Budou datové schránky befelem ku prospěchu?
8. listopadu 2021 09:03
Tuto žádost je možné podat osobně na kterékoli pobočce CzechPoint či elektronicky prostřednictvím klientského portálu datových schránek. Datové schránky jsou naopak stanoveným subjektům zřizovány povinně, a to především takzvaným „svobodným podnikáním“ (například advokáti, daňoví poradci a insolvenční správci), každé právnické osobě, která byla zřízena zákonem, každé právnické osobě, která je zapsána v obchodním rejstříku, a samozřejmě také orgánům veřejné správy.
Dobrovolnému zřízení datové schránky podnikatele nezapsané v obchodním rejstříku však v roce 2023 může být konec.
Dle novely zákona č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, která byla schválena Poslaneckou sněmovnou ČR na jaře letošního roku, by měla být povinně zřízena datová schránka každé podnikající fyzické osobě.
Hlavními důvody této novely je především úspora finančních prostředků státu, které jsou běžně vynakládány na listinné zásilky a jejich doručování a taktéž eliminace potíží, které nastávají při doručování dokumentů a v neposlední řadě určité sjednocení okamžiku, kdy je doručen soukromoprávní dokument a veřejnoprávní dokument.
Na rozdíl od současné doby, kdy jsou listinné zásilky považovány za doručené jejich doručením adresátovi, totiž v budoucnu, při povinném zavedení datových schránek, budou dokumenty za doručené považovány okamžikem, ve kterém se osoba, která má oprávnění k užití datové schránky, přihlásí do datové schránky.
Taktéž zde bude platit fikce doručení, pokud by někdo pravidelně nesledoval svou datovou schránku, a to tak, že dokument se bude považovat za doručený 10 dnů poté, co je doručen do datové schránky adresáta. Tato skutečnost, by mohla být velkým přínosem pro oblast doručování úředních dokumentů.
Povinné zřizování datových schránek je sice na pořadu dne až počátkem roku 2023, avšak v průběhu roku 2022 bude datová schránka zřízena každé podnikající fyzické osobě ve chvíli, kdy se poprvé přihlásí přes Národní bod pro identifikaci a autentizaci, který je známý taktéž pod názvem eidentita.cz.
Jedná se o informační systém veřejné správy, který napomáhá procesu elektronické identifikace a autentizace prostřednictvím kvalifikovaného systému.
Pokud se tedy budete chtít například přihlásit do databáze katastru nemovitostí prostřednictvím eidentita.cz, bude vám automaticky zřízena datová schránka, a to především s ohledem na skutečnost, že dojde k použití prostředku pro identifikaci v rámci kvalifikovaného systému elektronické identifikace vůči někomu, kdo požaduje elektronické prokázání identifikace.
Ve chvíli, kdy dojde ke zřízení datové schránky, je nezbytné s veřejnými subjekty komunikovat především prostřednictvím této schránky. Stejně tak veřejné orgány s Vámi budou komunikovat primárně prostřednictvím datové schránky. Proto je důležité obsah datové schránky pravidelně kontrolovat.
Zda bude tato novela přínosem, se teprve dozvíme. Jedno je teď ale jasné: blíží se doba, kdy by prostřednictvím datových schránek mohlo dojít k většímu zabezpečení komunikace a konečně také k rozvoji správy věcí veřejných za použití moderních elektronických nástrojů.
Článek převzat z www.macek.legal.cz.