Blíží se hlasování o projektech participačního rozpočtu v Praze 1
19. ledna 2025 20:01
„Zároveň budou vyřazeny projekty, které neodpovídají zaměření participativního rozpočtu, tedy ty, které místo přínosu pro komunitu směřují na osobní prospěch,“ sdělil již dříve koordinátor participativního rozpočtu Jan Rachunek ze zmíněného oddělení.
Proběhla administrace a schvalování všech projektů, ověřoval se trvalý pobyt navrhujících i podporujících subjektů. Projekty posoudilo právní oddělení úřadu Prahy 1 a všem navrhujícím přišla oficiální odpověď úřadu.
V polovině listopadu proběhlo první setkání s pracovní skupinou. Odborníci a odbornice z úřadu MČ Praha 1 na něm jednotlivé projekty posoudili a uvedli, jaké podklady budou nutné pro postup projektu do hlasovací fáze. Zmíněná setkání se uskutečnila také v prosinci a lednu.
Navrhující budou zároveň získávat potřebná ověření a povolení od příslušných institucí. Projekty, které všechna potřebná povolení obdrží a které schválí odborná část pracovní skupiny, budou finálně zařazeny do veřejného hlasování v únoru. Hlasování proběhne jak online, tak fyzicky. Vybrané projekty budou zveřejněny v březnu, do prosince 2025 je pak čas na jejich realizaci.
Na první ročník participativního rozpočtu 2024/25 radnice Prahy 1 vyčlenila pět milionů korun – čtyři a půl milionu je určeno obyvatelstvu, dalších pět set tisíc základním školám.
„Jestli je pět milionů málo, nebo moc, to se teprve ukáže,“ uvedla starostka Terezie Radoměřská (TOP 09). „Pokud letošní projekt odstartuje dobře a bude mít ohlas, určitě dokážeme na participaci v příštích letech alokovat větší peníze,“ doplnila.
Školní participativní rozpočet se týká pěti škol na území Prahy 1: ZŠ Brána jazyků, ZŠ J. Gutha-Jarkovského, Malostranská ZŠ, ZŠ náměstí Curieových a ZŠ Vodičkova. V každé z nich budou studující druhého stupně hlasovat o využití částky 100 000 korun. Rozhodnou, zda se z ní zaplatí herní prvky, projektory nebo třeba venkovní posezení.
„Libovolný počet projektů mohou navrhovat děti 6. – 9. tříd, ale do celoškolního kola smí každá třída moci posunout maximálně tři,“ řekl Rachunek. Nápady dětí budu shromažďovat vybraní vyučující v roli školních koordinátorů či koordinátorek.„V lednu a únoru budou školy vybrané projekty prezentovat a po následném hlasování v březnu školní rady rozhodnou o tom, zda je možné je realizovat. Pokud ano, do konce školního roku by mělo být hotovo,“ uzavřel koordinátor.