Dnes Středa - jasno 22°C
Zítra Čtvrtek - jasno 25°C
Středa 18. 5. 2022
Svátek má Nataša
Zpravodajství
Aktuální zprávy z hlavního města
Byznys

Češi plánují na Black Friday utratit nejvíce za módu, kosmetiku a hračky

Marketingová konzultační společnost Proficio ve spolupráci s výzkumnou agenturou Perfect Crowd zjišťovala, jak se Češi připravují na letošní akci Black Friday. Z průzkumu vyplývá, že Češi se letos chystají nejvíce nakupovat módu, kosmetiku a hračky a naopak mnohem méně elektro spotřebičů, než vloni. To souvisí jak s nedostatkem zboží v této kategorii, ale také s tím, že v roce 2020 si lidé vylepšovali své bydlení a spotřebiče tedy již nakoupili.

„I přes původní očekávání, že lidé budou po pandemii šetřit, průzkumu ukazuje, více lidí plánuje nakoupit online v průběhu Black Friday než je obvyklé (67 %). Na Black Friday také nečekají “lovci” slev, ale naopak ti, kteří běžně vydávají za online nákupy vyšší částky. Například, mezi těmi, kdo vydávají za nákupy na internetu 5000 a více korun měsíčně, plánuje využít slev během Black Friday 76 %, zatímco mezi těmi, kdo nakupují méně často a vydávají malé částky, je to 45 %,” vysvětluje Petr Halík, CEO ve společnosti Proficio. 

Pandemie zamíchala s kategoriemi
Kromě módy a kosmetiky, které se chystá nakupovat přes 40 % respondentů, je největší zájem o hračky (36 %), obuv (25 %) a knihy (27 %). Mobilní telefony a příslušenství si plánuje naopak pořídit pouze 15 % lidí, což je výrazný pokles oproti tomu, kolik lidí deklaruje, že si mobily a příslušenství koupilo před Vánoci minulý rok, rozdíl 9 % oproti minulému roku (24 %). O 7 % klesl také zájem o drobné domácí spotřebiče – z 24 % v roce 2020, na letošních plánovaných 17 %. Co se týče ostatního zboží z oblasti elektra, slevy na počítače chce využít 13 % lidí, na velké bílé elektro pak pouze 8 %. Sportovní vybavení pak plánuje nakoupit 17 %. Podobně potřeby pro dům a zahradu plánuje před Vánoci pořídit 16%, stejně tak potřeby pro domácí mazlíčky 16 %.

Češi čekají na Black Friday, ale slevy si ověřují
73 % respondentů si prochází slevy a u těch, které je zaujmou, kontrolují, zda jsou skutečné. Téměř polovina respondentů také uvedla, že v minulosti učinila neplánovaný nákup, pokud je nabídka prodejce zaujala. Více než polovina (54 %) respondentů odpověděla, že odkládá nákup konkrétního zboží právě na Black Friday a přesně polovina (50 %) sleduje, jací prodejci jsou do Black Friday zapojení. Skoro polovina (49 %) si díky prohlížení nabídek v rámci Black Friday inspiruje a provede neplánovaný nákup zboží, které původně neměli v plánu zakoupit.

Co motivuje k nákupu ženy a co muže
Z průzkumu vyplývá, že uvedení původní ceny v souvislosti s tím, zda je sleva skutečná, je důležité pro téměř stejné procento žen (64 %) i mužů (63 %). Naopak rozdíl se ukazuje ve slevě na dopravu, která je důležitější pro ženy (50 %), než pro muže (36 %). Možnost prodloužení lhůty vrácení zboží až po vánočních svátcích hraje roli pro 42 % žen a 36 % mužů.

„Ženy a muži se v nákupním chování liší. Ženy nakupují menší množství věcí najednou, a tak je více zajímá cena za dopravu. Jsou také častěji zodpovědné za nákup dárků pro domácnost, a tak je i více láká benefit prodloužené lhůty pro vrácení zboží z Black Friday až do dnů po vánočních svátcích. Muži nakupují více zboží najednou a často nakupují dárky na poslední chvíli,” vysvětluje Jan Schmid ze výzkumné agentury Perfect Crowd.

Tržby e-shopům po Black Friday klesají
Podle dat společnosti Proficio, která sledovala třítýdenní období před, při a po Black Friday, je již z předchozích let jasně vidět, že po Black Friday tržby e-shopům jednoznačně klesají, naopak rostou v týdnu, kdy samotná akce probíhá. V roce 2018 to bylo o 32 %, stejně, jako v roce 2019, v roce 2020 to už ale jen o 10 %. Loni měl tedy Black Friday na růst tržeb zatím nejnižší vliv. Nejsilnější byl také loňský pokles v následujícím týdnu – jednalo se o propad tržeb o 20 %.

„Dalo by se tedy říci, že zákazníci nakupují velkou část dárků na Black Friday a poté navzdory blížícím se Vánocům utrácejí ještě méně, než týden před akcí, ” dodal Halík.

I když objemy online nákupů každoročně rostou, samotný Black Friday zaznamenává čím dál menší výkyv. Tržby na Black Friday jsou tak sice stále vyšší než v okolních týdnech, tento rozdíl ale rok od roku klesá.

Výzkum provedla společnost Proficio ve spolupráci s výzkumnou agenturou Perfect Crowd na vzorku obecné internetové populace ve věku 18 až 65 let. Výzkumu se zúčastnilo 1009 respondentů. Jedná se o reprezentativní vzorek podle věku v rámci daného věkové rozmezí, dále podle pohlaví, vzdělání a regionu místa bydliště.






Autor: TZ, red

Tesco spustilo kampaň pro Online nákupy

14. května 2022 ve 13:04

Tesco spustilo novou kampaň „Nenechte se opít…“. Vzhledem k situaci na trhu s potravinami je smyslem kampaně Tesca zaměřit se na ceny u online nákupů formou srovnání cen s konkurenčním Rohlíkem. Výsledkem srovnávacích nákupů je úspora, kterou Tesco zákazníkům přináší u 37 produktů(1) ze...

Pražská strojírna uzavírá rok se ziskem

5. května 2022 v 08:09

Dceřiná společnost Dopravního podniku hlavního města Prahy Pražská strojírna zveřejnila hospodářské výsledky za rok 2021. Komplikovaný rok sužovaný covidovými restrikcemi a nárůsty cen uzavřela s hospodářským výsledkem 43,6 mil. korun před zdaněním. 

Projekt Prahy 1 Corrency odstartoval, občané i podnikatelé se mohou nadále registrovat

4. května 2022 v 11:10

Radnice první městské části zahájila vlastní realizaci projektu Corrency, jehož cílem je podpořit jednotlivé živnostenské provozovny na území Prahy 1 a zároveň posílit koupěschopnost zdejších občanů. Dobrou zprávou je také to, že občané i živnostníci a podnikatelé, kteří to dosud nestihli, se...

V prvním kvartálu začalo podnikat 20 111 živnostníků. Téměř stejný počet ale podnikání ukončil

3. května 2022 v 10:39

Za první tři měsíce letošního roku prostřednictvím živnostenského oprávnění začalo podnikat 20 111 osob, což je o desetinu víc než ve stejném období roku 2021. Celkový počet podnikatelů – fyzických osob v ČR se ale zvýšil jen o 427 na 2 179 683. Aktuální přehled zveřejnila poradenská společnost...

DLA Piper asistovala skupině Karlín Group při společné investici do rezidenčních projektů s PPF Real Estate

2. května 2022 v 10:00

DLA Piper poskytovala právní poradenství skupině Karlín Group, přednímu českému developerovi rezidenčních a administrativních budov, při prodeji 50% podílu ve dvou rezidenčních projektech developerské společnosti PPF Real Estate.

Začal Huawei Global Analyst Summit

27. dubna 2022 ve 12:35

Odstartoval 19. ročník Huawei Global Analyst Summit v čínském Šen-čenu, kde zástupci technologického giganta Huawei seznámili návštěvníky s nejnovějšími průmyslovými trendy i svou představou zelenější budoucnosti. 

Falešné SMS zprávy se snaží vylákat platby za údajné nedoplatky, varuje innogy

27. dubna 2022 v 07:04

innogy varuje před podvodnými SMS, které se snaží vylákat platby za údajné nedoplatky energií. V posledních dvou dnech zajistila innogy několik pokusů o podvodné jednání formou rozesílání SMS a následné vymáhání falešných nedoplatků za dodávky energií. Jedná se zatím jen o několik případů, ale...

V prvním čtvrtletí vzniklo v Česku 7611 společností, o 416 méně než minulý rok

19. dubna 2022 ve 12:26

V březnu vzniklo v České republice 2 588 obchodních společností, o 66 méně než v únoru. Zároveň zaniklo 1 109 společností, tedy stejně jako o měsíc dříve. Během celého prvního čtvrtletí letošního roku potom vzniklo 7 611 obchodních společností, o 416 méně než o rok dříve. Současně zaniklo...

Po půl roce končí záchranný režim pro bývalé zákazníky Bohemia Energy

14. dubna 2022 v 08:27

V neděli 17. dubna uplyne pro bývalé zákazníky dodavatelů energií ze skupiny Bohemia Energy šestiměsíční ochranná lhůta, ve které si měli zvolit nového dodavatele plynu a uzavřít nové standardní smlouvy na dodávky plynu.

Další články
Nahoru