklé (67 %). Na Black Friday také nečekají “lovci” slev, ale naopak ti, kteří běžně vydávají za online nákupy vyšší částky. Například, mezi těmi, kdo vydávají za nákupy na internetu 5000 a více korun měsíčně, plánuje využít slev během Black Friday 76 %, zatímco mezi těmi, kdo nakupují méně často a vydávají malé částky, je to 45 %,” vysvětluje Petr Halík, CEO ve společnosti Proficio. 

Pandemie zamíchala s kategoriemi
Kromě módy a kosmetiky, které se chystá nakupovat přes 40 % respondentů, je největší zájem o hračky (36 %), obuv (25 %) a knihy (27 %). Mobilní telefony a příslušenství si plánuje naopak pořídit pouze 15 % lidí, což je výrazný pokles oproti tomu, kolik lidí deklaruje, že si mobily a příslušenství koupilo před Vánoci minulý rok, rozdíl 9 % oproti minulému roku (24 %). O 7 % klesl také zájem o drobné domácí spotřebiče – z 24 % v roce 2020, na letošních plánovaných 17 %. Co se týče ostatního zboží z oblasti elektra, slevy na počítače chce využít 13 % lidí, na velké bílé elektro pak pouze 8 %. Sportovní vybavení pak plánuje nakoupit 17 %. Podobně potřeby pro dům a zahradu plánuje před Vánoci pořídit 16%, stejně tak potřeby pro domácí mazlíčky 16 %.

Češi čekají na Black Friday, ale slevy si ověřují
73 % respondentů si prochází slevy a u těch, které je zaujmou, kontrolují, zda jsou skutečné. Téměř polovina respondentů také uvedla, že v minulosti učinila neplánovaný nákup, pokud je nabídka prodejce zaujala. Více než polovina (54 %) respondentů odpověděla, že odkládá nákup konkrétního zboží právě na Black Friday a přesně polovina (50 %) sleduje, jací prodejci jsou do Black Friday zapojení. Skoro polovina (49 %) si díky prohlížení nabídek v rámci Black Friday inspiruje a provede neplánovaný nákup zboží, které původně neměli v plánu zakoupit.

Co motivuje k nákupu ženy a co muže
Z průzkumu vyplývá, že uvedení původní ceny v souvislosti s tím, zda je sleva skutečná, je důležité pro téměř stejné procento žen (64 %) i mužů (63 %). Naopak rozdíl se ukazuje ve slevě na dopravu, která je důležitější pro ženy (50 %), než pro muže (36 %). Možnost prodloužení lhůty vrácení zboží až po vánočních svátcích hraje roli pro 42 % žen a 36 % mužů.

„Ženy a muži se v nákupním chování liší. Ženy nakupují menší množství věcí najednou, a tak je více zajímá cena za dopravu. Jsou také častěji zodpovědné za nákup dárků pro domácnost, a tak je i více láká benefit prodloužené lhůty pro vrácení zboží z Black Friday až do dnů po vánočních svátcích. Muži nakupují více zboží najednou a často nakupují dárky na poslední chvíli,” vysvětluje Jan Schmid ze výzkumné agentury Perfect Crowd.

Tržby e-shopům po Black Friday klesají
Podle dat společnosti Proficio, která sledovala třítýdenní období před, při a po Black Friday, je již z předchozích let jasně vidět, že po Black Friday tržby e-shopům jednoznačně klesají, naopak rostou v týdnu, kdy samotná akce probíhá. V roce 2018 to bylo o 32 %, stejně, jako v roce 2019, v roce 2020 to už ale jen o 10 %. Loni měl tedy Black Friday na růst tržeb zatím nejnižší vliv. Nejsilnější byl také loňský pokles v následujícím týdnu – jednalo se o propad tržeb o 20 %.

„Dalo by se tedy říci, že zákazníci nakupují velkou část dárků na Black Friday a poté navzdory blížícím se Vánocům utrácejí ještě méně, než týden před akcí, ” dodal Halík.

I když objemy online nákupů každoročně rostou, samotný Black Friday zaznamenává čím dál menší výkyv. Tržby na Black Friday jsou tak sice stále vyšší než v okolních týdnech, tento rozdíl ale rok od roku klesá.

Výzkum provedla společnost Proficio ve spolupráci s výzkumnou agenturou Perfect Crowd na vzorku obecné internetové populace ve věku 18 až 65 let. Výzkumu se zúčastnilo 1009 respondentů. Jedná se o reprezentativní vzorek podle věku v rámci daného věkové rozmezí, dále podle pohlaví, vzdělání a regionu místa bydliště.






Autor: TZ, red

Zákazníkům zkrachovalých dodavatelů energií pomůže nový web

Dnes v 07:48

Hlavní město se snaží pomoci Pražanům lépe se orientovat v aktuálně složité situaci v oblasti odběru energií, zejména v souvislosti s nedávným ukončením činnosti společnosti Bohemia Energy, kdy její zákazníci nyní dočasně odebírají zemní plyn a elektřinu v režimu tzv. Dodavatelů poslední instance...

Letos za prvních 10 měsíců vzniklo o 2360 obchodních společností více než loni

Včera v 19:23

V říjnu vzniklo v České republice 2365 obchodních společností, o 122 více než v září a o 190 více než loni v říjnu.  Zároveň zaniklo 1131 obchodních společností, o 86 méně než v září a o 226 méně než před rokem. Během prvních 10 měsíců letošního roku vzniklo 24 747 společností, což je o 2360...

Aqualand Moravia se stal nejdůvěryhodnější značkou, porazil pražského konkurenta

23. listopadu 2021 v 19:17

Jihomoravský aquapark Aqualand Moravia se stal poprvé nejdůvěryhodnější značkou v kategorii Zábavní parky a aquaparky. Porazil tak mimo jiné i pražskou konkurenci Aquapalace Praha, která bývala roky vítězem.   

Od ledna se mění ceny plynu i elektřiny u základních tarifů

23. listopadu 2021 v 17:33

Dodavatel energií innogy přistoupí k 31. prosince k úpravě základních ceníků na dodávky zemního plynu i elektřiny. Celková roční platba za dodávku plynu pro domácnosti a malé zákazníky se u základního produktu Standard zvýší v průměru o 15 %, pro dodávky elektřiny u základního produktu Standard...

Praha připravila pro podnikatele třetí vlnu slev z nájmu

20. listopadu 2021 v 08:52

Pražští radní v listopadu přijali návrh na poskytnutí slev pro nájemce nebytových prostor hlavního města Prahy v důsledku přetrvávající krize související s šířením nemoci covid-19. Nájemci nebytových prostor mohou žádat o slevy nejpozději do 31. 12. 2021. Výše slev se pohybují dle zaměření a...

U innogy lidé v DPI nově vyřídí online i smlouvu na elektřinu

16. listopadu 2021 v 17:26

Zákazníci, kteří od Bohemia Energy a dalších padlých dodavatelů energií odebírali elektřinu i zemní plyn, mohou nově u innogy pohodlně a rychle ukončit režim dodavatele poslední instance (DPI) a uzavřít online nové standardní smlouvy na zemní plyn i elektřinu na jednom místě. V záchranném režimu...

Společnost Moravská vodárenská získala protikorupční certifikát

15. listopadu 2021 ve 14:53

Společnost Moravská vodárenská , a.s. (MOVO) ze skupiny Veolia úspěšně prošla certifikačním auditem systému protikorupčního managementu AbMS ISO 37001:2016. Stala se tak jednou z mála firem v ČR, která tento certifikát získala prostřednictvím certifikační autority Bureau...

Světový den obětí dopravních nehod. Poradna poškozeného upozorňuje na nároky pozůstalých

15. listopadu 2021 v 11:22

Třetí listopadová neděle patří v mnoha státech světa již tradičně vzpomínce na oběti dopravních nehod. Světová zdravotnická organizace tímto připomíná, že tragické dopravní nehody připraví ročně o život přes milion lidí. Od začátku letošního roku bylo jen v České republice při dopravních nehodách...

Cena tepla vzroste v Praze měsíčně jen o stokoruny

10. listopadu 2021 v 07:03

Kvůli růstu cen paliv a emisních povolenek zvýší Pražská teplárenská a pražské centrální blokové kotelny ceny tepla pro své odběratele. Průměrná pražská domácnost zaplatí měsíčně o 250 až 350 korun více. Vzhledem k vývoji na trhu s energiemi přistupují k úpravě cen už od 1. prosince a nová cena se...

Za tři týdny uzavřelo smlouvy s innogy 120 tisíc zákazníků DPI

9. listopadu 2021 v 11:33

Desítky tisíc zákazníků, které před letošní topnou sezónou jejich původní dodavatelé zklamali a nechali je napospas vysokým tržním cenám energií, už uzavřely nové smlouvy na standardní dodávky energií s innogy. Za tři týdny od zahájení záchranných dodávek innogy uzavřela už 120 tisíc smluv se...

Praha chce zvýšit energetickou soběstačnost jako odpověď na skokový růst cen elektřiny a plynu

9. listopadu 2021 v 08:00

Skokový růst cen elektřiny a plynu pro občany v řádu desítek procent, který způsobil mimo jiné pád významných poskytovatelů energií, zvyšuje naléhavost posílení energetické soběstačnosti a využití obnovitelných zdrojů. Hlavní město už v září rozhodlo o zahájení přípravy vybudování pražské sluneční...

Další články
Nahoru