Brzy začne soutěž na podobu železničního mostu pod Vyšehradem, architekti budou muset vyřešit třetí kolej
25. listopadu 2020 08:55
Železniční most propojuje vltavské břehy v úrovni Výtoně. Byl postaven v roce 1872 a měl jednu kolej. To postupně přestalo stačit, a tak na začátku 20. století došlo k výstavbě nového dvoukolejného mostu.
Nikdy nebyl oficiálně pojmenovaný. Když byl v roce 1909 rekonstruován, říkalo se mu Most spojovací dráhy císaře Františka Josefa. S ohledem na politický vývoj ve 20. století je zřejmé, že tento název nemohl zůstat dlouho. Mostu se lidově říká železniční nebo vyšehradský, nicméně oficiální názvy to nejsou.
Most se tedy nikdy nedočkal pojmenování, ale bohužel ani řádné péče. V posledních letech sice byly opraveny chátrající lávky pro pěší, nicméně most samotný je nadále ve špatném stavu. Jelikož je na velmi frekventované trati, ukázalo se, že potřebuje být řešen nejen jeho bídný stav, ale i nedostačující kapacita.
Loni požádala Správa železnic (SŽ) o sejmutí památkové ochrany, pod kterou je most od konce roku 2004. Státní organizace o to požádala kvůli nedostatečné kapacitě a havarijnímu stavu mostu.
Kloknerův ústav ČVUT doporučil železniční most odstranit a nahradit ho novou tříkolejnou stavbou. Ministerstvo kultury nicméně letos na jaře rozhodlo o nesejmutí památkové ochrany z mostu, což znamenalo ochranu mostu před jeho demolicí.
„Architektonická soutěž je v přípravě, aktuálně projednává porota soutěže její zadání. Po schválení již bude možné soutěž oficiálně vypsat. V návrhu zadání je jednoznačně požadavek na respektování památkové ochrany, protože most je kulturní památkou. V principu tedy půjde o soulad několika veřejných zájmů, z nichž jedním je památková ochrana a druhým zajištění dopravní obslužnosti,“ sdělila serveru Pražský patriot Nela Friebová ze SŽ.
Vedení hlavního města preferuje, aby třetí kolej pro zvýšení kapacity stála samostatně a současný most by se tak nemusel rozšiřovat. „Třetí kolej na samostatné konstrukci je jednou ze zvažovaných koncepcí. Otázku uspořádání přemostění Vltavy pro převedení tří kolejí má však za úkol vyřešit architektonická soutěž,“ řekla Friebová.
SŽ podle ní nadále zastává názor, že je fakticky nemožné opravit železniční most pro dlouhodobý provoz. Je to je podle ní podloženo několika posudky renomovaných odborných organizací zabývajících se danou problematikou. „Posudky budou součástí zadání architektonické soutěže, aby se s nimi soutěžící mohli seznámit a pracovat s nimi,“ podotkla Friebová.
Lze dosáhnout toho, aby i po výměně stávající konstrukce zůstal celý most pod památkovou ochranou? „Ano, naprosto jednoznačně. Památková ochrana mostu trvá a Správa železnic se bude pohybovat v mantinelech Zákona o státní památkové péči. V rámci architektonické soutěže spolupracujeme i s Národním památkovým ústavem, který jako odborná organizace památkové péče bude k jednotlivým návrhům dávat odborná vyjádření jako podklad pro jednání poroty soutěže,“ dodala Nela Friebová.Součástí zadání architektonické soutěže je i požadavek na návrh využití prostoru pod oblouky kamenné estakády na Výtoni. V těchto obloucích dlouho parkovala auta v jednotlivých garážích.