
Byla dokončena obnova unikátního obrazu na Petříně, patří mezi největší světová plátna
29. srpna 2019 09:22
Restaurátoři Muzea hlavního města Prahy dokončili práce na obnově obrazu Boj Pražanů se Švédy na Karlově mostě roku 1648, který se nachází v Zrcadlovém bludišti na Petříně. Na renovaci jednoho z nejrozměrnějších výtvarných děl v České republice odborníci pracovali čtyři roky. Obnova se uskutečnila za plného provozu bludiště.
Práce byly vedené akademickým malířem a restaurátorem Petrem Kadlecem. Dioráma Boj Pražanů se Švédy na Karlově mostě roku 1648 vytvořili sourozenci Karela Adolf Liebscherovi, Vojtěch Bartoněk a Karel Štapfer ku příležitosti Zemské jubilejní výstavy v roce 1891.
Obraz je vytvořen na jednom z největších v jednom kuse utkaných pláten o unikátních rozměrech zhruba 1050×8160 centimetrů. Tím se řadí mezi jeden z největších obrazů v Čechách. Jde o jednoznačně největší plátno v Praze a patří mezi největší světová plátna vůbec.
Původně dioráma neslo název Hájení Karlova mostu před Švédy roku 1648, dnes ho známe jako Boj Pražanů se Švédy na Karlově mostě roku 1648. Malbu v roce 1891 v průběhu sedmi týdnů (50 dní) vytvořili Karel a Adolf Liebscherové ve spolupráci s Vojtěchem Bartoňkem. Autorem předpolí diorámatu je Karel Štapfer. Obraz je namalován na celistvě utkaném plátně o unikátních rozměrech zhruba 1050 cm x 8160 cm. Tím se řadí mezi jeden z největších obrazů v Čechách.

Zároveň jde o zajímavou architektonickou studii, protože objekty jsou namalovány v podobě, kterou měly v době třicetileté války. Obraz byl vystaven v Pavilonu Klubu českých turistů na Jubilejní Zemské výstavě 1891 v Praze. Následně byl celý pavilon přesunut na Petřín a veřejnosti plně zpřístupněn 1. května 1892. Pavilon vznikl jako prozatimní stavba a nyní stojí již 128 let.
Obraz byl v minulosti opakovaně restaurován, o čemž existují doklady z let 1911, 1926, 1934–1935, 1965 a 1971. V roce 1975 provedly Pražská stavební obnova a Ústředí uměleckých řemesel generální rekonstrukci celého objektu pavilonu. Další restaurování poté proběhlo kolem roku 1990. Muzeum hl. m. Prahy dostalo objekt do správy v roce 2012.
Restaurování bylo rozděleno na několik etap. První začala a byla ukončena v první polovině roku 2015. V jejím rámci byly konsolidovány a upevněny ohrožené barevné vrstvy ve spodních partiích malby. Druhá etapa, při které došlo k provizornímu zajištění trhliny na horní hraně obrazu, probíhala též v roce 2015.
Jelikož byla památka dlouhodobě v narušeném klimatickém režimu, bylo provedeno částečné zastínění horního okna a odkrytí původních větracích otvorů. Následně byla v rámci 3. etapy, která probíhala do poloviny roku 2016, očištěna a ošetřena dřevěná nosná rámová konstrukce obrazu.

Větší zásahy, které byly na konci životnosti nebo byly problematické, byly odstraněny. Řešeny byly závažné a rozsáhlé trhliny, nacházející se na hranách obrazu. Jedna z nich byla ve střední partii obrazu na horní hraně v délce zhruba 179 centimetrů a druhá na pravé boční hraně v horní části v délce 156 centimetrů.
Dále se na obraze nacházelo 96 drobných trhlin a zářezů způsobených zásahem mince. Jedna mince zůstala zachycena mezi originálním plátnem a starším celoplošným podlepem. Jednotlivé defekty byly zatmeleny a retušovány. Na závěr byl nanesen ochranný lak.
Cena restaurování včetně DPH vyšla na 1,851 milionu korun. S restaurováním však souvisely i další náklady, které měly za úkol zajistit obrazu vhodnější klimatické podmínky.
Po stávajícím dokončení restaurování obrazu bude Muzeum hl. m. Prahy usilovat o obnovu plastického předpolí obrazu. Návštěvníci bludiště mohli obraz vidět po celou dobu jeho restaurování, protože probíhalo za provozu. Od začátku srpna je restaurovaný obraz k vidění bez lešení.