Budoucnost asistentů pedagogů. Skutečně jsou pro výuku postradatelní?
8. listopadu 2023 11:48
Ředitelé našich šestkových škol se shodují, že návrh ministerstva povede akorát ke snížení počtu asistentů na těch školách, kde mají hodně žáků se speciálními potřebami, a naopak se budou přidělovat tam, kde nebudou potřeba. Například na víceletá gymnázia, kde jsou znevýhodnění žáci výjimečně. Jak je to možné?
Ministerstvo chce rozdělovat asistenty podle parametrů, to znamená podle počtu tříd, jejich naplněnosti a počtu znevýhodněných školáků. Na třídu by připadlo 0,1 úvazku asistenta! Další úvazková část podle počtu a stavu znevýhodněných dětí.
To jde proti samotné podstatě inkluze, která je už tak náročná. Povede to k jedinému, sníží se kvalita výuky, nebude dostatek asistentů po žáky se speciálními požadavky a o talentovaných dětech už ani nemluvě. Ministerstvo něco vymyslí a nařídí, ale odebere nám instrumenty.
To je jako když se ptáče má naučit létat, ale vezmete mu křídla. Když už jsme inkluzi zavedli, potřebujeme k ní dostatek asistentů pedagogů, a ne je ubírat a dávat tam, kde nejsou potřeba, tedy právě na gymnázia. Na talentované děti není čas a na ty se speciálními potřebami nakonec také ne.
Komentář Mariany Čapkové (Praha 6 Sobě), místostarostky Prahy 6 pro oblast školství