dnes
Sobota - prehanky-dest
9°C
zítra
Neděle - obcasny-dest
5°C
pozítří
Pondělí - skorojasno
4°C
Pražský život

Podobu nové čtvrti na Žižkově určí urbanistická soutěž

Budoucí podobu památkově chráněného Nákladového nádraží Žižkov určí architektonicko-urbanistická soutěž. Na mimořádném jednání se na tom včera shodli zastupitelé Prahy 3.

Radnice bude při přípravě soutěže spolupracovat s pražským Institutem plánování a rozvoje (IPR). Podle dlouholetých plánů má z rozlehlé funkcionalistické budovy vzniknout kulturní a vzdělávací centrum.

„Pro Prahu to znamená velkou příležitost. Z nádraží se může stát nová městská čtvrť s kvalitním veřejným prostorem,“ říká ředitel IPR Petr Hlaváček.

„Samotné soutěži bude předcházet série diskuzí všech aktérů v území, jejímž cílem bude společně vytvořit zadání. Počítáme i se zapojením veřejnosti, místních sdružení a spolků,“ pokračuje Hlaváček.

„Jsme rádi, že se po letech jednání podařilo najít konsenzus, a že se budoucí podoba nádraží bude hledat transparentní cestou veřejné urbanistické soutěže,“ sděluje.

Nákladové nádraží Žižkov se se svými 33 hektary řadí k nejrozsáhlejším transformačním územím v Praze. Svému původnímu účelu přestalo sloužit již před čtrnácti lety. O jeho budoucí podobě a využití se od té doby diskutuje. Domluva je složitá, neboť se o území dělí několik vlastníků.

Severní část území vlastní společnost Discovery Group, která zde chce postavit kanceláře, byty a obchodní centrum. Rozsáhlejší jižní část území patří konsorciu Žižkov Station Development, kterou zřídila developerská společnost Sekyra Group společně s Českými drahami.

Důležitý je však i názor městské části Praha 3, na jejímž území se plocha nádraží nachází; radnici se nelíbí projekt obchodního centra, ráda by naopak na části pozemku postavila školu.

Ve funkcionalistické budově nádraží, v roce 2013 vyhlášené za kulturní památku, by zase měly sídlit různé kulturní instituce v čele s Národním filmovým archivem (NFA), který hledá nové sídlo v širším centru Prahy. Pro vybudování sídla NFA už jsou připravené i prostředky. Uvažuje se i o možnosti vybudovat v areálu nádraží společné expozice kamenosochařství Národního muzea a Hlavního města Prahy.

K přeměně bývalých nádraží na nové čtvrti dochází v posledním desetiletí i v jiných evropských městech. Zmínit lze třeba londýnské nádraží King's Cross, Europaallee v Curychu či Wiener Hauptbahnhof.

V Praze se minulý rok – taktéž pod taktovkou IPR – uskutečnila architektonická soutěž na zástavbu části Smíchovského nádraží, kde by měla napřesrok začít vznikat nová městská čtvrť.


Další články
Nahoru