Brand ambassador Selbak: Nápojová kultura se v Česku zlepšuje, je stále prostor pro nové značky
27. ledna 2015 10:43
Jak jste se dostal k práci Brand Ambassadora?
Asi od dvanácti jsem věděl, že chci pracovat v gastronomii. Byl jsem s rodiči v Londýně v jednom hotýlku, a tam se o nás tak hezky starali, že jsem se zeptal rodičů co dělat, abych se jednou mohl stát taky majitelem takového hotelu.
Sice jsem se později směřoval trochu jinak, ale v gastronomii se pohybuji celý život. Rodiče mě hodně podporovali. V patnácti letech jsem se dostal na střední hotelovou školu, pak na vysokou hotelovou školu a už při ní jsem pracoval v Bugsy`s baru.
Tam jsem nabral spousty zkušeností. Vedl jsem řízené a neřízené degustace. Následně jsem se stal brand ambassadorem pro jednu společnost, která si mě vybrala. Musím ale říct, že to bylo opravdu štěstí, o takovou pozici tehdy stálo, a stále stojí, hodně lidí.
Co obnáší práce Brand Ambassadora pro Premier Wines & Spirits? Je k tomu potřeba nějaké vzdělání či jde o zkušenosti
Je několik rovin této práce. Lidé většinou vidí, že člověk někde přednáší, vypráví různé historky, které zažil v různých částech světa a vlastně to vypadá jako idylická práce. Jen ochutnáváte různé druhy alkoholů a prezentuje je dál.
Ono to má ale spousty dalších záludností, které už nikdo nevidí. Jde o celkem tvrdou práci – není nikdo, kdo by mi například vozil sklo, nebo ho po akci umyl. To si vše dělám sám. Také je nutné shánět všude možně rekvizity pro prezentace.
Když přednáším o koňaku, mám třeba kus sudu, ve kterém koňak dozrává. Samozřejmostí jsou i hodně rozsáhlé znalosti. Ambassador je člověk, který musí nejen vědět o destilaci či fermentaci, je nutné znát principy, na kterých jsou jednotlivé druhy alkoholů založeny.
U Premier Wines & Spirits je skvělé, že řešíme i malé značky, které na rozdíl od velkých nemají tak přísné normy pro brand ambassadory. U malých značek je velká volnost, my jako společnost chceme posouvat trh a vytvářet nějaké nové hodnoty daného trhu. Je skvělé, že můžeme být kreativní a tvořit věci hodně zajímavě. Často se snažíme být i trochu provokativní, proč ne.
Jaké značky máte na starosti? Jde pouze o alkoholické nápoje?
Těch značek je hodně, spíše je lepší rozdělit to do kategorií. V rámci Premier Wines & Spirits pode mě spadají giny, kterým jsem se v posledních letech hodně věnoval. Věnuji se značkám jako Monkey 47, Gin Mare nebo Greenall`s. Samozřejmě s tím jde ruku v ruce i tonic (Thomas Henry Tonic, 1724 Tonic) a například Fritz-kola.
Je potřeba zmínit, že brand ambassador nemá na starost jen alkoholické nápoje, ale také to může být i nealkoholické portfolio nápojů. Mimo už zmíněných jsou to například limonády Belvoir. Co se týče spiritů, tak se ještě starám se o Babička vodku nebo Fee Brothers.
Kde hledáte inspiraci a nové značky?
V zahraničí, hodně pátrám na internetu. Hledám různé výstavy, veletrhy, symposia a bar shows, kde firmy zastupují samy sebe a hledají distributora pro danou zemi. Zároveň ale jezdím i na akce, které nejsou zaměřeny na český trh.
Pokud třeba vím o nějakém veletrhu, který je zaměřen jen na Německo, rád se tam zastavím. Právě tam se člověk dozvídá nové informace a sleduje aktuální trendy. Je to zkrátka hodně o různých veletrzích nebo galadegustacích.
Zmínil jste i galadegustace. Jedna taková se tento týden koná v Praze. Výstavu vín a destilátů Galadegustace v Kaiserštejnském paláci, o co se přesně jedná?
Jde o jednu z největších výstav vín a destilátů v ČR, kterou pořádá právě firma Premier Wines & Spirits. V Kaiserštejnském paláci se na dva dny sjedou majitelé velkých vinařských domů, destilérek či majitelé značek různých alkoholů ze všech koutů světa.
Akce chce jak prezentovat značky a edukovat širokou veřejnost, tak i představit samotné portfolio odbornému publiku. Budou tu bary se zajímavými drinky, různé přednášky či řízené degustace, jejichž cílem bude hlavně vzdělávat.
Jako Brand Ambassador jste měl jistě vybírat i značky, které se na výstavě objeví. Jaké můžeme čekat? Je něco, nač byste chtěl obzvlášť upozornit?
Moc rád bych upozornil na značku Monkey 47 – německý gin, Gin Mare – tedy gin ze Španělska, kde u obou přijedou majitelé značky. Hodně zajímavý bude i rum Ron de Jeremy, který bude zastupovat také majitel značky. Za zmínku stojí i koňak Prunier nebo whisky Douglas Laing. Mě samotného budou zajímat přednášky právě těchto lidí o výrobě samotných produktů, takže veškeré informace budou mít návštěvníci přímo z první ruky.
Jde o prodejní výstavu, znamená to, že si návštěvníci mohou nakoupit za nějaké zvýhodněné ceny?
Ano. Oba dva dny budou pro návštěvníky připraveny zvýhodněné ceny. A vzhledem k tomu, že jde o koncept prodejní výstavy, většinu nápojů bude také možné před koupí degustovat.
Myslíte si, že se nápojová kultura v ČR a v Praze zlepšuje? Je vůbec prostor pro nové, zajímavé a třeba méně známé značky?
Ano, určitě. A dokonce si myslím, že Česká republika je na tom velmi dobře a to nejen v Praze. Brno je kupříkladu velmi gastronomicky zajímavé město. Například co se týče kaváren, které se snaží dělat hezkou kávu, je mnoho. Brno je z tohoto pohledu jedno z nejvyspělejších českých měst.
V Praze je veliký prostor pro zlepšení. Vnímám, že český zákazník je ochotný si připlatit za autenticitu a lepší kvalitu. Lidé začínají vyhledávat i malé a nezávislé firmy. Kupříkladu kolový nápoj Fritz-kola, která je vegan friendly a má 25mg kofeinu na 100ml, je opravdu zdárným příkladem toho, že lidé chtějí alternativu, i za vyšší cenu. Prostor tu tedy určitě je.
Čtěte také:
Kaiserštejnský palác 2015 – výstava vín a destilátů z celého světa