Black Friday: Jak se vyhnout pastem výprodejů
25. listopadu 2022 05:00
„Každý chceme ušetřit, ale díky našim pěti tipům mohou lidé na Black Friday a Kybernetické pondělí nakupovat bezpečněji a být lépe připraveni. Obzvlášť se to týká situací, kdy u daného prodejce nakupujeme poprvé. Pak je potřeba si prodejce dobře prověřit,“ říká Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra při ČOI, které pomáhá spotřebitelům řešit spory s podnikateli z jiných zemí EU, Norska, Islandu a Velké Británie. Detailní návod, jak neznámý e-shop prověřit, je na webu ESC www.evropskyspotrebitel.cz/podvod.
1. Ověřte si, zda je e-shop bezpečný
Než začnete nakupovat online, dobře si prohlédněte webové stránky:
- Jsou obchodní podmínky úplné? Obsahují kontaktní údaje podnikatele a informace o vašem právu odstoupit od smlouvy a reklamovat vadné zboží?
- Je uvedena věrohodná poštovní adresa? Neváhejte si adresu ověřit pomocí online mapových služeb – i foto z ulice naznačí, zda jde o sídlo firmy, nebo o dlouho neobývaný domek v okrajové čtvrti.
- Je-li uvedené telefonní číslo, vyzkoušejte, zda to někdo zvedne.
- Projděte si stránky s recenzemi, abyste zjistili, zda ostatní uživatelé měli s obchodem problémy, nebo naopak dobrou zkušenost.
2. Zkontrolujte, zda jde opravdu o slevu
V období akcí musí být zobrazena jak snížená cena, tak cena bez slevy. Uvedená cena „před akcí“ musí u evropských obchodů odpovídat nejnižší ceně účtované za posledních 30 dní. Je proto vhodné sledovat ceny vybraných výrobků v delším časovém období. Pokud uvedená nesnížená cena není nejnižší za poslední měsíc, může jít o nekalou obchodní praktiku.
3. Odolejte nátlaku
„Na toto zboží se dívá dalších 20 lidí“ nebo „zbývají už jen tři položky“: Mnoho webových stránek, mobilních aplikací, sociálních sítí a dokonce i vyhledávačů používá tyto nátlakové věty. Některé e-shopy se také snaží ovlivnit naše nákupní chování pomocí odpočítávání nebo zahanbujících tlačítek typu „Ne, jsem hloupý a nechci využít 20% slevu“. „Působí to sice úsměvně, ale podobné věty se mohou objevit,“ uvádí Tichota.
4. Ujistěte se, že jste zvolili bezpečný způsob platby
- Pokud platíte online, ujistěte se, že máte zabezpečené internetové připojení.
- Ujistěte se, že adresa webové stránky obsahuje „https“ a symbol zavřeného visacího zámku.
- Neukládejte své bankovní údaje do mobilního telefonu, počítače ani na žádné z nákupních platforem
- Nastavte si maximální částku pro jednorázové platby kreditní kartou
- Pokud někde nakupujete poprvé, dejte pozor na platby bankovním převodem – odeslané peníze pak těžko dostanete zpět, když jde něco špatně
5. Využívejte zákonnou záruku
Na veškeré nové nebo použité zboží (nábytek, auto, počítač, domácí spotřebiče atd.) zakoupené u prodejce se sídlem v Evropské unii můžete využít dvouletou zákonnou záruku. V takovém případě můžete požádat prodejce o opravu nebo výměnu výrobku, a pokud tato dvě řešení nejsou možná, o náhradu škody.