Dnes Úterý - zatazeno 14°C
Zítra Středa - obcasny-dest 15°C
Úterý 21. 5. 2024
Svátek má Monika
Pražské drby
Co se v Praze povídá
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
Byl vypsán tendr za 86 miliard korun na vlaky bez řidiče pro linky metra C a D
Starší vizualizace soupravy metra bez strojvedoucího. Zdroj: Metroprojekt

Byl vypsán tendr za 86 miliard korun na vlaky bez řidiče pro linky metra C a D

Pražský dopravní podnik (DPP) vypsal tendr s předpokládanou hodnotou zhruba 86 miliard korun bez DPH na nákup automatizovaných vlakových souprav určených pro linky metra C a D. Součástí zakázky budou také další potřebné technologie a úpravy stanic a dep. V tiskové zprávě to sdělil vedoucí komunikačního odboru DPP Daniel Šabík. DPP předpokládá vybrání dodavatele a uzavření smlouvy s ním v říjnu 2025, dodávka vlaků by se měla podle dřívějších informací uskutečnit po roce 2029.

Pro budovanou linku D a automatizaci stávající linky C Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) plánuje nakoupit nový dopravní systém, který bude schopen plně automatizovaného provozu metra v nejvyšším stupni automatizace GoA4, tj. bez provozního personálu na palubě vlaku.

 Jeho součástí by mělo být 69 plně automatických vlakových souprav, zabezpečovací zařízení využívající technologii CBTC, bezpečnostní stěny na nástupištích stanic, nový vlakový dispečink pro obě linky, odpovídající modernizace depa Kačerov a vybavení depa Písnice.

Kromě toho je součástí veřejné zakázky zajištění údržby nových vlaků po dobu 35 let, nástupištních stěn a dopravního systému po dobu 25 let. Na komplexní dodávku dopravního systému tzv. na klíč DPP dnes vypisuje veřejnou zakázku formou soutěžního dialogu. Její předpokládaná hodnota je 85,98 miliard korun bez DPH. DPP předpokládá vysoutěžení dodavatele a uzavření smlouvy s ním v říjnu 2025.

Přesný počet vlaků, které DPP bude potřebovat a nakonec nakoupí, vyplyne ze soutěžního dialogu, během kterého uchazeči budou mít za úkol spočítat simulaci provozu na lince C při špičkovém intervalu minimálně 90 sekund a současně zohlednit nároky na servis a zálohu.

Obdobně budou počty vlaků ověřeny i pro budoucí linku D. Tender na nákup dopravního systému pro linky C a D pražského metra bude mít tři fáze: kvalifikační, fázi soutěžního dialogu a nabídkovou. V první, kvalifikační fázi mohou uchazeči podat žádost o účast v zadávacím řízení

 Uchazeči, kteří podle zákona o zadávání veřejných zakázek splní základní a profesní způsobilost, jakož i ekonomickou a technickou kvalifikaci, DPP vyzve k účasti ve druhé fázi, tj. v soutěžním dialogu. Jeho cílem je seznámit účastníky tendru se zamýšleným řešením požadavků DPP a následně upřesnit technické, finanční a smluvní podmínky předmětu veřejné zakázky. Výsledkem fáze soutěžního dialogu bude zadávací dokumentace včetně kritérií hodnocení a závazného vzoru smlouvy, na jejichž základě budou uchazeči vyzváni k podání nabídek.

„Linky C a D tak budou mít již za pár let plně automatizovaný provoz bez strojvedoucích. Díky tomu budeme moci snížit na minimum intervaly na lince D a zvýšit kapacitu nejvytíženější linky metra C až o 20 procent. Stručně řečeno: ve špičce lidem pojede metro častěji. S automatizací se ovšem pojí také celková modernizace vozového parku i zázemí metra. Je tedy zásadní včas zahájit soutěž na dodávku 69 nových plně automatických vlaků, bezpečnostních stěn na nástupištích, dopravního systému včetně vybavení depa a dispečinku a také zajištění údržby na 35 let,“ sdělil Zdeněk Hřib, 1. náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

„Spojením projektů nákupu dopravního systému pro linku D a automatizace linky C navíc získáme nejen výhodnější ceny, ale také snížíme servisní náklady a provozní výdaje. Protože se chceme vyhnout jakýmkoliv pochybnostem o výběrovém řízení, nechali jsme ho předem posoudit od Transparency International,“ dodal.  

„Soutěžní dialog je sice časově náročný, ale umožňuje s uchazeči upřesnit řadu technický detailů a minimalizovat tak riziko podání návrhu k ÚOHS po jeho skončení. Chtěli bychom, aby se do něj přihlásili všichni velcí světoví výrobci, minimálně ti, kteří se účastnili i předběžných tržních konzultací,“ řekl Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.

Nové plně automatické soupravy pro obě trasy musí být shodné a umožňovat vzájemné nahrazování při provozu. DPP požaduje, aby dodavatel zajistil veškerá povolení u příslušných úřadů, která jsou nutná pro zavedení nových vlaků a plně automatizovaného provozu metra v Praze.

DPP předpokládá průběžnou dodávku 53 vlakových souprav pro trasu C dle harmonogramu její postupné automatizace. Při instalaci jakékoliv části dopravního systému na trase C nesmí dojít k úplnému zastavení provozu metra, kromě standardních nočních výluk.

Předmětem veřejné zakázky a úkolem vítězného dodavatele bude také vybudovat nový dispečink pro trasu C v budově Centrálního dispečinku DPP v ulici Na Bojišti a záložní dispečink v depu Kačerov. Úkolem vítěze bude také modernizace depa Kačerov včetně zkušební trati, aby umožňovalo automatický provoz i v jeho areálu.

Pro trasu D dodavatel vybuduje nový dispečink v budově sdílené se Správou železnic, která vznikne u budoucí stanice Nádraží Krč v rámci výstavby metra D od stanice Olbrachtova po Nové Dvory.

Pro budovanou linku D plánuje DPP postupně nakoupit 16 vlakových souprav. V první etapě pro úsek Pankrác D – Nové Dvory DPP uvažuje o deseti vlacích, obdobně i montáži dopravního systému pro pět stanic najednou. Zbylé stanice a vlaky vítěz dodá na základě výzvy DPP. Úkolem dodavatele bude montáž veškerých technologií dopravního systému na trase D, vybavení depa Písnice včetně zkušební trati a příslušných technologií umožňujících automatický provoz i v jeho areálu. Vítěz tendru také vybaví technologiemi hlavní dispečink DPP pro trasu D čítající deset stanic.

Vlakové soupravy budou složeny z pěti vozů, které budou navzájem průchozí. Každý vůz soupravy bude mít na každé straně čtyři předsuvné dveře pro odbavení cestujících. Dveře musí být umístěny tak, aby byl na trase C umožněn smíšený provoz se stávajícími vlaky typu M1.

Vlaky musí být kompatibilní s ostatními trasami metra. DPP u nich požaduje on-line sledování stavu vozidel (diagnostika, kilometrický proběh apod.), dále bezbariérový vstup do každých dveří, průhledné čelo do tunelu s možností nouzového řízení vozu, rekuperaci brzdné energie do stejnosměrné napájecí sítě a bezpečnostní kamerový systém pro sledování situace v jednotlivých vozech vlaku.

Witowski dříve řekl, že po podpisu smlouvy s dodavatelem budou v letech 2026 a 2027 následovat přípravné práce a vývoj samotných vozů. V letech 2027 až 2028 by pak měly být vyrobeny první vozy a následovat by měla jejich certifikace a homologace, na kterou naváže v letech 2028 až 2029 zkušební provoz.

Podnik chce nasazení vlaků na lince C zajistit bez toho, aby bylo nutné úplně zastavit provoz metra. Automatizace umožní na přetížené lince snížit minimální intervaly z nynějších 115 na 90 sekund. V případě linky D se s automatickým provozem počítá od počátku, v úseku mezi Pankrácí a Novými Dvory plánuje podnik nejprve nasazení deseti vlaků, zbytek dodá vybraný dodavatel po výzvě


Autor: red

Praha 6 se letos poprvé připojila ke Světovému dni včel

Včera ve 23:41

Instalace včelích úlů na střeše Polikliniky Pod Marjánkou a v parku Ladronka, memorandum s Včelařským spolkem či výstava ve spolupráci s Velvyslanectvím Slovinské republiky. To jsou aktivity, kterými se letos městská část Praha 6 poprvé připojí ke Světovému...

Módní přehlídka z píseckého víkendu módy a designu 2024

Včera v 17:17

Písecký víkend módy a designu 2024 nabídl místním i návštěvníkům z celé republiky jedinečnou módní přehlídku udržitelných módních značek a designérů a design market složený z kvalitních výběrových produktů.

V bytě na sídlišti Antala Staška byla nalezena mrtvá žena

19. května 2024 ve 22:37

V neděli odpoledne bylo v bytě v krčské ulici Fillova na sídlišti Antala Staška nalezeno tělo mrtvé dvaatřicetileté ženy. Policisté zjišťují, za jakých okolností k tragédii došlo. Přesnou příčinu určí pitva. Podle serveru aktu.cz je příčinou smrti nešťastná...

Festival otevřených budov zaznamenal více než 103 tisíc návštěv

19. května 2024 ve 21:26

Prezidentská rezidence, Lobkowiczký palác, Nová Oranžerie na Pražském hradě od Evy Jiřičné, Goethe institut na nábřeží, vinohradská Čapkova vila, Clam-Gallasův palác na Starém Městě, budova bývalých Elektrických podniků Praha – dnes Bubenská 1 na Vltavské či nově zrekonstruované prostory Fantovy...

Na obchodní dům Máj dělníci instalují druhého motýla od Černého

19. května 2024 v 11:53

Na obchodní dům Máj na Národní třídě v neděli dělníci instalují druhého několikametrového motýla od výtvarníka Davida Černého s trupem napodobujícím stíhačku spitfire. První motýl byl na fasádu Máje připevněn v sobotu, druhý byl v neděli před 10:30 zatím stále na zemi. S jeho instalací se čeká na...

Další články
Nahoru