Bronzový retardér neprošel, propagátor městské cyklistiky má na nábřeží jiný originální pomník
9. září 2013 11:46
Bouchalovi blízcí a iniciativa Auto*Mat, kterou spoluzakládal, usilovali o stavbu pomníku sedm let. Čtvrt milionu na pokrytí nákladů složili lidé ve veřejné sbírce. Dílo v hodnotě více než milion korun nyní přejde do majetku a správy Galerie hlavního města Prahy.
„Od chvíle, kdy Honza Bouchal zemřel na nábřeží kapitána Jaroše, se mnohé změnilo. Loni se podařilo prosadit rekonstrukci křižovatky, kde došlo k tragické nehodě. Pomník symbolizuje význam Honzova odkazu pro proměnu Prahy v lepší místo pro život,” říká mluvčí Auto*Matu Tereza Vohryzková.
„Celý sloup, včetně bicyklu a svítidel, pokrývá plátkové stříbro, aby celá skulptura působila jako monumentální, lehce nadpozemsky nepatřičný šperk. Kolo i svítidla jsou umístěny na otočném mechanismu, tak aby je vítr čas od času roztočil,“ popsal návrh pomníku sochař Krištof Kintera.
„Důležité je i to, že se v Praze neobjeví další klasický truchlivý pomník, ale jiskřivé gesto současného umění, na které jsme se společně složili,“ řekl Martin Mareček, režisér filmu, který zachycuje Jana Bouchala i okolnosti jeho smrti.
Sražaná postava a kolo ve vozovce
Do veřejné soutěže na pomník Jana Bouchala se před sedmi lety přihlásilo šestnáct autorů. Největší podporu získal návrh Davida Černého. Představoval bronzový reliéf sražené postavy a kola, umístěný do vozovky přímo na místě nehody.
Především nejbližší Bouchalovi kamarádi argumentovali tím, že „bronzový retardér“ přesně sedí k jeho povaze. Začala kolečka vyjednávání na jednotlivých úřadech, jednání s politiky, dopravní policií a s dalšími institucemi.
Postupně se zjišťovalo, že Černého idea je technicky a právně neprůchodná. A měnit materiál či umístění převracelo charakter díla, jeho kvalitu a význam.
Během pěti let přirozeně uzrál nápad, že návrh Davida Černého bude opuštěn, jelikož odmítavý postoj dotčených úřadů se neměnil. Nakonec tak nábřeží Kapitána Jaroše byl umístěn pomník od Krištofa Kintery.