Dnes Středa - polojasno 9°C
Zítra Čtvrtek - zatazeno 9°C
Středa 22. 3. 2023
Svátek má Leona
Zpravodajství
Novinky z hlavního města
Byznys

Češi plánují na Black Friday utratit nejvíce za módu, kosmetiku a hračky

Marketingová konzultační společnost Proficio ve spolupráci s výzkumnou agenturou Perfect Crowd zjišťovala, jak se Češi připravují na letošní akci Black Friday. Z průzkumu vyplývá, že Češi se letos chystají nejvíce nakupovat módu, kosmetiku a hračky a naopak mnohem méně elektro spotřebičů, než vloni. To souvisí jak s nedostatkem zboží v této kategorii, ale také s tím, že v roce 2020 si lidé vylepšovali své bydlení a spotřebiče tedy již nakoupili.

„I přes původní očekávání, že lidé budou po pandemii šetřit, průzkumu ukazuje, více lidí plánuje nakoupit online v průběhu Black Friday než je obvyklé (67 %). Na Black Friday také nečekají “lovci” slev, ale naopak ti, kteří běžně vydávají za online nákupy vyšší částky. Například, mezi těmi, kdo vydávají za nákupy na internetu 5000 a více korun měsíčně, plánuje využít slev během Black Friday 76 %, zatímco mezi těmi, kdo nakupují méně často a vydávají malé částky, je to 45 %,” vysvětluje Petr Halík, CEO ve společnosti Proficio. 

Pandemie zamíchala s kategoriemi
Kromě módy a kosmetiky, které se chystá nakupovat přes 40 % respondentů, je největší zájem o hračky (36 %), obuv (25 %) a knihy (27 %). Mobilní telefony a příslušenství si plánuje naopak pořídit pouze 15 % lidí, což je výrazný pokles oproti tomu, kolik lidí deklaruje, že si mobily a příslušenství koupilo před Vánoci minulý rok, rozdíl 9 % oproti minulému roku (24 %). O 7 % klesl také zájem o drobné domácí spotřebiče – z 24 % v roce 2020, na letošních plánovaných 17 %. Co se týče ostatního zboží z oblasti elektra, slevy na počítače chce využít 13 % lidí, na velké bílé elektro pak pouze 8 %. Sportovní vybavení pak plánuje nakoupit 17 %. Podobně potřeby pro dům a zahradu plánuje před Vánoci pořídit 16%, stejně tak potřeby pro domácí mazlíčky 16 %.

Češi čekají na Black Friday, ale slevy si ověřují
73 % respondentů si prochází slevy a u těch, které je zaujmou, kontrolují, zda jsou skutečné. Téměř polovina respondentů také uvedla, že v minulosti učinila neplánovaný nákup, pokud je nabídka prodejce zaujala. Více než polovina (54 %) respondentů odpověděla, že odkládá nákup konkrétního zboží právě na Black Friday a přesně polovina (50 %) sleduje, jací prodejci jsou do Black Friday zapojení. Skoro polovina (49 %) si díky prohlížení nabídek v rámci Black Friday inspiruje a provede neplánovaný nákup zboží, které původně neměli v plánu zakoupit.

Co motivuje k nákupu ženy a co muže
Z průzkumu vyplývá, že uvedení původní ceny v souvislosti s tím, zda je sleva skutečná, je důležité pro téměř stejné procento žen (64 %) i mužů (63 %). Naopak rozdíl se ukazuje ve slevě na dopravu, která je důležitější pro ženy (50 %), než pro muže (36 %). Možnost prodloužení lhůty vrácení zboží až po vánočních svátcích hraje roli pro 42 % žen a 36 % mužů.

„Ženy a muži se v nákupním chování liší. Ženy nakupují menší množství věcí najednou, a tak je více zajímá cena za dopravu. Jsou také častěji zodpovědné za nákup dárků pro domácnost, a tak je i více láká benefit prodloužené lhůty pro vrácení zboží z Black Friday až do dnů po vánočních svátcích. Muži nakupují více zboží najednou a často nakupují dárky na poslední chvíli,” vysvětluje Jan Schmid ze výzkumné agentury Perfect Crowd.

Tržby e-shopům po Black Friday klesají
Podle dat společnosti Proficio, která sledovala třítýdenní období před, při a po Black Friday, je již z předchozích let jasně vidět, že po Black Friday tržby e-shopům jednoznačně klesají, naopak rostou v týdnu, kdy samotná akce probíhá. V roce 2018 to bylo o 32 %, stejně, jako v roce 2019, v roce 2020 to už ale jen o 10 %. Loni měl tedy Black Friday na růst tržeb zatím nejnižší vliv. Nejsilnější byl také loňský pokles v následujícím týdnu – jednalo se o propad tržeb o 20 %.

„Dalo by se tedy říci, že zákazníci nakupují velkou část dárků na Black Friday a poté navzdory blížícím se Vánocům utrácejí ještě méně, než týden před akcí, ” dodal Halík.

I když objemy online nákupů každoročně rostou, samotný Black Friday zaznamenává čím dál menší výkyv. Tržby na Black Friday jsou tak sice stále vyšší než v okolních týdnech, tento rozdíl ale rok od roku klesá.

Výzkum provedla společnost Proficio ve spolupráci s výzkumnou agenturou Perfect Crowd na vzorku obecné internetové populace ve věku 18 až 65 let. Výzkumu se zúčastnilo 1009 respondentů. Jedná se o reprezentativní vzorek podle věku v rámci daného věkové rozmezí, dále podle pohlaví, vzdělání a regionu místa bydliště.






Autor: TZ, red

Energie online nebo v aplikaci řeší stále více lidí

Dnes v 10:52

Nejprve Covid a nyní energetická krize naučily Čechy více využívat samoobslužné online a mobilní aplikace pro správu energií. Dodavateli innogy za poslední rok přibylo 210 tisíc nových uživatelů samoobsluhy innosvět, což je meziroční nárůst o 40 %. Celkem už innosvět využívá téměř třetina...

CEIP spustil investiční fond zaměřující se na průmyslové podniky v Česku a na Slovensku

9. března 2023 ve 14:47

Investiční společnost Central Europe Industry Partners (CEIP) spustila na území České republiky a Slovenska další investiční fond zaměřující se na rozvoj malých a střední podniků, které se zabývají nejen tradičním průmyslem, jako je například strojírenství, ale také automatizací, letectvím a...

Počet letos zrušených živností se blíží sto tisícům, mohou za to povinné datové schránky

8. března 2023 v 16:10

Podle předběžných údajů v únoru zrušilo živnost 78 042 podnikatelů, což je téměř shodný počet jako za celý loňský rok, kdy podnikání ukončilo 80 163 OSVČ. Od začátku roku 2023 počet ukončených živností přesáhl rekordních 95 000. Důvodem je především povinné zavedení datových schránek a s tím...

innogy zlevňuje elektřinu další skupině zákazníků

7. března 2023 v 08:56

Ceny elektřiny pod stropem budou mít nově také zákazníci innogy se smlouvou na dobu neurčitou. Dodavatel přizná zákazníkům s produktem elektřina Standard speciální slevu, která jim sníží cenu komodity pod cenový strop stanovený vládou. Opatření platí pro tyto zákazníky zpětně od 1. března 2023 až...

innogy zlevňuje pod cenový strop i elektřinu

28. února 2023 v 08:09

Po zemním plynu dodavatel energií innogy zlevňuje pod vládou stanovený cenový strop také dodávky elektřiny. V rámci nového podstropového produktu Start 15 innogy nabízí nižší ceny elektřiny na 15 měsíců. Nový ceník začne platit od 1. března.

Pomoc innogy a Asociace občanských poraden v době energetické krize funguje

26. února 2023 v 15:26

Nárůst cen energií v důsledku energetické krize dostává některé domácnosti pod velký ekonomický tlak. Energetické skupině innogy se v úzké spolupráci s Asociací občanských poraden (AOP) daří nasměrovat zákazníky, kteří mají problémy s platbami za energie, k dostupné státní pomoci v podobě...

Další články
Nahoru