dnes
Úterý - mlha
4°C
zítra
Středa - snih
3°C
pozítří
Čtvrtek - zatazeno
0°C
Blíží se termín pro splnění povinností, kterou OSVČ mají. Prominutí penále je podmíněno úhradou doplatku
Ilustrační foto: archiv

Blíží se termín pro splnění povinností, kterou OSVČ mají. Prominutí penále je podmíněno úhradou doplatku

Každá osoba samostatně výdělečně činná (OSVČ), která vykonávala alespoň po část roku samostatnou výdělečnou činnost, má povinnost podat příslušné správě sociálního zabezpečení přehled o příjmech a výdajích za daný rok.

OSVČ bylo umožněno podat Přehled o příjmech a výdajích za rok 2019 bez sankcí až do 18. září letošního roku, avšak za podmínky, že k tomuto datu zároveň uhradí i doplatek pojistného za rok 2019. Pak bude OSVČ prominuto penále, které by jinak musela platit za opožděnou platbu.

Za den úhrady se přitom považuje den připsání platby na účet příslušné OSSZ. V pátek 18. září již musí být případný doplatek pojistného za rok 2019 připsán na příslušném účtu OSSZ. Finanční prostředky je proto třeba odeslat s ohledem na podmínky platebního styku v dostatečném předstihu.

Přehled o příjmech a výdajích OSVČ se vyplňuje pomocí interaktivního formuláře, který je k dispozici na ePortálu ČSSZ. Vyplnění tiskopisů není podmíněno přihlášením se ke službám ePortálu.

Pokud se však klient prostřednictvím své datové schránky nebo Národní identitní autority přihlásí, budou mu při práci s formulářem automaticky předvyplněny identifikační údaje z databází ČSSZ.

Zároveň si bude moci uložit například rozpracovaný tiskopis s možností dalších úprav či vytištění.

Vyplněný interaktivní tiskopis lze odeslat pomocí ePortálu ČSSZ prostřednictvím autorizace – přihlášení se do své datové schránky, s uznávaným elektronickým podpisem nebo jako přihlášený uživatel ePortálu ČSSZ, k němuž se lze přihlásit prostřednictvím datové schránky nebo Národní identitní autority.

Předkládání předepsaných tiskopisů pouze v elektronické podobě

V souvislosti s právní úpravou přijatou letos v květnu došlo s účinností od 1. září pro zaměstnavatele k některým trvalým změnám v oblasti sociálního pojištění, jejichž cílem je zrychlení a zefektivnění přenosu informací potřebných pro provádění nemocenského a důchodového pojištění.

Novela se dotýká následujících tiskopisů k oznámení o nástupu do zaměstnání nebo skončení doby zaměstnání.

Zaměstnavatel je povinen oznámit okresní správě sociálního zabezpečení nově v elektronické podobě na elektronickou adresu určenou touto správou prostřednictvím uvedeného předepsaného tiskopisu den nástupu zaměstnance do zaměstnání, které mu založilo účast na pojištění, a den skončení doby zaměstnání.

Lhůta pro podání tohoto tiskopisu zůstává zachována v současné podobě, tedy nejpozději do osmi kalendářních dnů ode dne nástupu do zaměstnání nebo skončení doby zaměstnání.

Stejná pravidla budou platit i pro oznamování zahájení nebo skončení výkonu práce na území Česka v případě smluvních zaměstnanců. U zaměstnanců, jejichž zaměstnání je zaměstnáním malého rozsahu, a u zaměstnanců činných na základě dohody o provedení práce se současná lhůta pro oznamování také nemění.

Příloha k žádosti o dávku

Zaměstnavatel je povinen podklady pro výpočet dávek nemocenského pojištění zasílat pomocí uvedeného tiskopisu v elektronické podobě nově u všech dávek nemocenského pojištění (nejen u nemocenského), a to na elektronickou adresu určenou okresní správou sociálního zabezpečení.

Tiskopisy žádostí o dávky, které zaměstnavatel převzal od svých zaměstnanců, a další dávkové podklady (např. k exekučním srážkám) může zasílat stejně jako dosud v papírové podobě na adresu příslušné OSSZ, do datové schránky příslušné OSSZ (podklady k témuž zaměstnanci pokud možno společně v jedné datové zprávě), na elektronickou adresu podatelny příslušné OSSZ s uznávaným elektronickým podpisem či pečetí.

Evidenční list důchodového pojištění

Zaměstnavatel je nově povinen evidenční listy důchodového pojištění (ELDP) předkládat ČSSZ v elektronické podobě formou datové zprávy prostřednictvím datové schránky nebo elektronické adresy podatelny.

Tyto předepsané tiskopisy se zasílají prostřednictvím služeb e-Podání ČSSZ, a to ve formátu XML. Služby e-Podání jsou k dispozici jak pro podání s uznávaným elektronickým podpisem, tak pro podání do datové schránky.

Pokud zaměstnavatel nemůže z prokazatelných objektivních technických důvodů postupovat elektronicky, je možné, aby tiskopis zaslal v písemné podobě na příslušnou správu sociálního zabezpečení, přičemž je povinen uvést důvod tohoto postupu.


Autor: Karel Netolický

Žádné drama na trhu nemovitostí se zatím nekoná. Jaký je aktuální vývoj za času pandemie?

Včera v 06:30

Možná mnozí z nás očekávali přinejmenším stagnaci nebo spíše pokles cen na trhu nemovitostí v souvislosti s jarní vlnou epidemie coronaviru. Nic takové se však zatím nekoná. Samozřejmě lze najít výjimky nebo odlišný trend regionálně/lokálně či pro daný typ...

S autem na CNG řidiči ušetří za dálniční známku

18. listopadu 2020 v 15:39

Jízda vozem na CNG bude od ledna 2021 ještě výhodnější. Společně se zavedením elektronické dálniční známky vstoupí v platnost i výrazné cenové zvýhodnění pro vozy na CNG nebo bioCNG. Zatímco u aut s konvenčními pohony na benzín a naftu je roční dálniční poplatek stanoven na 1500 korun, majitelé...

Pobočky jsou zavřené. Šest možností, jak innogy kontaktovat

17. listopadu 2020 v 09:34

Všechny pobočky innogy jsou sice zavřené, veřejnost má ale spoustu dalších možností, jak se s operátory spojit.

Lockdown má negativní vliv na zájem podnikatelů zakládat nové firmy

13. listopadu 2020 v 07:22

Částečně zavřená ekonomika kvůli boji proti šíření onemocnění covid-19 se odrazila také v zájmu podnikatelů rozjíždět nový byznys. Do konce října letošního roku bylo v ČR registrováno 22 148 nových firem, což je o 11 % méně než ve stejném období roku 2019. 

Ročně se v Česku prodají problematické či rizikové nemovitosti v celkové hodnotě 50 miliard korun

12. listopadu 2020 v 16:38

Při koupi nemovitosti hrozí kupujícímu řada rizik, kterých si často není vědom. Přitom tato rizika mohou koupi zkomplikovat, prodražit nebo zcela překazit. Až ve třetině případů totiž nastává nějaký zásadní právní, technický či jiný problém, se kterým kupující nepočítal. Z těchto důvodů navázala...

Pražské vodovody a kanalizace získaly certifikát protikorupčního managementu

12. listopadu 2020 ve 13:47

Pražské vodovody a kanalizace (PVK) úspěšně prošly certifikačním auditem protikorupčního managementu AbMS ISO 37001. Staly se tak první firmou v České republice, která tento certifikát získala prostřednictvím certifikační autority Bureau Veritas.

Jaké jsou povinnosti podnikatelů po založení s.r.o.?

7. listopadu 2020 v 16:42

Založili jste právě společnost s ručením omezeným a nevíte si rady, jak dál? V našem článku najdete návod na to, jak po zápisu společnosti do obchodního rejstříku postupovat a jakým povinnostem se nevyhnete.

Další články
Nahoru