Dnes Neděle - skorojasno 16°C
Zítra Pondělí - oblacno 15°C
Neděle 2. 10. 2022
Svátek má Olívie, Galina, Oliver
Zpravodajství
Aktuální zprávy z hlavního města
Byznys

Češi plánují na Black Friday utratit nejvíce za módu, kosmetiku a hračky

Marketingová konzultační společnost Proficio ve spolupráci s výzkumnou agenturou Perfect Crowd zjišťovala, jak se Češi připravují na letošní akci Black Friday. Z průzkumu vyplývá, že Češi se letos chystají nejvíce nakupovat módu, kosmetiku a hračky a naopak mnohem méně elektro spotřebičů, než vloni. To souvisí jak s nedostatkem zboží v této kategorii, ale také s tím, že v roce 2020 si lidé vylepšovali své bydlení a spotřebiče tedy již nakoupili.

„I přes původní očekávání, že lidé budou po pandemii šetřit, průzkumu ukazuje, více lidí plánuje nakoupit online v průběhu Black Friday než je obvyklé (67 %). Na Black Friday také nečekají “lovci” slev, ale naopak ti, kteří běžně vydávají za online nákupy vyšší částky. Například, mezi těmi, kdo vydávají za nákupy na internetu 5000 a více korun měsíčně, plánuje využít slev během Black Friday 76 %, zatímco mezi těmi, kdo nakupují méně často a vydávají malé částky, je to 45 %,” vysvětluje Petr Halík, CEO ve společnosti Proficio. 

Pandemie zamíchala s kategoriemi
Kromě módy a kosmetiky, které se chystá nakupovat přes 40 % respondentů, je největší zájem o hračky (36 %), obuv (25 %) a knihy (27 %). Mobilní telefony a příslušenství si plánuje naopak pořídit pouze 15 % lidí, což je výrazný pokles oproti tomu, kolik lidí deklaruje, že si mobily a příslušenství koupilo před Vánoci minulý rok, rozdíl 9 % oproti minulému roku (24 %). O 7 % klesl také zájem o drobné domácí spotřebiče – z 24 % v roce 2020, na letošních plánovaných 17 %. Co se týče ostatního zboží z oblasti elektra, slevy na počítače chce využít 13 % lidí, na velké bílé elektro pak pouze 8 %. Sportovní vybavení pak plánuje nakoupit 17 %. Podobně potřeby pro dům a zahradu plánuje před Vánoci pořídit 16%, stejně tak potřeby pro domácí mazlíčky 16 %.

Češi čekají na Black Friday, ale slevy si ověřují
73 % respondentů si prochází slevy a u těch, které je zaujmou, kontrolují, zda jsou skutečné. Téměř polovina respondentů také uvedla, že v minulosti učinila neplánovaný nákup, pokud je nabídka prodejce zaujala. Více než polovina (54 %) respondentů odpověděla, že odkládá nákup konkrétního zboží právě na Black Friday a přesně polovina (50 %) sleduje, jací prodejci jsou do Black Friday zapojení. Skoro polovina (49 %) si díky prohlížení nabídek v rámci Black Friday inspiruje a provede neplánovaný nákup zboží, které původně neměli v plánu zakoupit.

Co motivuje k nákupu ženy a co muže
Z průzkumu vyplývá, že uvedení původní ceny v souvislosti s tím, zda je sleva skutečná, je důležité pro téměř stejné procento žen (64 %) i mužů (63 %). Naopak rozdíl se ukazuje ve slevě na dopravu, která je důležitější pro ženy (50 %), než pro muže (36 %). Možnost prodloužení lhůty vrácení zboží až po vánočních svátcích hraje roli pro 42 % žen a 36 % mužů.

„Ženy a muži se v nákupním chování liší. Ženy nakupují menší množství věcí najednou, a tak je více zajímá cena za dopravu. Jsou také častěji zodpovědné za nákup dárků pro domácnost, a tak je i více láká benefit prodloužené lhůty pro vrácení zboží z Black Friday až do dnů po vánočních svátcích. Muži nakupují více zboží najednou a často nakupují dárky na poslední chvíli,” vysvětluje Jan Schmid ze výzkumné agentury Perfect Crowd.

Tržby e-shopům po Black Friday klesají
Podle dat společnosti Proficio, která sledovala třítýdenní období před, při a po Black Friday, je již z předchozích let jasně vidět, že po Black Friday tržby e-shopům jednoznačně klesají, naopak rostou v týdnu, kdy samotná akce probíhá. V roce 2018 to bylo o 32 %, stejně, jako v roce 2019, v roce 2020 to už ale jen o 10 %. Loni měl tedy Black Friday na růst tržeb zatím nejnižší vliv. Nejsilnější byl také loňský pokles v následujícím týdnu – jednalo se o propad tržeb o 20 %.

„Dalo by se tedy říci, že zákazníci nakupují velkou část dárků na Black Friday a poté navzdory blížícím se Vánocům utrácejí ještě méně, než týden před akcí, ” dodal Halík.

I když objemy online nákupů každoročně rostou, samotný Black Friday zaznamenává čím dál menší výkyv. Tržby na Black Friday jsou tak sice stále vyšší než v okolních týdnech, tento rozdíl ale rok od roku klesá.

Výzkum provedla společnost Proficio ve spolupráci s výzkumnou agenturou Perfect Crowd na vzorku obecné internetové populace ve věku 18 až 65 let. Výzkumu se zúčastnilo 1009 respondentů. Jedná se o reprezentativní vzorek podle věku v rámci daného věkové rozmezí, dále podle pohlaví, vzdělání a regionu místa bydliště.






Autor: TZ, red

Technologie jsou pro naši budoucnost zásadní, řekl Frans Timmermans v diskusi na ČVUT

30. září 2022 v 10:36

Během své návštěvy Česka zamířil Frans Timmermans, výkonný místopředseda Evropské komise pro Zelenou dohodu pro Evropu („Green Deal“), i do Českého institutu informatiky, robotiky a kybernetiky ČVUT. Zde se v pondělí 26. září seznámil s řešeními pro udržitelný a chytrý průmysl vyvíjenými v centru...

innogy přechází jako první ze skupiny MVM do cloudu od SAP

29. září 2022 v 09:49

Energetika v současné době čelí mnoha výzvám. Kromě extrémní volatility cen elektřiny a plynu na světových burzách, tlaku na úspory a bezemisní ekonomiku je nyní klíčová i flexibilita a využití digitálních technologií. innogy se proto rozhodla přepracovat IT podporu svých podpůrných procesů a jako...

V sobotu se koná investiční konference, přednášet budou české investiční hvězdy

26. září 2022 v 19:23

V pražském Hotelu Fitzgerald proběhne 1. října konference zaměřená na investování, a to hned z několika různých pohledů. Na akci, kterou pořádá Value Club společně s generálním partnerem RoboMarkets, vystoupí přední čeští investoři a odborníci. Své know-how bude předávat například Daniel Gladiš...

Žabka v několika pražských prodejnách instalovala zástěny u regálů s pečivem

19. září 2022 v 10:35

Maloobchodní síť prodejen Žabka v pražských prodejnách Žabky na Edenu a v ulicích Legerova a Oblouková aktuálně spustila pilotní projekt instalace zástěny regálů s nabídkou nebaleného pečiva. Cílem je zvýšení hygienických opatření a udržení kvality pečiva od jeho napečení až po samotnou konzumaci...

Od ledna do července přibylo v Česku skoro 15 tisíc živnostníků. Nejvíce za posledních 5 let

10. září 2022 ve 13:04

Od začátku roku do července přibylo v ČR celkem 14 883 živnostníků, což odpovídá nejvyššímu čistému přírůstku podnikatelů během prvních sedmi měsíců od roku 2017. Podnikat v tomto období začalo 43 964 fyzických osob – opět nejvíce od roku 2017 a naopak svou živnost ukončilo 29 081 podnikatelů....

FOKUS optik je hlavním partnerem závodu Prima Run

17. srpna 2022 v 16:01

Tradiční pětikilometrový běh pod taktovkou skupiny Prima, který se letos poběží 20. srpna na pražském Výstavišti, má nového generálního partnera. Stala se jím společnost FOKUS optik, největší síť optik v Česku a na Slovensku.

Řetězec BILLA otevřel novou prodejnu v Kunraticích

7. srpna 2022 v 07:21

Expanze obchodního řetězce BILLA pokračuje. 4. srpna se otevřela nová prodejna v Kunraticích v Ekonomické ulici. Otevření 49. prodejny v Praze patří do letošního plánu expanze a digitalizace prodejen BILLA, na který společnost vynakládá investici ve výši až 1,32 miliard korun. V letošním roce je...

innogy kupuje slovenského výrobce kogenerací TTS Martin

28. července 2022 v 07:38

Energetická skupina innogy dokončila akvizici slovenského výrobce kogeneračních jednotek a záložních zdrojů elektřiny TTS Martin. Firmu ovládá prostřednictvím společnosti Energo TTS, ve které má 80% podíl. Zbylých 20 % drží syn původního vlastníka Ondrej Korec prostřednictvím své firmy. Transakci,...

Další články
Nahoru